Weer een mijlpaal op tijd gehaald - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Weer een mijlpaal op tijd gehaald - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Weer een mijlpaal op tijd gehaald

Door: Antonita en Henk

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

29 Oktober 2022 | Verenigde Staten, San Diego

Santa Maria15 October 2022

Eindelijk weer op pad! Mooi stukje gefietst. Veelal vlak en maar 32km dus dat was te doen. Henk moest er ook weer helemaal in komen. Stopten in de mooie stad Santa Maria en kozen voor een inn langs de weg die we fietsten. Ik had einde dag toch weer last van mijn kies en kaak dus toch nog een ibuprofen. Daar baal ik dan eigenlijk weer van want ik ben er wel klaar mee. Maar pijn lijden heeft ook weinig zin en we moeten morgen wel een serieuze etappe rijden.

Refusio State Camp15 October 2022

89 km’s en 825 hoogtemeters in 3 klimmen. Zo dat is weer serieus fietsen. De eerste klim was mooi langzaam oplopend. De tweede was een bijtertje zoals je op het filmpje ziet. Ik kon het tempo behoorlijk goed vasthouden, wel een keer stoppen om zweet te wissen en even op adem te komen. De top kwam toch nog verrassend uit/om de hoek wat mij betrof. Vanaf daar een mooi uitzicht onder andere op een ja-knikker. Één ja-knikker, ook gek. Maar goed, hij lag er en hij knikte nog ijverig “ja”.

Mooie afdaling en vervolg over rustige weg door akkerbouw gebied. In Lomboc bij een soort nieuwe hippe schuur geluncht. Er zat ook een wijnbedrijf in dat pand met een wijnproeverij. Dat hebben we maar niet gedaan. De lunch was super lekker. Ik had een bonensoep want die krijg ik toch het makkelijkst weg. Daarna zaten we al gauw in de laatste klim. Heel geleidelijk maar heel lang. En heel lang is 25km. Je kunt al die tijd eigenlijk de druk op de pedalen niet loslaten want dan sta je heel snel stil. Mijn rechter achillespees kreeg daar wel wat problemen mee dus ik moest in een laag verzetje blijven fietsen. Het schiet natuurlijk ook niet erg op, we hebben toch 2 uur over dat stuk gedaan en ik was het intussen behoorlijk zat maar hoe wonderbaarlijk: boven lekker gezeten, thee gedronken en vervolgens 10 km afdalen. Dan is eigenlijk die hele klim weer vergeten.

We kwamen weer aan de kust en de laatste 17 km waren beetje op en neer. Ons tentje staat nu op een State camping zo ongeveer op het strand. Je hoort de golven duidelijk. Tand zeurt nog steeds een beetje maar is te doen. Ik denk dat we vannacht wel weer lekker slapen en ik heb er nu alle vertrouwen in dat we San Diego op tijd gaan halen.

Carpinteria16 October 2022

We zitten nu echt in Zuid Californië. Je kunt het vooral aan de planten zien. Het wordt hier ook herfst maar er staan nog prachtige bloemen in bloei. Wel is het hier ook erg droog. We reden vanmiddag een stuk door een villawijk gebouwd tegen een heuvel zodat veel huizen zicht hebben op de oceaan. Daar zou je niet zeggen dat het droog is. Het ziet er allemaal groen en verzorgd uit. We zagen later een vastgoedkrantje maar onder de 3 miljoen koop je hier niets!

Tijdens onze lunch kwamen er ineens 3 Nederlandse militairen voorbij die hier een training volgden. Niet slecht een paar weken in Santa Barbara! Iemand in de jaren 80 nog de soap Santa Barbara gevolgd? Met Eden en Cruz? Ik was er lang aan verslingerd maar ik weet nu eigenlijk niet meer waar het over ging[e-1f644]. We wilden in Montecito nog even op de koffie bij Harry en Megan maar konden hun stulpje niet vinden[e-1f609]dan maar een koffie on the beach.

In onze overnachtingsplaats dronken we een biertje op het terras ($ 7,- biertje van de tap) en troffen we ene Hans die dik bevriend is met de (mede?) eigenaar van “Van Den Bosch Transport”. Hij woont al 35 jaar hier maar komt ieder jaar wel een keer naar Erp dus hij wist Gemert goed te liggen. Dat is toch weer sterk, niet? Hij kwam uit het Westland en zat in de bloemen maar schakelde over op de weetteelt toen dat hier gelegaliseerd werd. Wij denken dat hij goede zaken heeft gedaan! Ach en zo kom je van alles tegen voor je je tentje weer op een State camping aan zee opzet. Het wordt steeds sneller donker waardoor je rap moet koken, eten en weer opruimen want eenmaal donker kun je alleen met je hoofdlampje nog wat zien. Ook wordt het dan snel frisser. Met weemoed denk ik terug aan die heerlijk lange dagen in IJsland en Alaska maar ik realiseer me dat het daar nu rond vijf uur al donker is!

Mugu Point17 October 2022

Vandaag lekker langs het strand peddelen. De nieuwe highway veelal hoog boven ons, ook een hele tijd gescheiden van ons door een prachtig hekwerk. Lekker veilig en een heel mooi fietspad. We hadden niet op de planning staan om Ventura uitgebreid te bezoeken. Omdat het gastankje bijna leeg was weken we even van de route af want er zou een winkel met campingspullen zijn. Flink wat op en neer gereden maar we konden de zaak niet vinden. Zo kwamen we toch in Mainstreet, nog rustig want het was maandagmorgen maar met veel kleine leuke zaakjes. Aan de eigenaar van een daarvan, een man uit Equador, ging ik de weg vragen en die begon onmiddellijk te zoeken tot hij op zolder een nog half vol tankje vond dat wij zo mochten hebben. 6km verder vonden we alsnog een grote sportzaak waar we een nieuw gastankje kochten. Zo zagen we toch nog heel veel van Ventura.

Onze laatste koffiebreak was tegen een marine basis. Zitten wij daar lekker aan de kant van de weg komt er ineens achter het hek een politieauto tot stilstand. Ze hadden ons met een van de bewakingscamera’s gezien. Vriendelijk gesprek, hoe lang we dachten te blijven zitten. Henk heeft nu wel last van “Big brother is watching you” die ziet overal camera’s. Mooi laatste stuk weer langs de oceaan. Op deze camping zitten we er ook dichtbij het water maar achter een rots dus we horen geen golven vannacht, we horen zelfs geen auto’s. Helemaal stil hier en mooie sterrenhemel.

Venice18 October 2022

Mooie dag, vanaf de start lekker warm weer. We verlieten de camping na nog even een praatje gemaakt te hebben met een Iraanse Nederlander die ook veel aan het reizen is. Later zagen we hem nog een keer onderweg. De eerste 20km met de kustweg mee omhoog en omlaag helaas wel met druk verkeer. Om het voor ons wat lastiger te maken overal geparkeerde auto’s op de shoulder, grote putdeksels die je moest ontwijken en als klap op de vuurpijl hadden de bewoners hun vuilnisbakken buiten staan waar we omheen moesten rijden steeds de grote weg op.

De plaatsnamen worden steeds zonniger, Malibu, Santa Monica en nu in Venice. Terwijl we gelijktijdig Los Angeles passeerden. Het laatste stuk was een prachtig fietspad. Je zou het bijna “to much” kunnen noemen maar wel lekker om daar te fietsen en rond te kijken want er is genoeg te zien. Komt er nog een gast achterop gefietst die we een week of wat geleden geholpen hebben met zijn band oppompen. Om de tocht van vandaag af te sluiten biertje gedronken op het terras. Vandaag lekker een hotel! Alles weer opladen want batterijen waren inmiddels leeg!

Laguna Beach19 October 2022

Top dag!We moesten bijna 100km vandaag en het zou warm worden. Vroeg uit de veren dus! Net na achten vertrokken we, een nieuw record. De stad uit over een fietspad dat uiteindelijk zelfs gewoon met een paar bochten door een parkeergarage ging. Daarna 20km over een prachtig fietspad over het strand. Dat is hier echt enorm breed, een super mooi zandstrand. We reden daar ook voorbij aan LAX het internationale vliegveld van Los Angeles. Daar zie je verder niet zo veel van behalve dat er iedere 10 tellen een groot vliegtuig over komt.

Na iets meer dan 20km maakten we een doorsteek door mooie woonwijken, heel rustig, beetje klimmen maar goed te doen. Bij de pauze zaten de eerste 50 erop en reden we door oa Longbeach, leuke straten, wel heel veel stoplichten maar ook veel te zien. Na de pauze zaten we ineens in een industriegebied. Brede wegen maar wel flink beschadigd want hier staan de grote trucks te wachten om geladen te worden en dan weer te vertrekken. Veel herrie en dieselgeuren maar het had ook wel weer wat. Zo plots als we er in kwamen zo plots lieten we het weer achter ons en eindigen we met weer 20km fietspad langs het strand. Om de 100 meter staan gebouwtjes met toiletten, drinkwater, sproeiers en op het strand om de paar meter betonnen bakken om te bbq-en. Het is zo enorm, je blijft je verbazen!

Oh ja dan nog iets wat ik steeds vergeet. Vanaf begin oktober zagen we overal bij huizen iets wat voor spinnenrag door moet gaan. Nu zijn daar reuzen spinnen bij gekomen, uitgeholde pompoenen, heksen, voortuinen omgebouwd tot een soort kerkhof met rare zerken en diverse soorten geraamtes. Ah ze zijn al druk met het komende Halloweenfeest. Maakt niet uit wat voor buurt, het is overal te zien! Vandaag dus bij dat industrieterrein ook een soort opslagtank omgetoverd tot enge pompoen!! Zie de foto’s. Vanavond gegeten bij de Chinees. Een Amerikaanse Koe Loe Yuk. Prima te eten. Weer prima motel om bij te komen van de 97km!

Encinitas20 October 2022

Zo vlot als de etappe van gister ging zo langzaam vandaag. Het eerste deel waren lange klimmen en Henk zijn rem ging weer piepen. Dus eerste pauze al na een uur met nog maar 13km op de teller! Nadat Henk zijn rem hersteld had zaten we nog even koffie te drinken en schrokken ons rot toen ineens de regeninstallatie van het resort waar zaten begon te sproeien. Het tweede deel waren heel veel korte rollers. Dus stijl naar beneden en direct weer stijl omhoog. Allemaal fietsen op de macht. Dat is mooi om te doen maar het hakt er wel in. Tijdens onze tweede pauze kwamen er heel veel e-bikers voorbij met een surfboard. Zie filmpje.

Verder werden we twee keer aangesproken door wielrenners. De eerste bood spontaan zijn huis als “warm showers” aan. De tweede gaf goede informatie over hoe we een groot militair terrein konden passeren. Volgens ons boek zou je er door mogen als je een geldig paspoort bij had. Dat bleek een paar jaar geleden afgeschaft. Nu krijg je eerst een hele tijd een mooi rustig fietspad, dan moet je de freeway op, die is daar 4 baans (een kant uit dus)! Daar moet je dus over de vluchtstrook gedurende een dikke 10 kilometer. Bij een afrit naar een benzinestation moesten fietsers verplicht mee van de weg af en er via de oprit weer terug op. De eerste de beste afrit na het militair terrein moesten/mochten we er gelukkig weer af.

De laatste 25 kilometer vielen tegen, toch weer veel klimmen en nu ook nog tegenwind. Gelukkig doemde uiteindelijk het Elijo State beach park op. We zitten vandaag weer tussen de zee (rechts) en het spoor met daarachter de grote weg (links) dus geluid genoeg. Henk heeft daarom de binnentent (lapje stof met ventilatiedeel van gaas) goed dicht geritst als geluidsisolatie[e-1f609][e-1f923]! Het zal ons allemaal niet uit de slaap houden na deze inspanningen!

San Diego22 October 2022

Zoals dat dan gaat, vandaag maar 40km maar het schoot absoluut niet op. Laat weg van de camping, flinke heuvel getackeld, eerste koffie na 13km. Weer over grote universiteitscampus, man dat zijn bijna steden op zich, daar geluncht na 19km. Lang gezeten, derde pauze op 33 en toen door de old city waarna nog een stevig klimmetjes te wachten lag.

Toen we bijna bij het hostel waren zijn we op zoek gegaan naar een kapper die ons vandaag nog wilde helpen want morgen moeten we er natuurlijk weer een beetje fatsoenlijk uitzien. We vonden een leuke kapperszaak, oud Amerikaans ingericht met posters en een soort autostoelen. Eerst Henk onderhanden, de krullenbos weer onder controle gebracht. Toen ik, na 4 maanden was er wel wat grijs tevoorschijn gekomen. De kapper heeft er een heel stuk afgeknipt en er weer een fatsoenlijk geheel van gemaakt zonder het grijs weer helemaal weg te verven. Ik ben er heel content mee. Fietsen en spullen naar het hostel gebracht en lekker bij de Thai gaan eten. Tenslotte weer een mijlpaal bereikt!!

San Diego23 October 2022

Weer vertrokken al vroeg richting LAX. Eerst met de Uber, toen de Flixbus en als laatste de FlyAway bus. Daarna het lange wachten tot Tzacor [e-38] Wendy en de meiden arriveerden. Wat een heerlijk weerzien!! Auto opgehaald, zeg maar de slee en naar het appartement gereden. Prachtig uitzicht met zelfs de start- en landingsbaan van het vliegveld voor onze neus. We gaan er een mooie week van maken.

• 29 Oktober 2022 - 17:50

Geert:

Effe rust Antonita en Henk. En vooral genieten van het weerzien. Veel plezier samen en groet van Bea [e-38] Geert.

NB. Trouwens het is hier in Tilburg, vandaag 29-10, maar liefst 23 graden!

• 30 Oktober 2022 - 09:20

Judith Van Otterdijk :