Aan het mooie jaar komt een einde - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Aan het mooie jaar komt een einde - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Aan het mooie jaar komt een einde

Door: Antonita en Henk

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

23 Juni 2023 | Nederland, Gemert

Medellín

Colombia 14 May 2023 30°

Ook in Medellin worden twee grote wegdelen op zondag vrij gemaakt voor fietsers, wandelaars, joggers, skeelers en vandaag ook heel veel hondenbazen met hun honden[e-1f415][e-1f415]. Die dieren zagen er verbazingwekkend goed verzorgd en welvarend uit! Langs een van de straten ook muziek en kraampjes. Heel gezellig allemaal. Na een prima ontbijtje hebben ook wij 33 kilometer gemaakt. We raakten aan de praat met een Amerikaan die hier al jaren woont en ons goede tips gaf voor de geplande trip naar de koffieregio. Na een lekkere lunch bij de bakker reden we terug naar het hotel om later nog een aardige wandeling in deze buurt te maken. We kwamen in een deel waar de disco’s, restaurants en clubs zaten maar daar was het nog rustig. Vanavond de afsluitende aflevering van de Belgische Mol gekeken. We gaan het weer missen.

Medellín Colombia 15 May 2023 27°

Een reden om een kabelbaan[e-1f6a0]te bouwen? Wij dachten misschien om het verkeer te ontlasten in een grote stad als Medellin. Of een snellere verbinding vanuit de heuvels naar beneden. Het lag toch wat anders. Bewoners uit de hogere woonlagen moesten van de gangs die onder hen woonden “tol” betalen om naar het centrum te gaan. Dat was natuurlijk zeer ongewenst maar omdat in die tijd de politie daar niet tegen durfde op te treden losten ze het probleem op door het bouwen van de kabelbaan. Wij gingen ook met die kabelbaan mee naar boven en liepen er een rondje. Ons doel was eigenlijk een park waarvoor we nog een keer moesten overstappen. Helaas was die lift in onderhoud.

We waren vandaag samen met Darius die zijn 33e verjaardag vierde. We besloten naar Comuna 13 te gaan. Dit is een arme stadswijk die veel geweld heeft gekend maar waar de vele graffiti kunstwerken toeristen trekken waaraan de inwoners dan weer wat kunnen verdienen. Daardoor is de wijk ook weer veiliger geworden. In de avond konden we Joanna en Chris weer in de armen sluiten waarna we samen met Darius en een Duits stel (bekenden van Joanna) gingen eten. Dat was 1,5km van ons hotel dus wij liepen iets na middernacht terug. Ons hotel staat in de beste buurt van Medellin maar wij schrokken toch van de hoeveelheid jonge moeders met kinderen die er langs de route een slaapplek vinden, veelal in klederdracht, kennelijk afstammelingen van de oorspronkelijke bewoners van Colombia. Ook Medellin is duidelijk een stad met twee gezichten, hip en chique aan de ene kant en arm en ellendig aan de andere kant.

Guatapé Colombia 17 May 2023 25°

We zijn nu met de auto onderweg maar dat had wel wat voeten in de aarde. Met de Uber voor een prikkie naar het vliegveld. In de hal waar veel verhuurders zitten bleek dat je die van ons moest bellen en dan kwamen ze je halen. Dat is mooi maar wij hebben geen telefoonnummer van hen. Verhuur ging nl via Rentalcars.com. Ze bleken een kilometer verderop te zitten dus dan maar daarheen gelopen. Komen we daar blijkt dat de auto die we gehuurd hebben (kennelijk hadden ze er maar één in die klasse) op woensdag niet in Medellin mag komen. Wij moesten nog wel onze fietsen en spullen in de stad ophalen. De twee heren van de verhuurder dachten goed mee en uiteindelijk was de oplossing om met twee sedans naar de stad te rijden. In iedere auto een fiets, de helft van de spullen en een van ons. Dat kostte dus twee werknemers, twee keer benzine en twee keer tol voor een tunnel van 14 km tussen de stad en de vluchthaven. Maar alles voor een tevreden klant. De auto die we nu hebben is een Volkswagen Tiguan daar passen best twee fietsen en alle tassen in.

Door heel dit gedoe waren we veel later op weg dan gepland. Pas na vieren kwamen we aan bij La Piedra de Guatapé een granietkoepel (bron Wikipedia) ontstaan door de botsing van twee onderaards platen. Beetje zoals Uluru in Australië. Je mag deze wel beklimmen en dat gaan we dus morgen doen. Er zijn hier ook veel meren, waaronder een stuwmeer. Gaan we ook bekijken daarom direct een nacht bijgeboekt in dit leuke huisje, bijna tegen de rots aan. We hebben weer eens lekkere pasta gekookt voor twee dagen met verse groenten. Super mooie groene omgeving hier met veel akkerbouw.

Guatapé Colombia 18 May 2023 27°

727 treden naar 2.120 meter, dat was een flinke klim. Halverwege zit dan ook een ehbo post voor mensen die het onderweg te moeilijk krijgen. Wij waren gelukkig vroeg dus konden op ons gemak naar boven met niemand voor of achter ons. Op de top moet je wel even bijkomen, toch een beetje dizzy. Maar het uitzicht is echt fantastisch!! Zoveel water ook en eilandjes die met een weggetje vastliggen aan het vaste land. Wij vonden het net het Carcassonne spel. Naar beneden ging een stuk sneller maar was toch nog niet een, twee, drie gedaan.

We wandelden vervolgens naar het plaatsje Guatapé wat iets verder weg lag dan we dachten en waarvoor we een zeer gammel voetgangersbruggetje over moesten. Het was wel een geweldig mooi plaatsje. Ontzettend kleurrijk met veel terrasjes, prachtig beschilderde muren, gezellige winkeltjes en terrasjes. Uiteraard wat meer toeristisch maar daar behoren wij nu ook toe. Wat boodschappen gedaan en met de tuktuk[e-1f6fa]voor 12.000 peso’s (€2,40) weer naar ons huisje. Had ik al gezegd dat het heerlijk weer was, zo’n 25 graden en niet benauwd. Super dag.

Otanche (San Pablo de Borbur) Colombia 19 May 2023 31°

Het was me het dagje weer wel! We lieten ons leuke huisje al vroeg achter ons op weg naar Villa de Leijva 500 km verderop. Tocht die we in twee dagen wilden doen. Lijkt toch ruim haalbaar als je om half 8 al aan het rijden bent, toch?? De eerste twee uren gingen vlot over goede wegen in een jungle-achtige omgeving. Daarna nam ik het stuur over met een instructie aan Henk op Google maps over hoe we moesten rijden. Na een tijdje werd de weg slechter en uiteindelijk onverhard met flinke stenen en gaten. We zagen wel dat er veel land verschuivingen zijn geweest, heel recent. Wellicht vannacht toen het flink heeft geonweerd en geregend. Op een gegeven moment konden we niet verder. We stopten achter een vrachtauto en een bus en zaten in de wachtstand. Achter ons stonden inmiddels ook al 3 auto’s stil. We hadden de tijd dus gingen maar eens kijken naar de route. Blijken we fout te zitten. Dat is gek, nergens een afslag gezien! Toch maar teruggereden en op het punt waar we volgens Google hadden moeten afslaan zagen we, hoe zal ik het omschrijven, een boerenkarrenpad. Net een auto breed en ook vol stenen. Dit moest hem echt zijn, dus wij er in gedraaid. Het was “maar” 20 km naar de volgende stad San Luiz en daar deden we dus 2 uur over!!!

San Luiz is een flinke stad en het verraste dus niet dat er vanuit deze plaats wel een verharde weg liep naar weg nummer 60 die wij daarna moesten hebben. Deze weg bracht ons naar de stad Doradal waar we koffie dronken in een mooi hotel. Ik zei nog “we kunnen ook hier blijven…” maar we wilden nog wat verder rijden want het was pas 16.00 uur en dan hoefden we morgen minder kilometers te maken. Dat gaat kloppen want we hebben nog 123km gemaakt waarvan een heel groot deel weer over onverharde wegen met alleen wat huisjes langs de weg. Vanaf 19.00 uur reden we in het stikke donker over die bergroute. We kwamen hier, het eerste hotel op de route, beetje na half 9 binnen. Dus 4,5uur over 123km beetje meer dan 30km per uur. Ik kan het bijna niet beschrijven, dit was dus echt een soort van hoofdweg, het begin en eind zijn werkelijk prachtig geasfalteerd maar tussenin is het gewoon veelal stapvoets vooruit. Oh, had ik er al bij vermeld dat we intussen ook 5.300 hoogtemeters gemaakt hebben vandaag? Het was dus steeds continu klimmen, dalen en draaien.

Toch vonden we deze rit niet zo gevaarlijk als destijds in Mexico. We hebben een (vracht)auto voor ons gehad, die liet ons passeren en we zijn er denk ik 6 tegen gekomen. Dus je kunt helemaal je eigen lijnen kiezen om te rijden. Wel regelmatig een brommer of motor gezien dus je hebt niet het gevoel dat je daar alleen bent op die route. Kortom het was weer een enerverend dagje met prachtige vergezichten, super veel groen, mooie bloemen en onverwacht een flinke waterval. Broodje hamburger uit het dorp besteld (dit hotel ligt 4 km buiten het dorp) en ik denk dat we er dan snel in liggen want het blijft flink vermoeiend zo’n tripje!

Villa de Leijva Colombia 20 May 2023 28°

Komen we in een van de straatjes in Villa de Leijva toch Kai-Olaf en Bettina tegen. Die waren bij het etentje voor de verjaardag van Darius vorige week. Een Duits stel dat met een jeep met een slaapplek boven op van noord naar zuid reist in anderhalf jaar. We wisten van elkaar helemaal niet dat we naar deze plek zouden gaan. Echt puur toeval!! Wij gingen de stad in terwijl zij net terug gingen naar hun jeep maar later stuurden ze een voorstel om samen te eten. Wij hebben Villa de Leijva al wandelend bezichtigd, het enorme centrale plein dat het grootste in Colombia is en de huizen in oude Spaanse bouwstijl. Hier brengen heel veel mensen uit de hoofdstad Bogotá het weekend door en dus is het ook leuk om op een bankje te zitten en te kijken wat er allemaal voorbij komt. Helaas ook wat sandfly-achtige insecten! De steken van deze beestjes bezorgen je dagenlang ongemak. In de avond dus eten met het Duitse stel, ook weer heel gezellige. Ons hotel was in een van de traditionele gebouwen met een mooie binnentuin. Door de dikke muren is het ook niet warm en is een airco overbodig. Heerlijk geslapen!

BaricharaColombia 21 May 2023 25°

Bij Chitzen Itzá ontmoeten we Joyce die ons met veel enthousiasme vertelde over haar favoriete plekje op aarde: Barichara in Colombia. Dat moesten wij dus gaan zien ook al zei iedereen dat dat eigenlijk te ver weg was om in enkele dagen te bereiken. Ja, dan kennen ze ons nog niet! Na een prachtige rit door de bergen en een kort bezoek aan San Gil, waar wij niet veel aan vonden, arriveerden we in deze prachtige plaats. Joyce had niet overdreven het is een super leuke plek. Mooie witte huizen en straatjes die van boven naar beneden lopen. Een kant van het dorp ligt aan een klif en daar was het heel druk met mensen die op het randje van zichzelf of van anderen foto’s wilden maken. Er was ook geen hek of zo, een verkeerde stap en je zou zo in de diepte kunnen verdwijnen. Kennelijk trekt dat toch mensen, zo’n randje. We hebben een flinke wandeling gemaakt, het was bewolkt maar een prima temperatuur dus een heerlijke zondag!

Puerto Araujo Colombia 22 May 2023 29°

We wilden heel vroeg een uitgepijlde wandeling maken over het oude pad van Barichara naar Guave omdat we ook nog een flink eind moesten rijden vandaag. De[e-23f0]om vijf uur gezet: regen, gauw weer terug in bed De[e-23f0]om zes uur gezet: regen, gauw weer terug in bed Half 8 gaan ontbijten: tsss nu is het droog Half 9 zonde om die wandeling niet te doen, we gaan alsnog. Daar kregen we geen spijt van. Mooi pad met grote stenen, koeien onderweg en veel fluitende vogeltjes. Het was maar 6,5km maar er deden er toch bijna twee uur over omdat het zo’n lastig parcours was en we regelmatig van het uitzicht wilden genieten. Met de tuk tuk terug, die deelden we met een super leuke gast uit Oekraïne die het pad ook gelopen had. Hij werkte al een aantal jaren in Canada in de gamesindustrie als ontwikkelaar. Zijn vriendin woonde in Canada bij hem maar die durfde niet mee naar Colombia. Hun families wonen nog steeds in Oekraine in een gebied dicht bij Tsjernobyl dat even in Russische handen was. Zijn schoonvader is zelfs een maand door de Russen gevangen gehouden. Ze volgen het nieuws op de voet en het voelde voor hem ook wel dubbel om op vakantie te gaan terwijl de oorlog gaande is. Hij had voor zichzelf geconcludeerd dat de Russen proberen het plezier van de Oekraïeners te bederven en dat hij de plicht heeft hem dat niet te laten gebeuren. Na terugkomst nog snel even een douche te hebben genomen, want het was toch een behoorlijke inspanning geweest, checkten we uit bij dit fijne hotel.

We hebben de helft van de terugweg naar Medellin al weer achter de rug en de tocht leverde weer geweldig uitzichtpunten op. Nu dus ergens halverwege bij het beste hotel van een aantal slechte. Ziet er prima uit maar we hebben wel veel kleine vliegjes. Beetje inherent aan zo’n vochtige omgeving. Pizza laten bestellen, smaakte nergens naar maar we zullen het wel weer overleven tot morgen!

Bello Colombia 24 May 2023 26°

De laatste etappe terug naar Bello, buitenwijk van Medellin, verliep voorspoedig, prima weg dus dat ging soepel. We konden direct in het gehuurde appartement alleen jammer dat het drie hoog ligt en alleen bereikbaar is via een smalle trap, want alles moest uit de auto. De fietsen en spullen die we niet nodig hebben blijven een kleine week hier. In de middag naar een fietsenhandel gereden waar we vorige week ook geweest waren en daar fietsdozen gehaald. Helaas zijn ze een maatje te klein dus moeten we bij terugkeer op zoek naar andere.

Om acht uur waren we bij Joanna, haar appartement ligt zo’n 15 kilometer bij ons vandaan. We ontmoeten haar zus Rachael die op bezoek is vanuit Nederland. Zij woont in Eindhoven. Ook Chris was daar dus we hebben nog een tijdje zitten kaarten. Rond 23.00 hadden we afgesproken met de verhuurder van ons pand want die zou ons naar een plek buiten de stad brengen waar we de auto konden parkeren. Dit omdat we met deze auto de volgende dag weer niet mochten rijden binnen de stadsgrenzen van Medellin.

Die parkeerplek was nog zo’n 30km verderop en toen bracht hij ons weer terug naar ons appartement. Om 0.45 waren we daar! Morgen moeten we de trip weer maken om met Joanna en Racheal richting de koffiestreek te kunnen gaan. We hadden geen slechtere dag kunnen treffen om niet te mogen rijden dan woensdag! Oh ja de steken van die, wat het dan ook zijn insecten, blijven ons nog altijd flink parten spelen. Soov crème (uit Australië) verlicht een beetje.

Santa Fe de Antioquia/Jardín

Colombia 24 May 2023 24°

Voor vertrek moesten de dames nog gaan rennen (beide erg fanatiek in) Daarom waren ze pas om 11.00 uur met de metro bij ons. Joanna had alles keurig uitgestippeld maar omdat de auto buiten de stad stond en we dus anders vertrokken dan gepland was het even de vraag of we wel konden doen wat ze gedacht had op één dag. Toch voor gekozen en zo starten we met een bezoek aan Sante Fe de Antioquia. Mooi plaatsje waar we rustig doorheen wandelden en een lekker late lunch/vroeg diner genoten. Er was daar ook nog een mooie brug waar alleen voetgangers, motoren en (brom)fietsen overheen kunnen. Die moesten we natuurlijk ook nog even bewonderen. Het werd net donker en dat gaf mooie plaatjes. Toen door naar Jericho. Dat was nog een flinke rit dus we kwamen pas laat in de avond aan bij ons AirB[e-38]B huis. Kamers waren snel verdeeld en iedereen was moe na de lange reisdag. Het werd al gauw stil in huis.

Jardin Colombia 25 May 2023 25°

In de ochtend ging ik op zoek naar brood kostte wat tijd maar de dames zijn heerlijk relaxt. We vertrokken richting een waterval. Eerst 5 km met de auto over een smalle bergweg. Henk is er intussen bijzonder goed in. Op het einde parkeren en 5 km wandelen naar de plek vanwaar je naar de waterval kon gaan. Dat ging over een heel smal stijl pad door de begroeiing. De waterval was werkelijk een “one of a kind”. De dames moesten en zouden eronder, de helden! Teruggewandeld naar de auto en teruggereden naar het stadje Jardin. Na een uitgebreide late lunch wilden we nog een vogelpark bezichtigen maar helaas dat was al gesloten. We zagen nog wel een paar van die bijzondere rood-zwarte vogels vliegen op een afstand maar dat was het.

We hadden de auto ergens in een straat geparkeerd en toen we terug waren op het plein hoorde Joanna over een soort omroepsysteem dat er gezocht werd naar de eigenaar van onze auto!!! Die zijn Henk en zij dus gauw gaan verzetten terwijl ik yoghurt en fruit scoorde in de supermercado. We streken neer op een terras waar Henk en ik een lekkere kan Sangria deelden en de dames een jonge wijn respectievelijk een borrel waarvan ik niet meer weet wat het was. In het appartement terug hebben we nog een paar uurtjes gezellig gekaart. Zij hadden pech met moeilijke opdrachten en Henk was de uiteindelijke winnaar.

Jericó Colombia 26 May 2023 25°

Deze ochtend moesten de dames eerst weer even rennen! Na het ontbijt met veel fruit vertrokken we richting Jericho een klein plaatsje in de bergen. Ook hier super mooie straatjes met huizen in allerlei kleurcombinaties. We beklommen daar via een prachtige tuin een heuvel die uitzicht biedt op de stad. Je ziet dan bv van bovenaf de opvallend rose kerk. Aan het begin van de avond gingen we naar ons verblijf dat in de heuvels ligt. Ze zijn daar nieuw wegdek aan het maken dus je moest de auto aan het eind van het dorp parkeren, stukje lopen en dan met de jeep al boemelend naar boven. We hebben hier wel een heel bijzonder verblijf. Het is een bouwwerk van bamboe wat de eigenaar zelf in 6 jaar tijd heeft gebouwd. We hadden verschillende hapjes meegenomen vanuit het dorp en daarmee maakten we ons avondeten.

Jericó - Manizales Colombia 26 May 2023 25°

Koffie dat was het onderwerp van vandaag. We waren op een koffiefinca en hadden een rondleiding geboekt. We mochten eerst zelf koffiebonen plukken en doppen. Dat voelde een beetje als erwten

• 24 Juni 2023 - 16:30

Gerry:

De laatste spannende dagen in Colombia achter decrug en nu thuis. Benieuwd hoe dat nu is voor jullie...

• 26 Juni 2023 - 13:35

Joop Blom:

Dat waren nog zwaar bezette dagen waarin jullie nog veel van Colombia hebben gezien en hebben leren rijden op bijna onbegaanbare wegen. Mooi te zien dat jullie zoveel aanspraak hadden onderweg!

Nog bedankt voor jullie bezoek bij ons

groeten

Joop

• 26 Juni 2023 - 13:35

Joop Blom:

• 26 Juni 2023 - 17:29

Jan En Jose De Jong:

Hoi Antonita en Henk, Wat een avonturen weer zo aan het einde van jullie wereldreis. Weer prachtig om te lezen. We zijn benieuwd hoe het nu met jullie gaat om weer terug in Gemert te zijn! Veel groetjes, ook van Jan, José