Het laatste land in Midden-Amerika bereikt - Reisverslag uit David, Panama van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Het laatste land in Midden-Amerika bereikt - Reisverslag uit David, Panama van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Het laatste land in Midden-Amerika bereikt

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

17 April 2023 | Panama, David

ComunidadCosta Rica 5 April 202335°

Na een meer dan voortreffelijk ontbijt, de uitbaters van de Finca zijn Zwitsers en die weten hoe het moet, vertrokken we. Moesten nog even wachten want het regende flink vanmorgen bij de Finca. 3 a 4 km verder in een klim konden we al zien dat het hier niet geregend had. Alles weer droog en heet. In het eerste stadje La Cruz gepind (US $ en Colones de munt eenheid van Costa Rica). Daar ook een brood gekocht, het is weer Bimbo maar wel wat beter van structuur. Niet veel shoulder vandaag maar kregen behoorlijk de ruimte van het verkeer. In de grotere stad Liberia gestopt bij de bakker voor een heerlijk stukje cake bij het fris. Niet bij de koffie, echt veel te warm. Daarna nog 20km van in totaal 88km richting de kust waar we 9 jaar geleden met Johan en Mieke Manders waren toen hun Ireen daar stage liep. Was weer een warme dag en op onze kamer staat de zon waardoor zelfs de binnenmuur gewoon heet is! Warmte maakt lui dus eerst een dutje voor het diner!

NicoyaCosta Rica 6 April 202333°

Twee foto’s, de eerste is 9 jaar geleden gemaakt. Niet helemaal dezelfde plek maar wel er heel dichtbij! Toen wilde Henk ook al een onbetaalbare Santa Cruz downhillfiets. De warmte maakt echt moe, kost kennelijk veel energie. We keken/luisterden gisteravond nog even naar het Belgische programma Wattage met 3 oud wielrenners en een presentator die samen bijkletsen over de laatste wielerweek. Altijd leuk alleen heb ik het eind niet “gehaald“.

Vandaag korte rit maar zoals dat dan gaat, eerste stop bij bakker leidde al tot een pauze om een lekker bakje cappuccino te nuttigen. Na 20 kilometer reguliere pauze, 15 daarna even koud drinken kopen en laten we dat gewoon heerlijk rustig opdrinken. 2km verderop een Subway! Lekker broodje tonijn, maken we er maar meteen lunchpauze van. Daarna nog een pauze na15km om de thermoskan leeg te maken. Even een middagdutje en zo kwamen we pas rond drieën aan bij deze hospedaje na 64 eenvoudige kilometers.

Opvallend is dat veel winkels vandaag al dicht waren. We zitten midden in de Semana Santa de “Goede Week”. Goede Vrijdag lijkt in deze omgeving daarbij de belangrijkste dag te zijn en dus niet eerste Paasdag. We hebben maar wat extra’s ingeslagen om te voorkomen dat we morgen niks kunnen krijgen. We hebben hier zelf weer een lekker potje kunnen koken hoewel het er eigenlijk te warm voor is. Nu nog een biertje en dan zullen we zo wel weer kunnen slapen.

Puerto CarrilloCosta Rica 7 April 202329°

In de foto’s zie je de voorbereiding in een dorp voor de Kruisweg viering. Op het voetbalveld werden de staties uitgezet. Wij hadden onze eigen “Kruisweg” met klimmetjes van zo’n 14%. De eerste paar denk je nog “even verstand op nul” maar op een gegeven moment raak je ze wel heel erg zat. In een slakkengangetje naar boven, fiets proberen in evenwicht te houden, druk vakantieverkeer, van je lijf gutsend zweet. Niet fijn. Morgen nog zo’n dag geloof ik.

We zitten vlak bij het strand waar het vanmiddag super druk was met dagjesmensen. Het is echt vakantie voor de meesten. Mooie plek weer voor vannacht. Chez Nous met Franse eigenaar. Soort huisje met overdekte veranda waar je lekker uit de zon kunt zitten en waar we onze kleren kunnen drogen. Tegen avond begon het flink te regenen. Wij zaten toen al lekker te dineren en bestelden nog een extra drankje in afwachting van 5 droge minuten.

Joanna belde die had nog wat tips voor onze route want zij was hier een week of wat geleden en weet dus hoe stijl de klimmen zijn. Is zo fijn haar weer even te zien en horen. Haar zus die midden mei op bezoek komt vertrekt op 3 juni naar Nederland, die woont in Eindhoven en werkt bij De Lage Landen. Huh 3 juni?! Zitten we straks in hetzelfde vliegtuig! Hoe toevallig zou dat zijn.

Puerto CoyoteCosta Rica 8 April 202331°

Vandaag zouden we maar 42km fietsen omdat het een “uitdagend” parcours zou zijn. Dat telefoontje van Joanna had alle seinen al op rood moeten zetten. Ze had op sommige stukken de fiets moeten duwen…. Joanna onze meesterklimmer en duwen[e-1f914]Na 6 km moesten we op een gravelweg al voor de tweede keer een mega stijle helling op lopen. Ik kon dat alleen geholpen door twee jonge mannen want het voorwiel schoof gewoon weg. Even gekeken op de route op Komoot waar bleek dat dit nog maar de aanloop was naar nog langere stijlere stukken. Dit gaat hem dus niet worden!

Joanna had ons het nummer gegeven van de Nederlandse campingeigenaar waar we naartoe onderweg waren en die hebben we maar gebeld. Die zou informeren of iemand ons kon komen ophalen. Terwijl wij op zijn antwoord wachten stopte Marco met een pickup truck. Die wilde ons wel brengen. Was ook een soort taxi. Kostte wat maar met iedere stijle helling die we overgingen vonden we dat meer de moeite waard. We vielen van het vele geboemel in de warme auto zelfs in slaap! We reden ook meer dan een uur over die 40km gravel!

Hier op Alouatta (betekend brulaap op zijn Spaans) aangekomen konden we een tipi[e-26fa]️huren en heerlijk zitten op het terras. Henk kon zelfs nog gaan paardrijden iets wat hij al de hele tijd graag een keer wilde doen. Kortom we hebben onszelf een onmogelijke opdracht bespaard en zo toch een hele fijne dag gehad. We zitten dicht bij een rustig strand waar het nu vanwege de Paasvakantie ineens super druk is. Morgen zou de route beter moeten zijn alhoewel ook nu bijna volledig gravel.

PaqueraCosta Rica 9 April 202331°

Na het debacle van gister was dit een heerlijke fietsdag. Liep wel iets anders dan gedacht… Tijdens het gesprek met Joanna zag Henk voor vandaag al een betere optie die Joanna ook voorstelde. Was 7 km langer maar dan omzeilden we wel weer zo’n heftige klim. Gister kwam Mischa van de camping ook met de waarschuwing dat we niet die ene maar die andere route moesten nemen. Hij had het vooral over de heel stijle gevaarlijke afdaling na de klim.

Vanmorgen na een lekker ontbijt en een knuffel met het leuke jonge stel op de camping vertrokken we weer. In het dorpje nog een pak Oreo’s gekocht terwijl er een paasprocessie voorbijtrok en toen een weggetje in. Mooi vlak goed gravel met veel bomen en dus schaduw. We waren uitermate content. Ergens nog even op een wat hoger gelegen punt gestopt om de finish van Parijs-Roubaix te volgen. Super blij met de overwinning van Mathieu van der Poel weer opgestapt.

Het begon wat te klimmen, en nog wat meer, ik moest lopen, eindje verder Henk moest lopen, nog wat verder Henk moest mij komen helpen want ik gleed met mijn schoenen, waar plaatjes onder zitten voor de klik pedalen, weg op het gravel en ik kreeg daardoor de fiets niet meer in beweging. Henk ging op zijn GPS kijken en er komen ineens krachttermen voorbij die ik hier niet zal herhalen! Ook een heleboel uitingen van ongeloof maar toen wist ik het al en jullie natuurlijk ook, we zitten toch op die foute route!! Terug?? Nee, daar zijn we niet van, nu ook maar doorzetten. Nog wat gelopen en geduwd en toen konden we weer fietsen en kwamen zo bovenaan. Daarna de gevreesde afdaling (maar na die bij Puebla vrees ik niet meer zo gauw) en het ging dan ook goed ook al was het inderdaad op sommige stukken erg stijl. We kwamen uit op de weg waar we eigenlijk overheen hadden gewild. Trots op onszelf dat we dit toch gedaan hadden en in het kader van “count your blessings“ 7 kilometer uitgespaard!

De rest van de weg was erg mooi alleen heel jammer van de vele auto’s en motoren die met een rotgang voorbij of tegemoetkwamen. Het droge gravel werd zo één grote stofwolk. Je kon elkaar nauwelijks nog zien. Na de lunch waren we weer op de harde weg aangekomen en zou het veelal vlak zijn. Dit “vlak” kende echter nog wel een flink aantal stijle heuveltjes maar daardoor lieten we ons niet afschrikken en kwamen rond 3 uur aan bij La Perla Negra ons verblijf voor de komende twee nachten. Een soort piratenhol[e-1f3f4]‍[e-2620]️bijzondere uitspanning zie de foto’s!

TárcolesCosta Rica 11 April 202329°

Het seizoen is met de afloop van de Semana Santa ook aan het aflopen. De camping waar we eergisteren vertrokken is nu dicht. Het hotel waar we vanochtend van weggingen was vandaag gister ook al alleen van ons terwijl het de dag ervoor nog best druk was. Het regenseizoen komt eraan en de temperaturen zijn te hoog voor de gemiddelde toerist. Ook ik ben gister nauwelijks van de gekoelde kamer geweest eindelijk een dag niet in die hitte. Lekker boek uitgelezen bij de airco.

Om half 8 vanmorgen moesten we bij de Ferry zijn die ons maar Puntarenas brengt. Dat was geen probleem want het was vlak bij het hotel. Blijft altijd mooi zo’n Ferry overtocht hoe ze al die voertuigen erop krijgen bijvoorbeeld. Het lijkt altijd wat chaotisch maar uiteindelijk komt het toch allemaal weer goed. Vanaf Puntarenas hadden we een mooie tocht met veel groen aan beide zijden. Net voor de pauze een megastijl stuk van wel 20%!

Toen we zaten te eten viel er een mango uit een boom, Henk kreeg hem bijna op zijn hoofd. Volgende keer tijdens de lunch de helm maar ophouden! Henk heeft de mango direct verorberd en hij was heerlijk rijp en zoet. Je ziet er hier heel veel onder de bomen liggen. De vogels zijn er blij mee.

We stopten bij een brug waar we 9 jaar geleden ook gestaan hebben om naar de krokodillen[e-1f40a]te kijken die daar lekker liggen te luieren. Ik weet niet of er nog van 9 jaar geleden bij waren maar het zou kunnen! We telden er wel 16! Bij het hotel hebben we vandaag weer een zwembad. Deze keer hebben we er ook echt gebruik van gemaakt. Heerlijke afkoeling na weer zo’n warme dag. Pizza gegeten aan de overkant van de weg en nog boodschappen gedaan. Zo kan ie wel weer voor vandaag.

QueposCosta Rica 12 April 202329°

We begonnen met een flinke klim vanmorgen, je kunt het maar gehad hebben! Daarom vertrokken we ook al om 7 uur om daarbij nog geen volle zon te hebben. De rest van deze dag was een beetje op en neer, goed te doen. Enige nadeel was de hele smalle shoulder en het drukke verkeer. De omgeving was dan weer heel mooi. Vaak reden we dicht langs de zee of konden we hem van bovenaf zien. Dit is wel een behoorlijk toeristisch stuk met veel reclameborden voor allerlei activiteiten. Ook zijn er overal vakantiewoningen te koop.

Valt ons op dat er ook veel grote stukken grond te koop zijn. We kwamen nog langs een productiebos. Wij denken van palmolie. Veel agrarische medewerkers die op hun brommertje rijden met een giga lange steel met een soort zaag/hakmes eraan waarmee ze trossen uit de bomen naar beneden halen die dan met een trekker of lastdier naar de fabriek vervoerd worden. Wij zijn vandaag geëindigd bij een chic hotel waar we buiten dineren. Dan ook maar een keer zalm[e-1f363]besteld!

Puerto CortésCosta Rica 13 April 202329°

Dat proces van het maken van palmolie hebben we vandaag nog eens nader bekeken. Het oogsten van de vruchten waaruit de palmolie geperst wordt gebeurt nog volop met de hand. Zowel vandaag als gister zagen we overal in de plantage mannen met die hakmessen aan lange stelen. De trossen worden losgesneden en ook de onderste bladeren worden verwijderd. Voor het vervoer van de trossen worden nog veel waterbuffels[e-1f403]ingezet. Die houden ook het gras tussen de bomen kort.

We hebben alleen twee kleine fabrieken gezien, die stoten wel flink wat zwarte rook uit. Ons hotel van vandaag had een zwembad op het hoogste punt van de heuvel waarop de huisjes lagen. Je kon vandaar uit zelfs de oceaan zien. Heerlijk water en een gezellige dame die graag een praatje maakt. Zij had een koffieplantage en vertelde daar honderduit over. Ze was 44 en op vakantie met dochter, schoonzoon en kleinkind! Jonge oma. Terwijl wij zwommen en kletsten zwiepte hoog boven ons weer een troep[e-1f98d]apen[e-1f98d]van tak naar tak. Dat blijft een fantastisch schouwspel. In de avond heeft Henk nog nu opnames gemaakt met de drone want we hebben hier hele grote bomen met prachtig oranje bloemen. Een feest om te zien.

Rio ClaroCosta Rica 14 April 202336°

April behoord tot het regenseizoen maar tot nu toe hadden we daar nog weinig van gemerkt. Vandaag was het dan toch raak. De dag begon zonnig en warm zoals we de laatste maanden gewend waren. Na de tweede pauze zagen we donkere wolken en dat was wel lekker om zo rond de middag geen felle zon te hebben. Om een uur of twee vielen de eerste druppels en al snel was het inderdaad een tropische bui. Iets te lang gewacht dus we waren al door en door nat maar gelukkig is het dus niet koud.

We gingen schuilen onder een afdak voor een winkel. Na een half uur werd het droog en overal zag je het dampen. Het is al steeds enorm groen maar nu leek het nog groener! Later kregen we nog zo’n bui en schuilden we in een bushokje. Het tweede deel vandaag hadden we een smalle weg zonder shoulder. Dat is al niet fijn met die grote vrachtauto’s maar na de regen voelde het af en toe echt onveilig. Morgen nog een stukje op deze weg en dan maar hopen dat het in Panama weer beter is.

DavidPanama 15 April 202334°

Het laatste land in Midden-Amerika binnen gereden: Panama[e-1f1f5][e-1f1e6]Dat klinkt heel gek vinden we, Panama, zoveel minder bekend als vakantieland. Misschien ook iets van een gevoel van we zijn er bijna. Nog 7 weken te gaan. Vandaag nog 50 dagen.

Het was weer een flinke rit. Bij de eerste pauze hoorden we piepende remmen en een piepend jong hondje maar hij had een engeltje op zijn schouder. Hij stak de grote weg over en werd kennelijk nog net geraakt maar meer dan een klein hoofdwondje hield hij er gelukkig niet aan over. Een jongen op een fiets bleek de eigenaar en die kwam snel en bezorgd poolshoogte nemen. Na een korte controle fietste hij met het hondje onder de arm weg.

Na 37 km de grensovergang we waren al bij de ingang van Panama maar moesten terug om eerst bij loketje 1 tegen betaling van $ 18 twee briefjes te krijgen waarmee we bij loketje 2 aan de andere kant van de straat een “Costa Rica verlaten” stempel kregen. Daarna terug naar de aardige immigratie dame voor een stempel “Panama in”. Daarmee was het klaar, geen vragen over of controle van de bagage of van het stempel. In theorie hadden we gewoon door kunnen rijden maar misschien geeft dat dan weer problemen bij het verlaten van het land.

We hadden voor de grens van ons laatste Costa Ricaanse geld nog een fles Merlot wijn gekocht en een pot chocolade pasta. De laatste was duurder dan de eerste en dat zegt vooral wat over de prijs van de pasta die dik €7,- kostte!! Maar goed, de Colones moesten op dus toch maar gedaan. Onze eerste indruk van Panama is prima, wat we tot nu toe zagen ziet er geordend en netjes uit. We dronken nog een flesje rietsuiker bij een kraampje na een klim van 7 kilometer. Die was niet stijl maar dus behoorlijk lang en in de brandende zon op wit wegdek zonder schaduw!!

Bij de laatste pauze dus weer een literfles water, twee pakjes melk met vanille kaneel smaak, flesje yoghurtdrink en een literfles appelsap gekocht, ging allemaal op! Ik heb zelfs een zakje ORS, een electrolyte poeder, in mijn bidon met water gedaan om ook de mineralen weer aan te vullen want het zweet loopt tijdens dit weer continu uit al mijn poriën![e-1f975]

Nu zijn we in David, de op 3 na grootste stad van Panama met 165.000 inwoners. Zaten we gister in een vergane glorie hotel vandaag hebben we dan weer een Junior Suite met bankstel en een kingsize bed. We besloten direct nog een dag langer te blijven om wat van de stad te zien en even bij te komen van weer zo’n hete, uitputtende week.

• 17 April 2023 - 07:02

Esther :

Hopelijk smaakte de pasta wel[e-1f600] en die krokodillen, te gek!!

• 17 April 2023 - 09:18

Jan:

wat me bij blijft na het lezen is: hellingen, heet en zweet. Dit was toch een vakantie [e-1f61c]?

• 17 April 2023 - 11:25

Corjan Verbraak :

Mooie verhalen weer. En wat staat henk goed met zo'n paard ;-). Vet he krokodillen in t wild. Pas nog een hele documentaire over gezien, erg interessant. Fijne laatste weken nog, en kijk er naar uit jullie weer gezond en wel te zien

• 17 April 2023 - 12:12

Joop Blom:

Het si een warme bedoening daar in Midden Amerika en veel heuvels

Maar een prachtige ervaring , blijkt ook uit de foto's , Veel succes in de komende paar weken als jullie naar jullie eindpunt gaan

groeten en wees voorzichtig

Joop