soms zit het mee, soms zit het tegen - Reisverslag uit Pismo Beach, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu soms zit het mee, soms zit het tegen - Reisverslag uit Pismo Beach, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

soms zit het mee, soms zit het tegen

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

11 Oktober 2022 | Verenigde Staten, Pismo Beach

Half Moon Bay2 October 2022.18°

SF inrijden was heel fijn, mijlpaal gehaald, brug over en twee rustdagen in het verschiet, SF uitrijden was andere koek. Iedereen die de stijle straatjes van plaatjes of in het echt kent zal zich iets voor kunnen stellen bij het naar boven fietsen met de bagage. Ik denk dat we na een dik half uur een paar kilometer van ons vertrekpunt waren.

Maar goed, die horde eenmaal genomen ging het eigenlijk best goed. Tot we bij een kruising kwamen waar het niet duidelijk was welke weg we precies moesten hebben en toen we het wel wisten wilden we die weg eigenlijk niet: een klim op een heel smalle weg zonder shoulder en met heel druk zondags verkeer. Dus Henk probeerde alternatieven maar die bleken er uiteindelijk niet te zijn. We zijn vijf keer vanaf die kruising vertrokken en de derde keer dat we aan die klim begonnen hebben we maar doorgezet. Verstand op nul en er het beste van hopen. Bovenaan werden we wel beloond, de auto’s gaan over een nieuw stuk weg door een tunnel en de oude weg is omgetoverd tot een fiets- en wandelpad. Heel mooi om van bovenaf de oceaan te zien en super relaxt. Het laatste deel ging ook over een fietspad door de duinen. Nu weer op een State camping met het geluid van de oceaan op de achtergrond!

Santa Cruz3 October 2022.22°

Heerlijke fietsdag, 80 km in record tijd. Lange rechte wegen klimmen en dalen maar zelden echt stijl. Zie filmpje met “de tandjes” waarvan er nu weten dat ze Nicola heet. We gingen een beetje kop over kop met haar vandaag. Prachtige uitzichten over de oceaan. Kortom doe er morgen nog maar zo eentje!

Monterey4 October 2022.17°

Hiep hiep hoera, Sanna en Lotte vierden vandaag hun 11e verjaardag dus moesten we even bellen. Gezellig!! We waren dus iets later op pad en stopten in het begin een paar keer omdat we ineens in een heel toeristisch gebied zaten met leuke uitzichtpunten. Daarna kwamen we in een super groot agrarisch gebied met vooral aardbeien en spruiten. Beetje rare combinatie maar zo was het. We zien ook heel veel plekken waar ze pompoenen verkopen en avocado’s. Echt de stukken grond die bebouwd worden zijn mega groot en er is ontzettend veel personeel aan het werk. Dit stuk was voornamelijk vlak dus we schoten goed op. Moesten er tenslotte 84 doen vandaag.

Op een gegeven moment zachtjes stukje over de stoep om bij een verkeerslicht te kunnen oversteken. Henk raakte een stuk klittenband dat aan een verkeersbord hing dus ik ging wat meer naar links, ontweek het voorwerp maar kwam wel met mijn tas vol tegen een heg en pof daar lag ik. Elleboog geschaafd dus die schoongemaakt met wat water en voor we gingen nog even naar mijn bovenbeen kijken. Ook schrammetje… Na een half uurtje fietsen hadden we pauze, kwartiertje gezeten en toen…. kon ik niet meer op dat been staan. Flinke zwelling en pijnlijk stijf. Stukje gelopen, beetje gemasseerd, Henk mij op de fiets geholpen en na twee, drie keer trappen en “au” roepen ging het wel weer. Klimmen in het begin nog lastig maar werd ook weer beter. Gelukkig maar want na een maaltje bij de Mc Donald’s (solidair met de meiden) moesten we nog 6 kilometer waarvan 1,5 stijl omhoog!!! Het heet hier Veterans-park maar ik denk dat de meeste veteranen het niet zouden overleven als ze hier met de fiets naar boven moesten. Anyway tent staat, we zitten lekker binnen want koud buiten. Ben heel benieuwd of ik morgen een beetje op gang kom. Nou ja, het start in elk geval met een afdaling!!!

Big Sur5 October 2022.17°

Afdaling? Mooi niet dus! Die heuvel was kennelijk nog niet op dus er volgde NOG een heel stijl stuk. Zo verschiet je je kruit al voor de dag goed en wel begonnen is en erg goed voor mijn humeur is dit ook niet. Zeker niet nu dat bovenbeen nog dik en pijnlijk is bij het op gang komen. Maar goed aan de andere kant van de heuvel lag weer een peninsula met een toeristische 17 miles route. Links en rechts golfbanen en qua huizen kon je hier zien waar het geld zit.

Mooie route met prachtige duinen en soms reden we laag vlak bij het water. Ook weer een tijdje staan kijken op een punt waar heel veel pelikanen zaten. Wij vinden die zo leuk en vandaag zagen we dat als er een golf aan kwam die ze te hoog vonden dat ze dat dan overheen springen/fladderen. Wij kunnen ernaar blijven kijken maar dan schieten we niet op.

Marjon appte vanmorgen dat we vandaag waarschijnlijk door Carmel by the sea zouden komen en dat klopte. Is kennelijk Clint Eastwood nog burgemeester geweest (dank voor de info Marjon). We stonden even stil in het gezellige winkelstraatje en werden gelijk 3 keer door belangstellenden aangesproken. Waar naartoe, waar vandaan, zijn de fietsen ondersteund[e-1f644]. Dame van 93 had ook veel gefietst en waarschuwde nog voor de heuvel voor ons die je niet hoefde te beklimmen als je weer terug naar de 1 wilde. Dat waren we ook niet van plan!

De rest van de route liep dus langs de 1, best druk vandaag met heel veel toeristen die bij de viewpoints stopten. Het was dan ook de dag van de uitzichten omdat we vaak heel hoog zaten (en dan weer naar beneden vlogen) kortom op en neer. Nu weer op een State camping met 3 anderen van ons oude groepje. Ook nog een Frans stel met een tandem en daar achteraan een Croozer met twee peuters. Ik schat 1 en 3 jaar oud. Wat een aangaan! Ze zijn vandaag ook van Monterey naar hier gefietst. Ik geef het je te doen!!

Plaskett6 October 2022.17°

De hele dag in de mist gereden. Vanmorgen was het zicht echt heel slecht en vond ik het best spannend zeker nu veel auto’s geen of beperkt licht voeren. Ook nog eens starten met een klim van 4 kilometer maakte het er niet eenvoudiger op. We starten vroeg want we wisten dat dit een traject was met veel hoogtemeters. We reden vaak hoog over de heuvel maar helaas geen mooie uitzichten je hoorde alleen het water ergens ver beneden tegen de rotsen slaan.

Er was maar een plaatsje op deze route, Lucia, en dat zou een supermarktje hebben. Komen we daar is het gesloten. Stond wel een foodtruck met Mexicaanse gerechten dus die ingekocht voor ons diner. Op de camping waar we nu staan is geen drinkwater dus dat hadden we ook in willen slaan in Lucia. Daarvoor werden we doorverwezen naar de brandweerkazerne hier in de buurt. Wij stopten daar en er lag een waterslang klaar. Terwijl wij bidons vulden kwam een man vanaf de kazerne aanlopen met twee koude flesjes sportdrank. In het gesprek dat daarop volgde nodigde hij ons voor morgen uit op het ontbijt!! Wij zijn heel benieuwd, hij gaat wafels bakken. Er zou nog een fietser zijn die hij als “Warmshowers“ host onderdak biedt.

We waren moe maar op tijd binnen en hebben nog een mooie wandeling naar de kust gemaakt. Het jonge Franse stel met de twee kleine kindjes staat nu voor de derde dag op dezelfde camping als wij. Onze bewondering voor hun uitdaging blijft stijgen.

San Simeon7 October 2022.22°

Vanmorgen dus terug naar brandweerman Murdock. Eigenlijk zonder goed te weten wat nu te verwachten. Er was inderdaad een andere afstandsfietser, Jonathan die wij een avond eerder nog ontmoet hadden op de camping. Murdoch zette koffie en serveerde vervolgens gebakken wafels met ijs voor ons drieën. Murdock gaf aan dat het record op 5,5 wafel stond, nou dat hebben wij niet gehaald! Jonathan was de 197e gast die hij als warm showers host ontving. In de kamer die hij voor de gasten had hing een wereldkaart met spelden in de landen waaruit hij gasten had gehad. Ook was er een gastenboek waarin ook wij onze bijdrage leverden. We kregen ook nog ieder een stukje jade steen mee van hier uit de streek Met nog een extra koffie, een reepje en een zakje winegums mochten we vertrekken. Wat een opmerkelijke man! Hij had ook nog een leuke vrouw en hij zei dat hij zich liet inspireren door al die gasten die hij ontving. Hij wil zelf op termijn ook een lange trip gaan maken en hoopt dat hij dan ook goed ontvangen wordt. Wij gunnen het hek van harte.

Onze trip verliep vlot. Voor de middagpauze hadden we het zwaarste klimwerk gehad. Helaas tijdens de pauze beet ik in mijn boterham en ging gelijk door de grond. Een tand die al de hele week af en aan wat zeurde stond nu in de alarmstand. Rest van de boterham wat weggesabbeld en hopen dat het weer weg zou trekken. Met de forse wind in de rug gingen we als een speer, stopten nog even bij een plek waar mega veel zeeolifanten lagen en kwamen daarna in San Simeon aan. Daar wat inkopen gedaan en naar de camping. Intussen wat paracetamol geslikt maar veel beter wordt het niet. Vergald behoorlijk de avond. Nu is het ook nog mega koud dus maar vroeg erin en hopen dat ik wat kan slapen. Gezin met kindjes is ook weer hier en het Zwitserse stel.

Pismo Beach8 October 2022.18°

Another day on the bike.We zagen het jonge gezin vertrekken en een uurtje later ergens in de berm zitten. Bij de start zit het oudste kindje tussen hen in en na de pauze zat die bij het kleintje in de Croozer. Wij gingen ook best vlot, lunch bij de Subway. Ik kan alleen brood wegsabbelen want echt kauwen durf ik niet meer. Met paracetamol en vooral ibuprofen is het te doen. Na 60km kwamen we in de grotere stad San Luis Obispo waar een goede fietsmaker zit. Henk zijn remmen piepen al een tijdje (mega irritant wanneer je erachter rijdt) en bij mij is er slijtage aan de ketting. Dus de schijfremblokjes vervangen en de zuigers van de remklauw gerepareerd en schoongemaakt. Bij mij nieuwe ketting erop en 1,5 uur later konden we weer op pad voor de laatste 23km naar ons hotel voor dit weekend.

We zagen vandaag voor het eerst in deze trip sinaasappels aan de bomen hangen wat maar aangeeft dat we inderdaad zuidelijker komen. Nog een paar etappes en dan zitten we formeel in zuid Californië. Slecht geslapen met mijn kiespijn dus maar naar het WK gravel in Italië zitten kijken. Dat leidt toch wat af. ‘s Morgens kreeg ik van de receptie twee adressen van tandartsen die niet gesloten zouden zijn. De ene heet “Dental emergency center” dus dat was hoopvol. Ik bellen: beschikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag.[e-1f644][e-1f616]Ook bij de andere kreeg ik een antwoordapparaat. Tegenover het hotel ligt heel toevallig een tandartspraktijk waar ik morgenvroeg maar voor de deur ga liggen! Alleen op afspraak staat er….” Dat zullen we nog wel eens zien “. We zitten vlak aan de oceaan dus ik moet even naar buiten gaan kijken, heb er maar weinig zin in. Wel de was gedaan dus in elk geval een beetje productief.

San Luis Obispo10 October 2022.20°

Graag maak ik jullie direct deelgenoot van de belevenissen van gister. Om half negen stond ik, na weer een slapeloze nacht, dus op de stoep bij buurman tandarts. Gelukkig wilde hij wel even kijken, inmiddels had ik een dik hoofd (ja, ja, nog iets erger dan normaal[e-1f609]) en gevoelloze kaak en lip. Na het maken van een paar foto’s zag hij direct dat een wortelkanaalbehandeling nodig was en die mag hij niet doen. Kreeg wel penicilline voorgeschreven en nieuwe ibuprofen.

Hij stuurde de foto’s door naar een kliniek in het stadje waar wij naar de fietsenmaker waren geweest. Ik kon daar naartoe bellen en mocht direct komen. Maar hoe? 23km fietsen in mijn toestand was geen optie en taxis hebben ze in deze badplaats niet. Ze hebben wel Ubers! Dus de app gedownload en met vriendelijk gepensioneerde op weg naar San Luis Obispo. Tegen 11 kwamen we daar aan. Moest ik eerst 10 formulieren invullen en/of ondertekenen incl de data van mijn Corona entingen. Daarna kreeg ik te horen dat de diagnose $395 ging kosten. Direct afrekenen, prima! Er werden 3d foto’s gemaakt en na lang wachten kwam de vriendelijke arts even checken en zou er een behandelplan komen waarna hij direct zou beginnen met de behandeling.

Half een de deur uit, kwart over een terug zijn. Al die tijd nog met flinke pijn en algehele malaise. Je zit zo dicht bij de oplossing maar er gebeurt nog niks. Terug eerst offerte tekenen voor de behandeling van, let wel, $ 2.120! Trekken was ook een optie geweest maar de ontsteking zit onder een kroon en dan was die ook verloren gegaan. Schoot nog even door mijn hoofd dat ik van dit bedrag ook makkelijk op en neer naar Nederland had gekund inclusief behandeling. Uiteindelijk kwamen daar de verdovingsspuitjes, alsof ik weer lucht kreeg, eindelijk weg pijn. Daarna de behandeling, dat doen ze hier op een nieuwe manier. Er worden gaatjes door de kies of in mijn geval de kroon geboord dan laten ze het even luchten, daarna wordt er een machine aangesloten die desinfecterende vloeistof inspuit en de ontsteking als het ware wegspoelt. Dit gebeurt in een aantal sessies van een paar minuten en moet dus het wortelkanaal reinigen en desinfecteren. Ik lag vanaf de start met mijn hoofd naar beneden in de stoel dus na de behandeling was ik dizzy, had hoofdpijn en was misselijk maar de pijn was weg. Om kwart over 4 stonden we weer buiten en hadden snel een Uber geregeld (mooi systeem is dat, je ziet hem op je scherm aankomen). Na een paar uurtjes slapen voelde ik me echt een stuk beter. Wel nog 3 soorten medicijnen en we moeten woensdag of donderdag terug om te kijken of het voldoende geslonken is en dan moeten de gaatjes gedicht worden. Dus zo maar een paar extra rustdagen! Ook niet verkeerd in een plaats als Pismo Beach ook al is het een wat rare naam!

• 12 Oktober 2022 - 07:06

Anita:

Jeetje Antonita wat een verhaal! En wat een bedrag…. Geen wonder dat er zoveel mensen in de US geen zorg kunnen veroorloven….

maar goed, ongeveer een vliegticket lichter ben jij van je pijn af! :wink

veel succes met de kies en geniet van de plotselinge vakantie in jullie reis.

daarboven vond iemand het tijd worden om te rusten denk ik:smiley

• 12 Oktober 2022 - 08:14

Judith Van Otterdijk:

Wat ongelofelijk vervelend zeg! Nu maar hopen dat het klaar is met dit soort dingen! En nu weer ultiem genieten! Dikke kus

• 12 Oktober 2022 - 08:36

Esther:

Woow wat een domper. Gelukkig pijnvrij nu. Je had wellicht ook een tandarts in kunnen laten vliegen[e-1f600]

• 12 Oktober 2022 - 11:08

Gerry:

Ontiegelijk vervelend, ziek zijn op reis!

Maar je hebt t niet voor t 'kiezen'. Letterlijk...

Kiezen doen wat ze zelf willen..

• 12 Oktober 2022 - 14:58

Joop Blom:

Antonita en Henk , inderdaad wat een verhaal , maar ik hoop dat je mond nu beter is . Echter een monsterklus als jullie nu doen kan niet anders verlopen dan met zo nu en dan problemen . Is je heup nu ook genezen? Veel succes in de rest van Californie en op naar San Diego. Daarna Mexico in ! Joop

• 12 Oktober 2022 - 15:08

Jan En Jose De Jong:

Hopelijk ben je de ellende snel vergeten en kunnen jullie weer genieten van de belevenissen. Elke dag is er in ieder geval weer iets nieuws en spannends. Ben benieuwd of jullie goed op schema liggen of is er geen bindend plan?

• 13 Oktober 2022 - 20:22

Nina Rigtering:

Wat een mooie foto s, verhalen en ontmoetingen weer. Blijf genieten en blijf gezond, het blijkt maar weer hoe belangrijk dat is.

• 14 Oktober 2022 - 08:18

Bernadetta:

Antoinita, hopelijk geen klachten meer. Ook ik had ongeveer hetzelfde in 2004, voor mij dus erg herkenbaar.

Mooi om te zien en te lezen wat jullie zoal op de reis tegen komen.

Geniet verder van je reis en groetjes uit Well een eind weg!