Mexicaans carnaval - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Mexicaans carnaval - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Mexicaans carnaval

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

28 Februari 2023 | Mexico, Mérida

S. Cristobal de Las CasasMexico 9 February 202323°

We gaan drie dagen de toerist uithangen. Op het vliegveld de auto opgehaald bij het hotel de spullen meegenomen, de fietsen blijven daar, en toen vertrokken. Eerste stop was Palenque een belangrijke Maya stad die goed bewaard is gebleven. Ze ligt in de jungle en na het bezichtigen van het archeologische deel maakten we nog een wandeling door de jungle. Krijg je hele vieze schoenen van! Daarna naar de cascades de agua azul. Mooie waterval maar niet heel bijzonder. Wat wel heel bijzonder was. Henk ziet daar een man uit Asten die hij kent, een lange afstand fietser maar ook boer. Nou hoe toevallig is dat.

Daarna moesten we nog naar San Cristobal rijden terwijl het toch richting zonsondergang ging. Dat is maar 160km, toch gaf Google maps aan dat we er 4 uur over zouden doen. Het is een weg in de bergen en het gaat van bocht naar bocht naar bocht enzovoorts. Verder zijn er de verkeersremmers die overal in grote getallen aanwezig zijn. Het zijn niet van die soepele, je moet echt nagenoeg stoppen en terugschakelen naar zijn eerste versnelling. Zo kwamen we dus ook pas om 22.15 heel vermoeid bij ons hotel aan. Dat hotel is dan weer heel mooi! Alleen de temperatuur is hier, we zitten weer boven de 2.200 meter, erg laag, dat zijn wij niet meer gewend. 6 graden in de avond en nacht brrrr.

S. Cristobal de Las CasasMexico 10 February 202322°

Met de auto ben je overal zo, dacht ik. Mooi niet dus. We reden naar de Cascades el Chiflon. Dat was “maar” 104 kilometer. Nou daar reden we dus weer 2,5 uur over. Mooie route langs allerlei dorpjes, heel verschillend ook weer. Dorpje waar ze allemaal met hout aan de slag waren, houten huisjes, winkeltjes maar ook houten artikelen voor de verkoop bv kistjes. We horen hier, zowel gisteren als vandaag een onverstaanbare taal. Wellicht nog afstammend van de Maya taal. Mensen hebben ook echt een indiaans uiterlijk (is dat woke?) indigenous of oorspronkelijke bevolking is geloof ik de juiste term. Nou, dat dus.

We kwamen ook in een suikerriet gebied terecht waar de oogst in volle gang was. Overal zag je volle vrachtauto’s rijden. Je haalde er eentje in en kwam snel weer achter de volgende te rijden. Ook niet goed voor de gemiddelde snelheid. Lekker geluncht bij het mooie park en toen naar boven gelopen richting de oorsprong van de waterval. Het water was prachtig van kleur. Echt een supermooi natuurverschijnsel. Ik wilde ook nog graag naar een aantal aaneengeschakelde meren die 67 km verderop lagen maar we kwamen al snel tot de conclusie dat dat niet haalbaar was door de tijd die het kost om zo’n stuk te rijden. Dan moesten we weer in de avond gaan rijden. Dus besloten via een iets andere weg terug te rijden en nog een grot hier bij de stad te bezoeken.

Tegen vijven kwamen we daar aan. Het stond op de “TripAdvisor“ sites als een van de highlights van de stad maar het ligt echt achteraf en het laatste deel is onverhard. Er was op dit tijdstip niemand meer!! Na wat dubben besloten toch nog gauw een kijkje te gaan nemen en dus moest de beheerder zelfs de poort naar de grot weer van het slot halen!!! Nog net voor het donker waren we weer in de bewoonde wereld. Ik heb vandaag het aantal verkeersdrempels geturfd. Op de heenweg zijn we over 155 van die dingen gehobbeld en op de terugweg over 160. Wel toevallig dat het zo dicht bij elkaar ligt.

VillahermosaMexico 12 February 202322°

In San Cristobal stond het ‘s morgens te regenen dus wij waren blij met de auto en zetten koers richting Tuxtla. Dit is de hoofdstad van de provincie Chiapas en met meer dan 450 duizend inwoners een flinke stad. De afstand vanaf San Cristobal was maar 73 km maar je doet er door de bergen bijna 2 uur over. We wisten dat Frauke en Nils in tegengestelde richting zouden fietsen dus we hadden extra koeken gekocht. Inderdaad halverwege zagen we twee blije fietsers langs de weg staan. Toevallig waren ze net wat aan het eten dus onze koeken konden er direct achter aan. Het motregende nog steeds en ik was heel blij dat wij daar niet met de fiets stonden.

Wij reden door tot de ingang van het nationale park Sumidero maar dat leidde naar een wandeling met 4 uitzichtpunten over de kloof. Wij wilden met de boot door de kloof: vertrekplaats van de boot: 16 km terug[e-1f644]in het stadje Chiapa de Corzo. Onze boot vertrok om half twee en het was een prachtige tocht, zie de foto’s. Het was droog en de zon kwam regelmatig door zodat het echt lekker was in het bootje. We genoten van het prachtige landschap en hebben onze eerste krokodil gespot! De rivier Grijalva stroomt door de kloof en die loopt helemaal door naar Villahermosa. Sterker nog in 2007 overstroomde deze en nog een paar andere rivieren na hevige regenval in het achterland. Daardoor kwam 80% van de stad onder water te staan.

Rond 4 uur stonden wij na de boottocht weer aan de kant. We zagen dat de terugtocht nog zeker 4 uur zou kosten dus we app-ten de verhuurder en die appte terug dat het geen probleem was. Toen begon de zware rit terug. Fietsen is soms een uitdaging maar dit toch ook. Al snel begon het weer te regenen en daardoor was het ook sneller donker. Ik zat met mijn neus tegen de vooruit speurend naar gaten in de weg en de befaamde tope’s. Henk concentreerde zich op het verkeer en we hebben weer heel wat gevaarlijke inhaalacties gezien. Ook de verlichting is een crime, ze voeren geen licht, heel weinig licht, maar één licht, veel te veel of veel te fel licht. Superirritant en vaak gevaarlijk. Op straatverlichting hoef je ook niet te rekenen. Kortom uiteindelijk kwamen we rond half 9 bij de verhuur aan.

De teruggave van de borg moest nog even geregeld worden. Bleek dat we US$ 72 moesten betalen omdat de auto 2 uur te laat terug was. Wattttt[e-1f62e]

• 28 Februari 2023 - 07:05

Dirk En Carolien :

De verhalen veranderen nu de omgeving verandert en jullie meer toeristen zijn geworden. Het avontuur blijft.

Wat een mooie omgeving!

• 28 Februari 2023 - 09:07

Nina Rigtering:

Weer met veel plezier gelezen[e-1f600]

groetjes, Nina

• 28 Februari 2023 - 09:52

Patrick:

wow gaaf, hoor! t is niet alleen toeristisch maar zeker avontuurlijk op zich. Vraag maar aan de Mexicaanse regering. Diens militairen komen de streek echt niet in

• 28 Februari 2023 - 09:57

Gerry:

Gewoon toerist is ook wel een lekker als tussendoortje. Benieuwd welke man uit Asten Henk tegen is gekomen.

van familie uit Deurne hoorde ik dat er 2 in Mexico aan het fietsen waren. De boer heb ik ooit digitaal gevolgd.

en onlangs nog langs zijn huis gekomen.

• 28 Februari 2023 - 09:57

Corjan Verbraak :

Wow gaaf wij zijn ook in dat gebied geweest. Waren met een georganiseerde bus/groepsreis dus waren het maar een paar uitstapjes maar wel mooi. Zeker palenque. Leuk verslag weer.

• 28 Februari 2023 - 12:00

Joop Blom:

Antonita en Henk , goed om een paar dagen met de auto te gaan , Ik zie bekende plaatsen die wij ook bezocht hebben ! Het blijft een mooi land , maar men loopt achter bij Europa en de VS! Prachtig om dat allemaal te beleven !

Groeten en een veilige reis verder

Joop

• 28 Februari 2023 - 15:00

Yvonne:

Leuk verhaal weer, bedankt!

• 28 Februari 2023 - 16:25

Julia Tuns:

Prachtige verhalen! Alsof je er zelf bij bent. Nog hele mooie maanden gewenst samen.

Liefs, Julia