Nog maar een paar dagen CDMX - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Nog maar een paar dagen CDMX - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Nog maar een paar dagen CDMX

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

11 Januari 2023 | Mexico, Mexico-stad

Mexico CityMexico 4 January 202323°

Een bezoek gebracht aan het Museo Nacional de Antropologia. Een enorm complex, ook wel nodig want Mexico heeft een rijk verleden. Veel verschillende volken die elkaar bevochten maar ook beïnvloeden qua cultuur.

Het dal waarin Mexico ligt werd al duizend jaren voor onze jaartelling bewoond. In 1325 werd de stad gesticht door de Azteken als hun hoofdstad en ze noemden het Tenochtitlan. Het waren toen nog een aantal eilandjes in het Texcoco meer. In 1519 bereikten de Spanjaarden Mexico stad. Tijdens de belegering die enkele maanden duurde werd het grootste deel van de stad verwoest en op de ruïnes werd de koloniale Mexico stad gebouwd. Het meer overstroomde regelmatig en werd daarom gedempt. Nu wonen er in de stad ongeveer 8,5 miljoen mensen, inclusief de voorsteden zijn dat er zo’n 23 miljoen!!!

Mexico CityMexico 6 January 202320°

Chris is weer voor twee daagjes ingetrokken bij ons. Na het ontbijt starten we met een 34km lange fietstocht door en om de stad. We bezochten het natuurhistorisch museum en genoten op verschillende plekken van het uitzicht. Lunch bij een stalletje naast een markthal.

In de avond naar het appartement waar Joanna haar intrek heeft genomen voor het vieren van het feest van de Drie Koningen. Joanna zorgde voor het eten, wij brachten de wijn mee en Chris ging op zoek naar een Rosca de Reyes. Driekoningen in Mexico! Je zag gister iedereen met zo’n Rosca de Reyes lopen. Letterlijk vertaald is het de krans van de koningen. In het zoete brood zit een plastic figuurtje verborgen dat het kindje Jesus moeten voorstellen. Als je dat vindt moet je op 2 februari (Maria Lichtmis) je gezelschap op Tamales trakteren. Dat is een in mais- of bananenblad gestoomde maïsdeegrol met of zonder vulling. Ik was natuurlijk de gelukkige! Je drinkt overigens chocolademelk bij de Rosca. Verder na twee dagen radiostilte nu bericht gehad dat het nieuwe gps-apparaatje bij de Mexicaanse douane ligt. We hebben maar weer twee dagen bijgeboekt[e-1f644]

Mexico CityMexico 6 January 202320°

De GPS is door de douane zo staat in het laatste bericht, nu moet hij alleen nog maar bezorgd worden.

18km gelopen en 3 musea bezocht! Hele dag mee bezig geweest! Eerst het Museo del Palacio de Bellas Artes, prachtig gebouw met hele grote schilderijen. Daarna Museo National de Arte. Ook prachtig gebouw met veel religieuze kunst en uitzonderlijk knappe beeldhouwwerken. Als laatste het Museo y Zone Arqueológica de Templo Mayor. Een opgraving midden in Mexico City van een oude Aztec tempel met omgeving.

Daarna nog terug naar huis gelopen. Druk op straat, soms even ergens gewoon maar zitten kijken naar de drukte. Op een straathoek waren bodywarmers in de aanbieding. Een drukte van belang. Onderweg een frietje gescoord gebakken langs de straat en nog een salade gegeten in een soort foodcourt. Kortom goed besteed deze dag maar nu zijn de voetjes wel aan rust toe!

Mexico CityMexico 8 January 202320°

Zaterdag ons gemak gehouden. In de namiddag met Chris afgesproken in een park in de buurt waar we een man ontmoeten die ook in zijn “Warmshowers” verblijft. Deze Duitser, ene Mark van 55 is al 7 jaar op de fiets onderweg. Bijzondere man, na 7 jaar nog wel enthousiast over dingen die er te zien zijn maar ook langzaam zoals het leven wordt als je alle tijd van de wereld lijkt te hebben zonder een bepaald doel. Ook al hebben Chris en Joanna nog geen echte einddatum voor hun reis, ze zijn het met ons eens dat dit eeuwige reizen het ook niet is.

Drie zondagen in de maand worden er een heleboel wegen afgesloten in de stad zodat fietsers, skeelers en lopers vrij hun gang kunnen gaan. Wel 50km wordt zo autovrij gemaakt! Wij hebben ook ieder een stuk gefietst, je ziet er van alles. Mensen op een racefiets, een mountainbike, een stadsfiets, met hun kinderen, met hun hond! Een bonte verzameling, de een langzaam de andere snel, veelal in twee richtingen dus niet geheel vrij van gevaar maar toch een prachtig initiatief. Duurt van 8.00 uur tot 14.00 uur en er doen gemiddeld 90.000 man aan mee!!!!!

In de avond gingen we met Joanna naar een optreden van de Ballet Folklorico de Mexico de Amalia Hernandez. Dit was buiten bij het kasteel dat we eerder bezochten. Het laatste optreden van hun kerstshow. Het was prachtig, het gezang, de dansen, de livemuziek. Het volgde elkaar ook in razend tempo op, echt de moeite waard.

Mexico CityMexico 9 January 202320°

Op maandag nog altijd geen GPS[e-1f615]. We maakten een flinke fietstocht naar het noordelijk deel van de stad waar het Olympisch stadion ligt. De Olympische zomerspelen waren hier in 1968. Kennelijk bracht het feit dat de stad op 2000 meter ligt wel wat commotie teweeg. Er werd zelfs gevreesd voor doden bij sporten waarbij het gaat om uithoudingsvermogen. Ook staken twee Amerikanen tijdens het volkslied een gehandschoende vuist in de lucht waardoor ze uit het Olympisch dorp moesten vertrekken. Nog een paar weetjes, bij deze spelen werd voor het eerst het Olympisch vuur aangestoken door een vrouw en Nederland won 3 gouden medailles: Ada Kok 200 meter vlinderslag, Henri Jan Wienese roeien skiff en de heren wielerploeg in de tijdrit.

In de avond kwamen Chris en Joanne kaarten. We spelen een spel dat Euchre heet. Soort Rikken met maar 5 kaarten terwijl er 3 kaarten buiten het spel blijven en je hebt een vaste maat. Joanna moet nog leren de kaarten te schudden.

Dinsdag waren we het wachten op de GPS zat. Ik belde met Post.nl en kreeg na 20 minuten in de wacht een aardige Belgische meneer aan de lijn. Die kon mij vertellen dat het pakketje hier in de stad bij een distributiecentrum zou liggen en hij gaf ons een telefoonnummer. Paul, inmiddels een stuk verder, heeft voor ons gebeld maar kwam niet voorbij de robot en had alleen een e-mailadres gekregen. Nou dan gaan we het toch gewoon zelf halen, hebben we ook weer de bestemming voor een flinke wandeling.

10km verderop kwamen we bij Correos Mexico aan in het stadsdeel Pantaco. Ik had online de meest vreselijke reviews gelezen over hun service. De meneer achter het kleine loketje was echter allervriendelijkst en toverde met onze track and trace code een scherm op zijn computer tevoorschijn waaruit bleek dat de GPS die ochtend door een koerier was meegenomen om te bezorgen op ons adres. Wij konden het eigenlijk bijna niet geloven! We hadden veel scenario’s bedacht maar deze niet. Na ook weer 10km terugwandelen troffen we de lachende beheerder van ons gebouw aan. Hij heeft natuurlijk al vaak tegen ons moeten zeggen dat er geen pakketje voor ons is en vanmorgen deelden we hem bij ons vertrek mee dat we onze zending zelf gingen halen. Nu kwamen wij met lege handen terug en stond hij met het pakket te zwaaien. Pakket is in orde, Henk is druk met de nieuwe bediening en ik ben begonnen met de voorbereiding op ons vertrek morgen. Joanna komt deze nacht nog bij ons slapen, die moest vandaag uit haar appartement maar wilde met Chris op de fiets nog naar de Pyramides. Grappig, we hebben één logeerkamer en daar hebben dus en Paul en Chris en Joanna in overnacht!

Morgen weer op pad!!

Oh nog even twee dingen over CDMX: Ze doen hier aan afvalscheiding en dan vooral bij de vuilniswagen. Vuilniszakken worden opengescheurd en karton, blikjes en petflessen worden eruit gevist. Het is niet te geloven, zonder handschoenen, te vies om aan te zien maar kennelijk levert het genoeg op want je ziet het overal in de stad.

En rood stoplicht betekent dat auto’s gemiddeld genomen stoppen. Voetgangers, fietsers en brommers steken over wanneer ze denken dat dat kan en dat is voor iedereen natuurlijk anders. Soms heb je een voetgangerslicht, vaak niet en dan kun je kijken naar de kleur van het licht aan de kant waar de auto’s vandaag gaan komen en hopen dat het niet op groen springt als jij net onderweg bent want dan wordt het sprinten.

• 12 Januari 2023 - 11:48

Joop Blom:

Jullie hebben Mexico City goed bekeken en ervaren . De musea zijn prachtig kan ik uit ervaring zeggen. Zeker ook veel ervaringen opgegdaan over hoe de Mexicanen leven. Nu gaan jullie naar het zuiden van Mexico, ook daar zijn vele mooie restanten uit de oudheid te zien . Veel succes met jullie verdere reis . Ik begrijp dat jullie ook naar Guatemala gaan en Anna Maria bezoeken veel succes en wees voorzichtig , Mexico is ook niet altijd een veilig land!