De oversteek - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu De oversteek - Reisverslag uit Villahermosa, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

De oversteek

Door: Antonita

13 Februari 2023 | Mexico, Villahermosa

Salina Cruz Mexico29 January 2023 24°

Weekendje Salina Cruz. Zaterdag en zondag vroeg wakker om veldrijden te kijken. Seizoen zit er zo alweer op. Zaterdag allerlei zakelijke beslommeringen op de laptop afgewikkeld. Toch iedere week wel weer wat. Post die de huurder opent en waar dan wat mee moet. Wat uitzoekwerk over onze camper, over een Google One abonnement en met een Eurosport Player abonnement en zo nog wat van die kleine dingen. Ook wat telefoontjes gepleegd, altijd gezellig. De route voor volgende week uitgezet. Dat kost ook de nodige tijd maar ziet er goed uit. Een doorsteek door het smalste deel van Mexico naar de Golf van Mexico. Zo was de zaterdag snel voorbij. Op zondag met de fiets naar de stad en het strand. Het was weer even geleden dat we de Pacific hadden gezien maar alhoewel het een mooi zandstrand leek was er niemand. Nu was het ook mega warm met zo’n 35 graden en heeft Salina Cruz eigenlijk niks te bieden. Er is geen echt centrum en er is dus weinig te zien. Gezien de hitte waren we redelijk snel weer terug bij het hotel. Nu dus Polarsteps bijwerken en zoveel mogelijk voorbereiden voor morgen want dat wordt weer een hete dag dus we willen vroeg op weg zijn!

Juchitán de Zaragoza30 January 202333°

Mooi kort tochtje vandaag. Veelal over achterafweggetjes. Soms onverhard en door kleine dorpjes. Opvallend was dat de vrouwen in deze streek allemaal lange rokken dragen. Veel transport met tuktuks. Personenvervoer maar ook bijvoorbeeld met een lading mais! Nu een hotel met zwembad waar we al in mogen ook al hebben we nog geen kamersleutel. Dat is fijn want het is weer heel heet. Dat kan nog wat worden, het is nog maar januari! Er zit hier ook een groep van zo’n 6 Chinese wandelaars. Die spreken geen woord Engels of Spaans maar communiceren met behulp van Google Translate. Zo kom je er dus kennelijk ook! Of ze nou alleen maar lopen is mij niet duidelijk, er is hier echt niet iedere 20/30 kilometer een hotel?!

Matias Romero (Pozo de Agua)Mexico 31 January 202328°

Lekker fietsdagje vandaag ondanks de harde wind! De weg werd rustiger na een paar splitsingen. De klim was prima te doen, zo vond ik het zelfs niet erg! Ontzettend veel windmolens gezien. Eerst zeiden we, dit zijn er honderden maar uiteindelijk dachten we dat het er wel duizenden waren! Zou wel eens willen weten wie dit gefinancierd heeft!! Geen wonder dus dat het hier zo hard waait[e-1f609]. Geluncht bij een Pemex tankstation waar we een mooi plekje uit de zon vinden. We hadden nog 4 pizza punten over van gisteren die we in ons pannetje opwarmden. Zware kost waardoor we een middagdutje moesten doen tot er iemand op mijn schouder tikte, een mevrouw van het tankstation met twee flesjes koud water. Nou, dat is fijn! Oh die vrachtauto’s remmen vaak af op de motor als ze afdalen. Het lijkt soms wel of ze er ook een beetje misbruik van maken, het geeft een ratelend geluid, echt zo’n klereherrie! Nog wat over rare namen. Henk zijn favoriete yoghurt is van het merk Lala en we eten al maanden Bimbo brood. Wie bedenkt dit?

MorelosMexico 1 February 202329°

Zo zit je tussen de cactussen[e-1f335]en zo zit je ineens in een meer jungleachtige omgeving met veel groen en klimplanten! Wonderbaarlijk, andere planten maar ook een ander klimaat. Van droge hete dagen naar bewolkte zwoele dagen. Nu ook zweten als je een stukje gaat lopen! We waren goed en wel op pad toen we een autootje zagen waarvan de bak met bananen schuin hing en wij denken dat die eraf gelegen heeft. Overal langs de weg lagen bananen. Daar hebben wij er maar een paar van opgeraapt! Die gele bloemen zijn prachtig en vallen echt op door het heldere geel. Vaak is de boom waar ze aan hangen verder helemaal kaal. Echt heel bijzonder. Twee dingen vielen de laatste dagen erg op: er wordt heel veel met vee gereden. Vaak wagentjes met zo’n 3 dieren erop maar ook wat grotere transporten. Geen idee waar dat ineens naartoe gaat. Verder zagen we gister voor het eerst en vandaag in enorm grote aantallen, auto’s die een schadeauto achter zich hebben hangen. Alsof er ergens een veiling of zo is geweest. Soms wel 5 achter elkaar en af en toe zitten in de schade auto allerlei onderdelen waardoor het wel een bouwpakket lijkt. Soms zijn het redelijk nieuwe auto’s maar soms ook echt oudjes waarvan je zou denken, direct door naar de sloop. Ook hiervan weten we niet wat er aan ten grondslag ligt maar toeval kan het niet zijn. Het parcours was vandaag heel glooiend. Nooit heel zwaar maar wel continu en met het benauwde weer was het toch slopend. Net toen we het plaatsje binnenreden waar wij overnachten kwamen we een Fransman tegen die een relatieve korte ronde aan het rijden is. Beetje omgekeerd aan wat wij de komende 10 dagen gaan doen.

AcayucanMexico 2 February 202327°

Weten jullie nog dat degene die op 3-koningen het poppetje in zijn cake vond moest trakteren op tamales? Dat had vandaag moeten gebeuren op het Fiesta del Candelaria (bij ons heet dat Maria Lichtmis). In Acayucan waar wij vandaag aankwamen was het dus groot feest. Hiermee wordt de kerstperiode definitief afgesloten. Er waren na de optocht (processie?) diverse optredens en ze sloten af met vuurwerk. Bijzonder vonden wij dan weer wel dat we een official zagen met een groot geweer in de hand die de zaak in de gaten hield. Het voelde bepaald niet of er een dreiging heerste. Wij zijn er inmiddels aan gewend maar iedere dag zien we pickups voorbijkomen met in de bak 6 personen. 4 zitten langs de kant en twee staan er, de een met het gezicht naar voren de ander naar achter en beide met het geweer in de aanslag. Soms zijn het militairen, soms politie maar soms ook “particuliere beveiligers“ van Pemex, de oliemaatschappij. Ze zwaaien soms overigens wel gewoon naar ons, de 4 zittenblijvers dan. Die met het geweer gelukkig niet. Verder was het vandaag een uitermate drukkende dag. Vroeg in de ochtend zelfs twee buitjes en zware bewolking. Des al niet te min was het zweten geblazen op het fietsje. In een plaats 9 km voor Acayucan kochten we wat groenten op een hoek en daar stonden toch veel taxi’s! Ik telde er wel 30! Die brengen onder andere schooljeugd naar de omringende dorpen.

CoatzacoalcosMexico 3 February 202324°

We werden wakker terwijl het stond te regenen maar gelukkig was dat, voor wij klaar waren, weer over. Wel zwaar bewolkt en minder warm, dat is prima. We hoefden maar zo’n 60km om de Golf van Mexico te bereiken dus rustig aan. Eerste pauze na 20km en daarna……daarna bleek het ineens keihard te zijn gaan waaien. Eerst hadden we hem van opzij en moest je wel een meter uit de berm gaan fietsen om bij windstoten niet direct van de weg te raken. Daarna kregen we hem van voren en opzij. Alle snelheid eruit, klein maken en hopen dat het niet fout gaat. Verder complicerende factoren waren de tassen die extra wind vangen, de nog stijlere klimmetjes dan verwacht en het slechte wegdek. Kortom een uitdagende tocht! We waren oorspronkelijk bang dat we (veel) te vroeg bij het hotel zouden aankomen. Inchecktijd was 15.00 uur. Uiteindelijk kwamen we dicht bij 16.00 uur pas aanwaaien[e-1f609]. De komende dagen blijft het zo hard waaien. Gelukkig is er het WK veldrijden dus ik denk dat wij een beetje binnenblijven!

CoatzacoalcosMexico 5 February 202324°

Wij hebben het lekker laten uitwaaien van het weekend. Zaterdag stond het bovendien te regenen dus zijn we alleen einde middag even naar het strand een km verderop gewandeld. Op de terugweg een bakkie koffie met koek genuttigd en boodschappen gedaan bij de Sears tegenover ons hotel (lekker makkelijk). Daar ook een Franciscaner Weissen gescoord, flink aan de prijs maar avondje in de kroeg is duurder. Uiteraard zaterdag alle WK wedstrijden veldrijden gekeken maar zondag was toch de dag waarop het moest gebeuren. Helaas kon de Gemertse Guus van den Eijnden bij de junioren niet scoren maar onze landgenoot Senna Remijn werd knap tweede. Bij de categorie Vrouwen Beloften deed Shirin van Anrooy wat ze moest doen en was veruit de sterkste waarmee ze Nederland de derde gouden medaille bezorgde. Daarna het spektakelstuk van de WK. De WiFi op onze kamer was ondermaats en we waren erachter gekomen dat het op de gang beter was. Hebben we dus de hele wedstrijd van de Elite Mannen met zowat onze knieën tegen de deur gezeten voor maximale ontvangst. Wat een spanning, wat een fantastische wedstrijd en wat fijn dat Mathieu van de Poel het op slinkse wijze wist af te maken. Jammer dat Lars van der Haar net de derde plek niet wist te bemachtigen maar dat mocht de pret niet drukken. Einde middag moesten we natuurlijk toch nog even naar buiten. De lucht was donker maar het was droog. We wilden naar het centrum van de stad lopen maar het was niet helemaal duidelijk waar dat was. In elk geval niet op de plek waar we na 9 km lopen besloten wat te gaan drinken. We zouden eigenlijk een taxi terugnemen maar wilden ook daar nog even naar het strand kijken en toen we eenmaal aan het lopen waren ging het verstand op nul en bleven we gaan. Zo kwamen we rond half 9 met 18km op de teller weer aan bij het hotel. So much voor een rustdag! Kortom de macaroni smaakte nog lekkerder dan de dagen ervoor en we lagen er op tijd in met de overtuiging dat wij bijna net zo moe waren als Mathieu moet zijn geweest maar die kreeg er dan weer wel een gouden medaille voor!

La VentaMexico 6 February 202325°

Vanmorgen droog, warm, weinig wind dus prima fietsweer. We reden toch nog even de stad in op zoek naar dat centrum. We vonden een centraal plein maar het mocht verder niet veel naam hebben. Wel werden we door twee mannen aangehouden, soort van plaatselijke verslaggevers die direct met 3 telefoons aan de slag gingen om hun publiek op de hoogte brengen van onze trip. Tijdens onze lunchpauze kwam er een bijzonder transport voorbij dat de hele weg in beslag nam. Een soort megagrote open bak. Een hele file verkeer erachter. Toen wij weer aan het fietsen waren zagen we het gevaarte ergens langs de weg staan zodat het verkeer er voorbij kon. Vrachtwagens komen maar net passeren. Wij reden ook voorbij en zagen de kans schoon nog wat foto’s te maken. De chauffeur sprong uit de truck en ging direct poseren. Later haalde het gevaarte ons weer in een kon ik wat filmen. Wij zijn nu in het plaatsje La Venta waar diverse olievelden in productie zijn. Lekkere hamburguesa gegeten en prima hotel. Nog even wat over auto’s, wij zagen overal opvallend veel Volkswagen Kevers en de eerste versies van de VW Transporter (busje). We hebben nu ontdekt dat tussen 1953 en 2003 de productie van deze Volkswagens in Puebla plaatsvond. Dat verklaart natuurlijk veel. Je ziet ze in alle staten van onderhoud maar goed je te realiseren dat de jongste kever dus ook alweer 20 jaar oud is!

CárdenasMexico 7 February 202327°

Ze zijn goed gestart, bochtje naar links, rechts aanhouden en daar draaien ze het veld in. Onze wannebe Mathieu en Fem kunnen dat als de beste. Alles zit in dit parcours, ok geen trappen maar wel bruggetjes met stalen buizen in de lengte, alleen voor de echt technisch begaafde crossers. Verder snelle stukken over gravel, langzame over gras, wat zand en natuurlijk de nodige modder, heel veel modder. Daar zitten ook de loopstukken in en als echte veldrijder moet je niet bang zijn voor natte vieze voeten! Na een uur cross zijn de helden maar 7 km verder maar het was wel mooi!! Daarna: modder van de pedalen en plaatjes verwijderen en over de rustige provinciale weg de overige 70 kilometers peddelen. Het is vlak, niet te veel wind, appeltje-eitje!

VillahermosaMexico 8 February 202329°

Na zo’n 15 kilometer naast de snelweg gereden te hebben kozen we ervoor om maar het zandpad te nemen. Wat een rust! Schiet natuurlijk niet zo goed op en je weet nooit wat je onderweg tegenkomt maar wel veel leuker. In dit geval doemden er plots diverse olievelden op uit het stof. Zowel hier op het land als voor de kust liggen olievelden. Die worden geëxploiteerd door Pemex (petroleum de Mexico). In heel het land zien we Pemex tankstations. Voordeel voor bikepackers is dat ze ons gratis laten kamperen als ze ook maar een stukje groen hebben. Omdat ze ‘s nachts bewaakt worden is dat zeker in kleine plaatsjes een veilige oplossing. Wij hebben het nooit gedaan maar Chris bijvoorbeeld heel vaak. Pemex is dus een grote jongen op het gebied van olie. Het is een staatsbedrijf maar wordt niet meer rechtstreeks bestuurd door de regering. Dat was eerder wel zo maar dat leidde tot veel verkeerde investeringen en het aangaan van grote leningen die Pemex in een slechte financiële situatie brachten. Je ruikt vaak ook echt een olielucht in deze omgeving. Zoals dat dan af en toe gaat als je eenmaal offroad bent, we reden de stad binnen via de achterdeur, kilometerslang terreinen met afval waarin dan toch weer mensen aan het werk zijn. De weg is helemaal kapotgereden door aan- en afvoer dus het is echt manoeuvreren en erg op je gemak voel je je ook niet in zo’n omgeving. Aangekomen in Villahermosa, de hoofdstad van de provincie Tabasco (Joanna vond het grappig dat we in een “picante” staat zijn terwijl Henk steeds roept “no picante”). Het eerste wat opviel was een grote watertoren die als boom beschilderd is. Heel bijzonder.

We gaan nu een paar dagen de toerist uithangen met een huurauto. Mooi rondje rijden langs een aantal bezienswaardigheden in de provincie Chiapas.

• 13 Februari 2023 - 08:00

Dirk:

Weer een reeks bijzondere ervaringen rijker. Leuk om te lezen en mooie foto's. Geniet van het avontuur!

• 13 Februari 2023 - 09:48

Gerry:

Nou dat is een aardige ronde in Mexico. Ik zie op polarsteps dat jullie ook nog een rondje San Christobal de Casas hebben gemaakt vanuit Vilahermosa. Dat lijkt op een excursie met ander vervoer. Ik blijf benieuwd naar jullie volgende steps. Via Belize? Via Guatamala?? Jullie zijn t vast aan t onderzoeken….

• 13 Februari 2023 - 09:52

Corjan En Aniek:

Leuk om meegenomen te worden op jullie reis. Al veel bonen gegeten?

• 13 Februari 2023 - 11:27

Joop Blom:

Ik kon jullie weer volgen op de kaart , nog steeds veel avontuur en mooie foto's!! Gaan jullie nu nog verder Yuacatan in? Nog steeds ja;oers op jullie ! Succes en wees voorzichtig Joop

• 16 Februari 2023 - 16:36

Hein Havens:

Hoi Antonita en Henk,

Lees jullie reisverhalen altijd met veel plezier! Wat een avonturen. Geniet en pas goed op elkaar.

Veel groeten vanuit “Kruikenstad” (dit weekend carnaval!)

Hein

• 26 Februari 2023 - 12:35

Leonie Suijker :

Fantastisch om te lezen.

Gaan jullie verder richting Guatemala?