Kerstreces verdiend - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Kerstreces verdiend - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Kerstreces verdiend

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

26 December 2022 | Mexico, Guanajuato

MazatlánMexico14 December 202223°

Onze oude band bleef in La Paz maar wij zetten koers naar de Ferry. Dat was toch nog 16km fietsen. Check-in en boarding verliep vlotjes. Toen we boekten hoorden we al dat er geen hut beschikbaar was, we hebben ons nog op een wachtlijst laten zetten maar helaas. Later hoorden we van een stel dat die eigenlijk as donderdag had willen gaan maar de keuze was: deze dinsdag of na de kerst!!! Toen waren we ineens weer blij dat we op de boot waren. We hadden de luchtbedden en slaapzakken mee naar boven genomen en we hebben prima geslapen. In het begin nog wat luid gekletst en gelach dichtbij maar dat heeft niet echt gehinderd. Ik, als fervent festival bezoeker, laat me daardoor niet wakker houden en ook Henk had er weinig last van. Kortom mooie besparing!

In Mazatlán een laptop hoes van Joanna opgehaald, was ze vergeten, en een busticket gekocht naar Durango. Nog een Quesotaco gegeten bij een hip zaakje en toen naar de bus. De wielen moesten uit de fiets en voor een tientje konden ze dan mee. Van Mazátlan hebben we dus niet zo veel gezien maar het lijkt een moderne stad met veel nieuwe hoogbouw.

DurangoMexico 14 December 202222°

De busrit naar Durango is eigenlijk niet te beschrijven. Al snel reden we de bergen in en dat gaf zo’n prachtige vergezichten! Je zag de weg steeds heel veel verder weer twee bergen verbinden. Het lijkt bijna een onmogelijke opgave hier een weg te plannen! Ik laat het hierbij omdat woorden tekortschieten maar het was prachtig en ook voor ons echt een heel nieuwe omgeving. We eindigden op een hoogte van boven de 2.000 meter en dat heeft veel gevolgen voor de temperatuur. Overdag wordt het heerlijk warm, vandaag zo’n 25 graden. Van zonsondergang tot zonsopgang zakt de temperatuur tot zo’n 3 graden om rond de middag weer naar die 25 graden te stijgen. Ook hebben we weer een uur tijdsverschil ingeleverd. We komen langzaam dichterbij. Nu nog 7 uur verschil.

Joanne was al bij het hotel. De held is in 4 dagen naar Durango gefietst. Zij had contact gehad met Mexicaan Daniël die veel fiets in Mexico en die ons wat informatie zou geven tijdens het eten. Dus vertrokken we meteen weer en na het eten gaf hij ons ook nog een korte rondleiding door de stad. Mooie oude stad met nog veel gebouwen uit de Spaanse tijd. Vervelend was wel dat hij ons plan om richting Guanajuato te gaan van tafel veegde en dat we dus de rest van de avond bezig zijn geweest een nieuw plan te maken. De stad Zacatecas zouden we echt moeten vermijden. Daar is het te onrustig momenteel. Dus nieuwe route gemaakt, die vanmorgen nog wat gefinetuned en daarna is Joanna vertrokken voor de eerste etappe. Die is dus vanaf nu weer een dag voor ons.

Oh ja nog wat geks. Gister toen Joanna aankwam bij het hotel kreeg ze hulp van een man om haar fiets een stijl stuk op te duwen richting ingang. Dat was dus rond 16.00uur denk ik. Toen wij op de kamer nog met die route bezig waren, zo rond 22.00 uur ging te telefoon en werd zij naar beneden geroepen. Bleek die man daar te staan die kennelijk op een beloning in natura wachtte. Ze is direct weer naar boven “gevlucht” en was heel blij dat wij een kamer deelden. Op de foto staat de helling maar de man onderaan is Daniel en niet de vreemde gast van gisteren! De Garmin GPS van Henk gaf er nu echt de brui aan. Aan/uit knopje was eerder al afgebroken maar Henk kon hem met een soort schroevendraaiertje toch nog aanzetten. Maar nu dus niet meer. Hij is met die gast van gister op zoek geweest naar een nieuwe maar helaas niet te vinden. Misschien bestellen maar we zijn een beetje huiverig gezien het drama met de band.

Ciudad Guadalupe VictoriaMexico 16 December 202221°

We zijn eraan begonnen: de negen dagen naar kerstmis! We zitten op zo’n 2.000 meter hoogte en dat voelen we deze dag wel. Allereerst de temperatuur, we begonnen om 9 uur met een graad of 6. Het is rond 8 uur maar 3 a 4 graden! In de loop van de dag wordt het dan weer 25 graden om na zonsondergang direct weer flink af te koelen. Verder de zonsopkomst is om 7.33 flink later dan in La Paz maar gaat pas onder om 18.11 dat is dan weer heel fijn. Door de hoogte waren we vandaag ook snel buiten adem! Het zal wel wennen dus was het fijn dat het klimmen beperkt was. Daniel gidste ons de stad uit. Stuk over de snelweg hoewel dat gezien de borden officieel niet mocht maar wel veilig door de brede shoulder. Vanaf de afslag naar de eindbestemming reden we weer over een weg zonder shoulder en toch best druk met onder andere vrachtverkeer.

Er was nog een flinke bermbrand onderweg, rook over de weg maar iedereen en alles rijdt gewoon door ook geen brandweer te bekennen. Toen ik een foto maakte vloog er net weer een stuk vlak bij de weg in brand en Henk moest zich uit de voeten maken. Onderweg kregen we door een paar jongens nog een fles water aangeboden en een keurige oude heer stopte toen wij net na een pauze weer wilden gaan fietsen en die moest toch echt een foto en filmpje met ons[e-1f92d]. Zo kwamen we na 84km in de stad Guadeloupe de Victoria aan, genoemd naar een vrijheidsstrijder in de oorlog tegen Spanje. Een flinke stad. Wij vonden een leuk restaurant waar livemuziek gespeeld werd en waar we kip met gewoon witte spaghetti en wat sla aten. Smaakte prima, het Modelo Especial biertje ook trouwens!

Miguel AuzaMexico 17 December 202221°

Eerst even veldrijden kijken, het is toch koud buiten. Om 10.00 uur dus pas weg. Het was een rustige fietsdag, niet teveel verkeer. Wel enorm irritante verkeersdrempels voor ieder dorp. En niet eentje, nee gewoon een stuk of 6 voor het dorp en een stuk of 6 aan het einde van het dorp. Je moet er echt bijna stilstaand overheen. We blijven nog een beetje hijgerig, zeker bij het klimmen en met tegenwind. Die hadden we voor de lunch een heel stuk. Ook nu weer lange rechte wegen dus eenmaal wind op kop blijft voorlopig wind op kop.

We zouden langs hotsprings komen vandaag, Joanna heeft er gister overnacht. Helaas, we zijn er wel aan voorbij gereden maar hebben de afslag gemist. Staat ook geen bord of zo. 5km verder kwamen we er pas achter en omdat het ook nog eens heel slecht wegdek was hadden we weinig zin om terug te fietsen. Terwijl wij dit net ontdekten stopte er een man met een hele nieuwe bromfiets. Hij wilde alles van ons weten, zaten we op Facebook, Instagram, whatsapp??? Uiteindelijk Polarsteps op zijn telefoon geïnstalleerd. Hij wilde graag een foto met ons. Bij voorkeur graag publiceren in onze blog, dus niet. Wel aardige man hoor, sprak ook goed Engels. Hij heeft inmiddels twee keer gereageerd op mijn laatste post in La Paz[e-1f609]. Wij hebben een kamer in een hotel in Miguel Azau, aardig stadje. We zijn bij een stalletje wat gaan eten en kochten een Flan die je dan gewoon in de hand mee terug naar het hotel moet nemen. Die van Henk was bij aankomst dan ook al op!

Río GrandeMexico 18 December 202225°

Qua fietsen en route vandaag een van de mindere dagen. Direct vanaf het begin reden we de grote weg nr 49 op die vanuitTexas USA richting Zacatecas gaat (waar wij dus niet naartoe willen maar voorlopig wel die kant uit). Het was een enorm drukke weg. Hij heeft wel een brede shoulder maar die wordt door de trucks en het langzame verkeer gebruikt als een soort rechterrijstrook. We hadden wind tegen en de eerste 25 km liep het omhoog. Niet veel maar in combinatie met de wind schoot het dus absoluut niet op. Naast de weg heb ik nog een stukje van de WK finale zitten kijken, het einde van de tweede helft en dat stukje was al mega spannend. Nu in Rio Grande, een flinke stad met, zoals we het van boven hebben gezien toen we naar beneden rolden, een grote oppervlakte.

Villa de CosMexico 19 December 202224°

Vandaag 124km gemaakt, net geen nieuw record maar toch een flinke rit! Eerst met Joanna weer 30km over de 49 die op maandag dus veel rustiger blijkt te zijn dan op zondag. Daarna zette Joanna er de sokken in, zij gaat echt heel snel dus beter dat iedereen zijn eigen tempo rijdt, zeker op zo’n lange rit met veel heel lange klimmen. Wij deden het voor ons doen ook heel goed. Vanaf het moment dat we van de grote weg af waren was het mega rustig. Dat fietst dan toch weer lekker. Na een frisse start toch weer een prachtig zonnige dag. Het is hier een landbouwstreek maar het land is super droog. We zien af en toe een regeninstallatie en daar is het dan wat groener. Ook weer uitgestrekte cactusvelden gezien. Nu zitten we in een “hotelkamer” bij een wegrestaurant. Luxe nul maar we zijn al blij dat we gewoon binnen zitten. Morgen weer een dag!

General Pánfila NateroMexico 20 December 202221°

Vandaag wel een superleuke fietsdag. Eerst een stukje grote weg maar daarna rustige wegen. We zagen hele velden met prei terwijl er tegenover alleen cactussen groeien! We hadden een binnendoor route gepland en die bleek deels onverhard. Dat was wat onverwacht maar maakte de route wel leuker. Langs wandelende koeien, rennende paarden, kleine dorpjes en af en toe een stuk waar je helemaal door elkaar geschud werd door de keien en het wasbord. Toch weer bijna[e-1f4af]km gemaakt en uitgekomen in General Pánfilo Natera.

Blijkt dat dit toch ook nog wel gebied is waar de gangs actief zijn, met dat verhaal kwam Joanna terug van haar diner met een kennis van een kennis die hier woont. Ze fietste vandaag een heel andere route hier naartoe maar we delen nu wel weer een hotelkamer. Ze worden steeds goedkoper trouwens (€ 12,50) maar ook steeds slechter! Geen wc bril, geen warm water, sprei met een gat erin, hoeslaken dat na een keer draaien loslaat van de hoeken, dat dus. Nou we zijn dus met drieën en de fietsen staan veilig dus laat de gangs maar komen! (held[e-1f91e])

PiñosMexico 21 December 202218°

Nou toch veel wakker gelegen en verhoogde hartslag bij ieder geluidje maar niks gebeurd! We zouden vandaag maar iets in de 70km doen dus starten rustig aan. Met drieën is dat toch meteen heel anders. Onze fietsen stonden in een ruimte met allemaal ballen, was een grappig gezicht! Kortom eigenlijk te laat weg want het was toch meer klimmen dan we dachten. Om 12.00 pas de eerste pauze! We kwamen door een heel leuke plaats Villa Gonzalez Ortega met een prachtige kerk die we even bezochten.

Om 14.00 de lunchpauze in een dorpje waar een markt was. Joanna ging met fiets en al de markt op want die koopt haar lunch meestal ergens onderweg terwijl wij altijd ons brood bij hebben. Ze kwam terug met heerlijke quesadillas ook enkele voor ons, maar was wel haar fietsbril kwijt. Verloren, gestolen, je weet het niet maar wel balen. Bij vertrek moesten we nog altijd 30 kilometer waarvan de laatste 23 klimmend zouden zijn. Joanna had weer een adresje gekregen van een van de gastgezinnen waar ze eerder was dus die hebben we maar weer vooruit gestuurd. Zelf hebben we dat laatste stuk op ons gemak gedaan en we zitten nu op 2.400 meter hoogte. De laatste loodjes waren zoals vaak stijl en dus zwaar!

We hebben wel een hotel gevonden in een heel oud gebouw met een prachtige binnenplaats maar wel op één hoog! Gelukkig wilde de gastvrouw en een paar jongens wel helpen om alle spullen en de fietsen naar boven te sjouwen. Weinig luxe maar wel ruim en netjes. Wij zijn gauw het stadje nog even ingelopen want het werd al snel donker. Dit is echt een mooi oud stadje met veel oude gebouwen waaronder een kerk die al uit 1700 stamt. Er staat een kerststal met daarin ook een paard, een konijn, een olifant en een aantal biggen! We hebben lekker verse groenten gekocht en soep gemaakt. Morgen nog een flinke rit en dan naderen we onze bestemming voor de kerst!

San FelipeMexico 22 December 202224°

Hotel op de eerste etage dus alles weer naar beneden gesjouwd en vertrokken. Eerst een flinke afdaling gevolgd door een heel lange saaie weg met flink wat wind van rechtsvoor. Na onze lunch had Joanna, die later was vertrokken ons alweer bij gehaald maar die moest toen nog lunchen. Konden we weer even een voorsprong pakken. Niet lang en toen kwam ze weer voorbij zoeven. Wij gingen gewoon nog een keer een kwartiertje zitten en waren al met al niet veel later in deze plaats. Een nieuwe variant van San Felipe.

Op 10km voor het einde nog een prachtige afdaling en een flinke klim. Toen we het stadje in reden stopte er een auto en sprong er een man uit. Die wilde een foto en gaf Henk spontaan 200 peso!! Heel de dag veel zwaaiende mensen en duimpjes omhoog. Op de eerste foto: als er niks wil groeien kun je nog altijd cactussen[e-1f335][e-1f335]gaan verbouwen. Grappig om te zien. Worden kennelijk gegeten! Delen weer een kamer met Joanna maar er was geen drie persoons kamer meer dus ze ligt op de grond! Van de 200 pesos hebben we samen een flesje wijn genuttigd tijdens ons eten in een leuk restaurant. Zo is de avond wel heel snel voorbij!

Guanajuato CityMexico 24 December 202221°

The long way home! De keuze was tussen 68km met 1.010 hoogtemeters en waarschijnlijk deels over een onverharde weg of 86km over de highway met 680 hoogtemeters volgens Google Maps. Nou, dat werd natuurlijk de langere route. Na 26 km redelijk vlak zagen we de afslag voor de korte route de heuvels in. Nee, wij lekker eromheen. Het is zoals vaak niet zo mooi als je wordt voorgeschoteld. Ook wij verdwenen in de heuvels met veel lange stijle afdalingen en dito klimmen intussen voorbijrazend verkeer. Kennelijk iedereen op weg naar huis voor kerstmis! Veel verschil in snelheid dus veel inhalers. Het is tweebaans maar hé er kunnen er ook best drie langs elkaar, toch? Dat gaat meestal goed, maar niet altijd! Zie de foto van de vrachtauto meter diep langs de weg.

We kwamen bij een super nieuwe heel rustige tolweg. We reden op een soort dienstpad langs de loketjes maar moesten van de beambten daar over een voetpad direct langs het dienstpad. Net voorbij de loketten mochten we weer van dat voetpad af en verder fietsen. Ik denk dat we 15 meter gelopen hebben. We denken dat we op dat voetpad niet geregistreerd worden of zo. Het was echt heel erg gek. Op 15km voor onze bestemming kwamen we in stedelijk gebied en werd het op een smalle weg enorm druk, echt niet fijn. Veel middellange bussen en geen uitwijkmogelijkheden. Dus toen Google ergens op een rare plek vond dat we van die weg af moesten volgden we die aanwijzing graag.

Over een smal pad kei stijl naar beneden, super slecht wegdek en even later langs een rioolsloot over een zandpad!! Waar zijn we nou toch uitgekomen!! Via wat achterbuurten weer richting grote weg. Komen we bij die weg is dat een met hekken gescheiden rijbaan en moeten wij dus naar rechts terwijl we eigenlijk links moeten. Een voetgangersbrug met lift moest uitkomst bieden. Tuurlijk die lift doet het niet! Uiteindelijk teruggelopen tot we konden oversteken en we dachten dat we er toen bijna waren. Even goed gekeken, nog 6,5km!! En ja hoor, weer omhoog over een soort nieuwe rondweg tussen de heuvels door, geen stad meer te zien! Uiteindelijk een tunnel en toen weer de stad in. Paul een mede-fietser die als eerste bij het door ons gezelschap gehuurde huis was aangekomen kwam ons tegemoet. Bleek dat ons huis aan een steegje met alleen trappen ligt waar dus geen auto (of fiets) kan komen. Alles afladen dus en sjouwen! Mooi huis, prachtig uitzicht maar daar gaan we de komende dagen werk van genieten. Voor nu zijn we even total-loss na deze long way home, want ja, toch gewoon 1.023 hoogtemeters op de teller[e-1f92a]!! Toch ook trots op onszelf in 8 dagen de afstand gedaan waar we negen dagen voor uitgetrokken hadden en dus het kerstreces verdiend!!

Ps voor iedereen die een kerstkaart van ons heeft gehad, de laatste foto had de voorkant moeten zijn!

• 27 December 2022 - 12:49

Julia Tuns:

Henk en Antonita,

Ik wens jullie een gelukkig en gezond 2023.

Hopelijk spreken we in 2023 weer af.

Wij verheugen ons op jullie mooie en spannende verhalen!

Liefs, Julia

• 28 December 2022 - 12:33

Joop Blom:

Beste Henk en Antonita, weer een avontuurlijk verslag van jullie reis door Mexico Ik probeer steeds de plaatsen op de Bos atlas te vinden , maar dat ik niet altijd mogelijk! Kerst is nu al voorbjij , maar het nieuwe jaar komt nu snel . Als ik he goed heb hebben jullie nu ene week rust

Geniet van het mooie Mexico en het Mexicose eten ! Ik neem anandat de volgend eroute richting Mexico stad is

Veel plezier en wees voorzichtig

Joop