De Feestdagen - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu De Feestdagen - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

De Feestdagen

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

04 Januari 2023 | Mexico, Mexico-stad

Guanajuato CityMexico 27 December 202219°

Kerstdagen zonder alles wat je gewend bent met die dagen. Met een groep mensen die je een beetje kent die nu toch samen met ons een kerstfamilie vormen. Het is toch wel een beetje vreemd. Wij kwamen dus al de 23e aan toen alleen Paul er nog was. De volgende dag kwamen ook Joanna en Chris aan. Wij hadden inmiddels ons plekje ingenomen, een prachtig ruime kamer met uitzicht over de stad. De 24e een pastamaaltijd gemaakt met een salade. Death by vegetables noemden we het want groenten willen er wel eens bij inschieten als je onderweg bent. Alles ging op ook al dachten wij van te voren dat er veel over zou blijven. Fietsen maakt kennelijk hongerig.

Joanna had een fles champagne meegebracht en die werd in de loop van de avond door de Franse Paul (die geen alcohol drinkt) vakkundig gedecapiteerd (hals eraf geslagen met een mes). De andere vier toasten op het dakterras op het feit dat we allemaal veilig tot hier zijn gekomen. Later stelde Paul voor om naar de nachtmis te gaan en daar waren Henk en ik wel voor in. Chris die moe en laat was aangekomen lag al te slapen dus we vertrokken met drieën. De bijzonderheden van deze H.Kerstmis lagen vooral tegen het einde toen er confetti werd rondgestrooid uit zakjes die uitgedeeld werden. Ook kreeg iedereen een heel klein kaarsje en wat van die vuursterretjes die werden aangestoken. Een kleed werd door 4 verschillende mensen aan de hoeken vastgehouden en die mensen wisselden steeds. In het kleed ligt een pop, die het kindje Jezus voorstelt, en dat wordt door die vier mensen op en neer geschommeld. Veel andere mensen stonden daar omheen en het was een heel sociaal gebeuren. Thuisgekomen hebben we wel heel erg de worstenbroodjes gemist. Het was toen trouwens intussen wel over 2.00uur! De hele avond was er tot onze verbazing veel geknal en ook wat siervuurwerk.

Eerste kerstdag werden we wakker en vonden voor ieder een kerst-sok buiten de kamer. Joanna had ons zo verrast met een aantal kleine cadeautjes. We hadden met de groep een brunch op ons buiten terras lekker onder de parasol want het was een zonnige warme dag. Daarna liepen we naar de stad waar het tot onze verbazing afgeladen druk was en nagenoeg alle winkels open. Wij deden eerst een rondwandeling met Paul als gids en eindigden in een grote markthal. Daar werden de laatste inkopen gedaan voor ons kerstdiner. Net toen we op weg gingen naar huis brak er een onweersbui los. Een paar flinke donderklappen en regen die met bakken uit de hemel viel. Zullen we een taxi bestellen vroegen wij nog maar “de jeugd” wilde de regen in en zo kwamen we totaal verzopen weer aan bij het huis. Direct douchen en wat droogs aan. Henk is zelfs een uur onder de dekens gekropen. Gelukkig hebben we een wasmachine en droger dus het leed was gauw geleden en achteraf is het natuurlijk ook weer een grappige ervaring. Iedereen schuilen alleen zo’n raar groepje fietsers banjert door de regen.

We genoten van een plank met lekkere hapjes terwijl er een paar met het diner aan de slag gingen. Chris maakte een molé een Mexicaanse saus met heel veel kruiden, het was een pan vol en we hebben er nog dagen van genoten Het moest eigenlijk met kippenpoten worden gegeten maar die waren op! Het was heel lekker alleen wat te pittig voor Henk. Joanna maakte Expresso Martini met koffielikeur en wodka, glazen vooraf in de vriezer: super lekker!! In de avond hebben we nog een aantal spelletjes gedaan en erg gelachten. Bijvoorbeeld iemand noemt een object en moet dan zijn ogen dichtdoen en tot 10 tellen (mag vlug of langzaam) en in de tussentijd moeten de anderen dat object tekenen. Als de tijd om is dan worden alle tekeningen in het midden gelegd en worden ze beoordeeld door degene die het bedacht heeft en die dus niet weet wie welke tekening heeft gemaakt. Zo krijgt iedereen een beurt en aan het einde wordt geteld wie hoeveel punten heeft gescoord en dus gewonnen heeft.

Tweede kerstdag kennen de andere landen niet echt maar in de stad was het nog altijd erg feestelijk, veel muziekgezelschappen in de straten. Iedereen ging die dag een beetje zijn eigen gang maar aan het einde van de middag werd er weer samen gekookt, dit keer wel kippenpoten bij de mole en hadden we ook spruitjes op het menu.

Op onze laatste dag in Guanajuato bezochten we op de valreep nog het mummiemuseum. Een aantal anderen waren daar al geweest en kwamen met veel verhalen terug. In dat museum worden 111 lichamen tentoongesteld van mensen die rond 1833 zijn overleden en zijn uitgedroogd en dus niet vergaan. Dus je ziet nog de uitgedroogde huid en soms kleding, bizar maar ook interessant en een echte trekpleister. Op de 27e vertrok de eerste van onze fietsfamilie en de 28e waren wij de volgende die het huis verlieten om naar het busstation te fietsen en de bus te pakken naar Mexico-City. In de loop van de dag zijn ook de laatste twee in verschillende richtingen vertrokken en zo viel onze fietsfamilie weer uit elkaar

Mexico CityMexico 28 December 2022 20°

Wij reden naar het busstation en vertrokken naar Mexico City of een Ciudad de Mexico kortweg CDMX. Een heerlijk comfortabele bus met eigen tv schermpjes, veel beter als dat ene scherm voor in de bus waar iedereen dan maar geacht wordt naar te kijken/luisteren! De rit duurde iets meer dan 5 uur. Daarna fietsen weer in elkaar zetten (de wielen moesten er uit) en nog 9km door de stad naar het appartement fietsen. Gelukkig veelal een combi van busbaan en fietspad. Beetje rare combi maar het werkt goed.

Appartement is geweldig, 7e etage dus kijken we lekker over stadsdeel Roma Norte. Hier houden we het, in afwachting van een nieuwe GPS apparaatje, wel uit. Apparaatje is onderweg vanuit Nederland met dank aan Gerrit en Anja. Hopen dat het niet zo’n drama wordt als met die band!

Teotihuacán MunicipalityMexico 29 December 202219°

Ons eerste bezoek aan een Mexicaanse stad uit de oudheid: Theotihuacan. Een stukje uit Wikipedia over de indeling van het complex: De centrale avenue van noord naar zuid, die door de stad loopt wordt de Laan van de Dood genoemd, aangelegd in de 1e eeuw. De weg is ongeveer 4 km lang en 45 meter breed. Langs de Weg der Doden werden de Zonne- en Maanpiramiden gebouwd. Een tweede weg loopt van oost naar west. Begin 2e eeuw verrezen er nieuwe bouwwerken langs deze wegen. De kruising van de wegen verdeelde de stad in vier wijken. Op het hoogtepunt moeten hier zo’n 200.000 mensen hebben gewoond.

Wij gingen er met de bus, samen met Paul, naartoe. We bespraken een gids die ons in 3 uur het hele complex liet zien en ons overgoot met namen, afmetingen en jaartallen! Met gezwinde spoed ging het steeds voorwaarts. Blijft indrukwekkend hoe men toen dit soort bouwwerken wist te maken!!

Terug bij het busstation stonden we te bespreken of we een taxi of een Uber zouden nemen. Staat er een Mexicaanse jonge dame Luisa naast ons en die zegt in perfect Engels “Jullie adres is vlak bij mijn huis en ik heb net een Uber besteld dus rijdt maar mee.” Zo waren we snel thuis, we mochten niks betalen en ze gaf ons nog wat goede adviezen. Op zoek naar een groentewinkel in de buurt om ingrediënten te kopen voor een salade kwamen we langs een heel aantrekkelijk restaurant waar ensalada op het menu stond. Dat was te verleidelijk dus daar lekker zitten eten en terug gewandeld naar ons appartement.

Mexico CityMexico 30 December 202221°

Deze dag gingen we Mexico City verkennen. Dat gaat makkelijk met een Hop-on Hop-off bus. In 3 uur krijg je een behoorlijke indruk van de stad en waar alle belangrijke bezienswaardigheden liggen. We bezochten het grote Zócalo plein met de kathedraal en onder de oppervlakte nog restanten van oude Aztec bouwwerken. Veel bekijks op het plein zoals oude rituele dansen in klederdracht en een heuse soort duiveluitdrijving.

Na onze bustrip hebben we nog een heel stuk gewandeld in de omgeving van het plein. Het was mega druk, het leek wel de Kalverstraat in Amsterdam op een zondag. Op verschillende plekken zagen we mini bijbeltjes liggen die je zo kon meegenomen. Uiteindelijk namen we een Uber terug naar het appartement. Wat een geweldig systeem. Je geeft in de app aan waar je naartoe wilt en je hebt al betaald voor de rit. Dus nooit discussie met de chauffeur over de prijs of de route. Ook kun je in de app bepalen of je een fooi wilt geven en hoeveel. Je weet ook al vooraf met wat voor auto de Uber komt inclusief kleur en kenteken. Een ritje van en naar de stad kost ongeveer €5,-

Mexico CityMexico 31 December 202221°

Voor oudjaar hadden we weer met Paul afgesproken. We zijn gaan wandelen en hebben het kasteel van de stad bezichtigd. Dit is ooit gebouwd voor de koning die na de onafhankelijkheid van Spanje zou gaan regeren. Ene Maximilian van Habsburg uit Oostenrijk werd bereid (zo gek) gevonden om hier koning te worden. Dat ging niet lang goed (1864-1867) dus stond het kasteel al weer snel leeg en werd Mexico een republiek. Om 17.00 hebben we wat telefoontjes gepleegd want toen ging Europa al 2023 in!

Thuis lekker soort tapas hapjes gegeten en toen de straat weer op. Het was nog vrij rustig. De belangrijkste verkeersader van de stad was afgesloten en nu dus voetgangersgebied. Er stond een podium maar alles was nog vrij rustig. Het zou nog een paar uur duren voor het jaarwisseling was dus besloten we thuis nog het toetje te gaan nuttigen. Paul had heerlijk gebak van een Franse bakker meegebracht en we hebben de champagne al geopend.

Rond 23.00 vertrokken we weer. Paul en ik wilden naar het centrum naar het Zócalo plein want daar zou vuurwerk zijn. Met de Uber daar naartoe: niks te doen! Gevraagd aan wat politie, nee was kilometertje verderop. Wij lopen, inmiddels was het half 12 geweest. Toen we al dicht bij dat plein kwamen merkten we al dat daar ook niks was. Er zat maar één ding op, weer een Uber boeken en die vragen ons razendsnel terug te brengen naar de brede straat (bij het standbeeld van de engel van de onafhankelijkheid). 3 minuten voor middernacht kwamen we aan in de buurt van de straat en moesten we het laatste stuk lopen. Precies 52 seconden voor de jaarwisseling begaven we ons in de menigte en konden de laatste 10 seconden mee aftellen. Het werd een heel gezellig feest. Ik denk dat er zo’n 5 minuten siervuurwerk werd afgestoken en dat was alles qua vuurwerk. De hele dag geen knal gehoord en behalve die show ook geen vuurwerk gezien.

Daarna was er live muziek van de Los Angeles Azures die natuurlijk echt Mexicaanse muziek speelden. Er werd door bijna iedereen gedanst, er waren geen dranktenten of zo. Sommige mensen hadden wat te drinken bij zich maar we hebben geen dronken feestvierders gezien. Er waren heel veel mensen maar toch was er ruimte genoeg en je zag dan ook kleine kinderen en veel mensen met hun hond. Ook waren er veel schoonmakers dus alles bleef keurig netjes!! Een beetje na enen van de show afgelopen en vertrok iedereen rustig weer huiswaarts. Ook wij zijn naar het appartement teruggelopen. We hebben een tweede slaapkamer dus Paul is overgebleven. Kortom een geslaagde oud op nieuw.

Mexico CityMexico 2 January 202321°

Nieuwjaarsdag rustig opgestart. We keken het veldrijden later want om deze dag de wekker om 6.15 te zetten leek wat te veel van het goede. Paul vertrok maar appte een paar uur later dat hij van plan was tegen de avond naar een show worstelwedstrijd te gaan. Dat is echt een groot ding hier. Henk was er wel voor te porren dus we zijn samen naar de hal gewandeld waar het gehouden werd. Er was ook nog een Duits fietststel dat deze dag in CDMX was aangekomen. Frauke en Nils. Ik wandelde snel terug want dit is absoluut niet mijn ding!

Het was heel leuk vertelden de mannen toen ze terug waren. Het is allemaal ingestudeerd maar je moet elkaar wel enorm vertrouwen en het heeft een hoog acrobatisch gehalte.

2 januari hebben we geluncht met Paul en de Duitsers. Heel gezellig en weer wat goede tips want zij hadden “camping-gas” patronen gevonden. Die hebben wij ook nodig voor onze jetboil waar we snel water mee kunnen koken. Dus later naar die winkel gefietst en er 3 ingeslagen want we zijn bang deze patronen hierna niet meer te kunnen vinden.

Vanavond een soep gemaakt en nog wat restjes opgemaakt. Verder de tijd genomen om dit blog weer bij te werken. We wensen al onze volgers een gezond en voorspoedig 2023 en blijf ons vooral volgen! Mocht je ons nog willen sponsoren voor e-readers voor Afrika dan vinden we dat heel fijn! Geef ons een opdracht of kijk naar de gereden kilometers (inmiddels 7.177! Meer info in de start blog!

Groetjes Henk en Antonita

• 06 Januari 2023 - 08:50

Dirk En Carolien :

Happy new year lieve mensen!

• 06 Januari 2023 - 09:17

Gerry:

Wat een leuke feestdagen hebben jullie gehad! Speciaal met een groep fietsers! Bij mij komen mijn eigen herinneringen weer naar boven.

En nu 2023 en weer verder met veel goede moed!!

• 06 Januari 2023 - 10:38

Geert Govers:

Hoi Antonita en Henk, wat een bijzondere en onvergetelijke wijze om de feestdagen door te brengen zo jullie beschreven. 2022 was voor jullie een jaar met een geweldige belevenis. Zet 2023 zo voort en sluit dit avontuur succesvol af. Groetjes Bea en Geert

• 06 Januari 2023 - 10:41

Mjon:

Gelukkig Nieuwjaar en ik wens jullie veel veilige kilometers, liefde, gezondheid en mooie momenten in het 2e deel (zo noem ik het maar) van jullie avontuur.

• 06 Januari 2023 - 14:19

Joop Blom:

Beste Antonita en Henk,

Een mooi verslag , zeker ook over Mexico stad. Julli genieten van jullie toch zware tocht door de Amerika's . Veel succes met het doorkruisen van het zuiden van Mexico , daar ik ook veel te zien

groeten

Joop

• 19 Januari 2023 - 12:34

Yvonne:

Mooie reis, ik geniet van jullie verhalen!

Yvonne