Einde van de Baha California in zicht - Reisverslag uit La Paz, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Einde van de Baha California in zicht - Reisverslag uit La Paz, Mexico van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Einde van de Baha California in zicht

Door: Antonita en Henk

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

05 December 2022 | Mexico, La Paz

Santa Rosalía21 November 202223°

Met nog een laatste blik op het water van de lagune verlieten we onze rustplaats. Het was flink ploeteren vandaag. De wind fors van voren en het nodige klimwerk. De beloning was navenant, prachtige uitzichten en fantastische afdalingen. De doorsteek is wederom gemaakt en we zitten nu weer aan de oostkant van de Baha, aan de golf van California.

We zijn in de stad Santa Rosarita aangekomen. De eerste indruk was niet al te best, veel half ingestorte werkplaatsen en deels gesloopte auto’s die er zo te zien al een tijdje stonden. Verder hier ook weer wegwerkzaamheden dus heel veel stof, zeker met die harde wind. In het stadje zelf viel het uiteindelijk wel mee, er is een leuk deel met veel restaurantjes en een speeltuintje tegenover ons hotel. We zijn wel blij dat we onze rustdag in het relaxte San Ignacio hebben gehouden.

Mulegé22 November 202223°

Vandaag mooie fietsdag, na een eerste klim was het vooral een beetje op en neer. Rustige wind, rustige weg, lekker temperatuurtje. Op het einde nog een fikse klim maar wederom met een prachtige afdaling. We reden Melugé binnen en zagen een man in een dadelboom. Na wat langer kijken zagen we dat hij de bomen aan het snoeien is. Terwijl we daar stonden er ik een foto maakte kwam er een truck met daarop 4 race buggies. Ook leuk om te zien dus ik dacht die zet ik ook op de foto. Springt de chauffeur uit de truck en gaat meteen poseren! Daarna stak hij de weg over en vroeg of we met zijn toestel ook een foto wilden maken. Hij ging direct weer poseren, ik vond het super grappig.

We vonden een leuk hotel in dit stadje dat veel gezelliger oogt dan het grotere Santa Rosalia van gisteren. Het is ook weer een beetje vergane glorie maar een mooie binnenplaats en een zwembad, morgen maar eens uitproberen want we blijven nog een dag. Chris is ook hier gearriveerd en die zocht een kampeerplek op het strand. We zien hem morgen wel weer. Wij zijn lekker wat wezen eten en vonden eindelijk een Mexicaans vlaggetje voor aan mijn fiets. Ook vonden we lekkere taart die we nu met een bakkie thee verorberen. De was is ook weer gedaan dus morgen het plaatsje maar eens verder verkennen. Het strand is 3,5km verderop.

Posada Concepcion24 November 202224°

Thanks giving vandaag! Dat wordt in Mexico niet gevierd maar in het plaatsje waar we zijn neergestreken aan de kust wordt voornamelijk bewoond door Amerikaanse pensionadas. En die vieren dat hier dus samen. Daarom was het plaatselijke restaurant ook gesloten. Timing is zoals altijd essentieel. De mensen die langs ons op het strand staan gingen een uur eerder en wisten ons op de terugweg te melden dat er dus geen eetgelegenheid was. Toen wij in het dorpje kwamen waren de oudjes bijna klaar met eten en werden wij uitgenodigd om de restjes mee te komen opmaken. Alle deelnemers hadden wat meegebracht en van bijna alles was nog wel wat over. Zodoende hebben wij heerlijk gegeten ! Alleen de kalkoen[e-1f983]was helaas op. Ook de taart als toetje was erg lekker. Iedereen weer erg geïnteresseerd en vriendelijk.

Wij zijn vandaag dus na 25 km van Mulegé alweer gestopt met fietsen aan een prachtig strand. Dat heeft wel tot gevolg dat er voor morgen een flinke rit op het programma staat naar de stad Loreto. Het waait weer erg hard maar de tent staat voor een mangrove bosje dus we gaan het zien vannacht. Het was ook echt flink zonnig vandaag dus een prima stranddag. Voor de kust liggen een aantal natuurlijke hottubs maar die hebben we niet uitgeprobeerd. Verder geen internet dus we liggen er waarschijnlijk weer vroeg in want het is nu om even over 6 alweer donker.

Ps voor vertrek vandaag gingen we bij de Agua Purificada drinkwater kopen inclusief het reinigen van de flessen waarin je het water haalt. In dit geval bestond de winkel uit twee gescheiden delen. In de linker helft werden de gebruikte flessen omgespoeld en schoongemaakt, dan gingen ze door een luikje naar de rechter helft waar ze opnieuw gevuld werden Heel bijzonder voor ons Nederlanders.

Loreto25 November 202224°

Vroeg uit de veren, ontbijt op dezelfde plek als we gister konden aanschuiven want daar staan tafels, en toen op pad. Het was de hele dag flink klimmen, totaal had Henk 1. 220 hoogtemeters, een nieuw record. Mijn Strava noteerde zelfs 1.300 en ik was er tegen het einde dan ook wel klaar mee. Wel flink wind in de rug en dan ook echt flink, dus dat hielp.[e-1f32c][e-1f32c][e-1f32c]Henk zijn helm is stuk en die moet in La Paz een nieuwe kopen. Gelukkig en heel toevallig vond hij langs de weg een nagenoeg nieuwe Mexicaans hoed. Bij de eerste beste afdaling waaide die natuurlijk af. Ik ben afgedaald langs de weg en heb hem terug kunnen halen. De beloning was dat ik Henks dropje van de dag mocht hebben.

We kwamen rond half 5 aan in Loreto en vonden op booking.com een mooi huisje te huur. Dat was weer een goede zet. Prima douche, lekker schoon bed, keukentje. Dus zelf wat gekookt. Wij zitten nu ook aan de wraps, of tortilla’s zoals ze hier heten. Wat uien gefruit, kleine courgette erbij, tomaat erbij, pakje uien-tomatensaus erbij en blikje tonijn erdoorheen. Tortilla’s warm maken, prut erop en smullen maar. WiFi is in deze plaatsen echt enorm slecht. Dus niet de router of de telefoon maar het netwerk van de stad. Tussen Mulegé en hier was er helemaal geen netwerk. Dit is toch een grotere plaats maar helaas. Veldrijden kijken moet dus nog even wachten!

We gingen gister de 6.000 km grens over gefietst! Ps dat bord met die overstekend koe: let op zijn hoeven!!

Liguí beach26 November 202226°

Loreto is toch een erg leuke stad. Gister hadden we dat nog weinig van gezien dus besloten deze ochtend hier te besteden. Koffie bij een tentje dat ook wielerspullen verkoopt. Zie je het handvat van de mok?? Ook hier geluncht en daar kwam Chris weer even langs. Via een raar weggetje (zand/grint/stenen) terug naar de grote weg om alvast 40km van de tocht van morgen af te snoepen. Die heeft namelijk een fikse klim voor ons klaarliggen, net na die eerste 40km. Op dit rare weggetje kwamen we een aantal ezels tegen die erg nieuwsgierig waren!

Halverwege nog een keer gestopt bij een uitkijk punt. Ik checkte even met de hotspot telefoon of er bereik was, daarna ben ik met mijn telefoon een foto gaan maken van de zee, heb wat afval weggegooid bij het tentje dat kokosnoot drankjes verkocht en we zijn vertrokken. Komen we 20 kilometer verder aan bij het winkeltje vlak voor we af moesten slaan richting het strand waar we zouden kamperen, kan ik de bruine hotspot telefoon niet vinden. Shit, die zal ik toch niet bij dat uitkijkpunt hebben laten liggen??? Alles nog eens nagezocht maar geen telefoon en dus ook geen bereik om hem te bellen. In het restaurant naast het winkeltje zat een Amerikaan met zijn dochter en die boden spontaan aan om mee terug te rijden. Ik met die man (Mark) in de auto, ik verwachtte er niets van op zo’n openbare plaats. Komen we aan, ik gekeken bij het bankje waar we hadden gezeten, niets te zien. Ik liep even naar het kokosnootstandje en zei “mi telefono?” De jongen staat op gaat het caravannetje in en heeft de telefoon in zijn hand. Ik heb die jongen spontaan een zoen gegeven zo blij was ik. Heb hem 100 keer bedankt en snel met Mark terug naar Henk die ook enorm opgelucht was.

Daarna over veel los zand naar het strand geploeterd waar wij en 3 andere fietsers onze tent hebben opgezet. Viel nog niet mee om de haringen vast te zetten. Soep gekookt en gegeten en yoghurt met muesli dus we kunnen er weer even tegen. Nu nog even een biertje met de nieuwe fietscollega’s en dan slapen. Dit is weer echt wildkamperen, er is hier geen enkele voorziening, wel super rustig en de baai van Californië op de achtergrond.

Villa Constitucion27 November 202226°

Vannacht nog flink wat herrie op het strand. Gelukkig al met al toch wel goed geslapen. Direct nadat we weer op de harde weg kwamen begon de klim. Een flinke klim dus rustig aan beginnen met een klein verzetje. Zitten jullie dat blauw stipje op de eerste foto? Dat is Henk, verdiepinkje hoger dan ik. Op een gegeven moment zagen we onder ons dan weer Chris fietsen. Hij is een goede klimmer dus haalde ons al snel weer in. Bij een tweede stop kwamen Joanne, Darius en Chase achterop. Dit zijn de fietsers met wie we op het strand stonden. Met wat kleine verschillen kwamen we na een lange afdaling en een heel recht vlak stuk in Insurgentes aan. Met z’n 6-en namen we twee hotelkamers. Joanne slaapt bij ons op de kamer, de jongens delen een kamer met z’n 3-en. In het dorp gingen we taco’s eten, simpel eten maar lekker. Pannenkoekjes met wat vlees waar je nog een tomaten salsa bij kunt doen. Nu zitten we met z’n allen op de gang en doet ieder zijn ding. Gezellige bende.

Ciudad Constitución29 November 202224°

Ontspannen start van de dag, met z’n allen op de gang ontbijten. Wij hebben weer eens pap gegeten mede omdat Chris een enorme doos cornflakes gekocht had die op moest want die was veel te groot om mee te nemen. Daarna ging ieder zijns weegs. Chase en Chris gingen nog even het stadje in, Darius en Joanna kwamen ons al snel achterop en na even kletsen gingen ze er vandoor.

Wij deden maar 26km en het enige wat onderweg opviel waren grote percelen met zonnepanelen. Het stoft hier overal vreselijk dus ze waren ze aan het wassen, het verschil kun je op de foto goed zien. Ik denk als ze de laatste gewassen hebben ze meteen weer vooraan kunnen beginnen. Wij eindigden dus in Constitucion, een flinke stad. Eerst koffie gedronken bij een soort Starbucks en daarna naar het hotel. Henk ging fietsen onderhouden en ik ging op weg naar de wasserette. Heerlijk relaxt dagje gehad. Prima keuze om hier wat langer te blijven.

Las Pocitas29 November 202226°

102km, 4 soort van bochten en heel veel “niets”. Dat beschrijft de tocht van vandaag! Na 55km kwam de eerste bocht en daar zou een restaurant zijn. Henk draaide meteen af. Bleek een huisje waar ze vlees en garnalen verkochten. Maar als wij koffie wilden dan kregen wij koffie. Oude tuintafel werd naar buiten gesjouwd, paar plastic stoelen erbij. Er was nog te weinig koffie in huis dus de oude baas reed even verder op om koffie te gaan halen. De kippen stoven onder de auto vandaan en kwamen bij ons liggen. Wij konden gewoon onze boterhammen gaan smeren en na een tijdje kwam de koffie! Ja, en zo maak je wat mee.

Wij hebben de trip vanaf Constitucion naar La Paz in 3-en gedeeld maar zodanig dat we steeds een overnachtingsplek hebben. De anderen hebben de afstand precies door 3 gedeeld maar moeten dus wildkamperen. Wel zijn zij morgen al betijds in La Paz terwijl wij nog een dikke 110km te gaan hebben met flink wat hoogtemeters. Voor La Paz heb ik een appartementje gereserveerd maar dat had wel wat voeten in de aarde. Air B[e-38]B eist verificatie van je identiteit. Je moet dan een foto maken van je paspoort of rijbewijs en een foto van jezelf. Die worden door de computer vergeleken en je raadt het al. Ik ben kennelijk zo versleten dat ik niet meer op mezelf lijk. Ik heb het tig keer geprobeerd maar kreeg steeds een weigering. Daar wordt je toch gek van? Hoe kun je nu bewijzen dat degene op de foto dezelfde is als degene op het paspoort? Intussen wordt dan de reservering die uitstaat gecanceld dus die moet je weer opnieuw doen. Nou, na een telefoontje, ergens langs de weg terwijl de trucks voorbij brulden, en later nog eens die foto’s maken is het nu eindelijk gelukt en kunnen we vanaf morgen voor €35,- per dag naar dat leuke optrekje.

Vannacht nog wat minder luxe, we zitten in een “hotel” voor 250 peso’s dat is €12,50. Het lijkt een beetje een bunker, echt Spartaans maar veel beter dan ergens in een cactusveld! We maakten soep en daar waar Henk bij ieder restaurant vraagt of het eten niet pittig is had ik bij aankoop van een pakje soep niet gezien dat er een pepertje op stond. Hij heeft zich er manmoedig doorheen gegeten, ook omdat er niks anders was, maar hij was erg blij met de yoghurt achteraf!!

La Paz1 December 202226°

Weer een mooie mijlpaal bereikt: La Paz! We maakten 112km met, volgens mijn Strava, 1.000 hoogtemeters. De beloning is een hartstikke leuk appartementje. De bepakking kan weer even van de fiets, we blijven nog een week in de Baha voor we naar het vaste land oversteken. Ik had gister nog een botsing met een kamikaze insect. Had net een flinke vaart in een afdaling toen we crashten. Pats tegen mijn voorhoofd, ik denk niet dat het insect het overleefd heeft want zelfs mijn harde voorhoofd doet nu nog een beetje pijn. Het wordt hier de rest van de week heel warm dus we beschouwen het maar als een zonvakantie in december!

• 05 December 2022 - 12:18

Joop Blom:

Beste Henk en Antonita ,

weer veel beleefd en afgezien in de hoog/laag contructie van dit schiereiland , ik heb jullie fietstocht op de kaart kunnen volgen . Nu een weekje rust in La Paz, hebben jullie verdiend . dus komende week denk ik de overtocht over de baai van Californie. Prettige en rustige week en veel plezier . Ik heb ook plezier erin om jullie tocht te volgen

Groeten , Joop

• 05 December 2022 - 13:18

Corjan Verbraak :

Wow wat een avonturen weer. Hebben jullie met thanksgiving wel.dank uitgesproken ? Sowieso dat jullie al.zo ver zijn gekomen goed gezond zijn en de perikelen goed oplossen [e-1f609].

Mooie foto's en wat een geluk.dat de bruine telefoon weer terug is.

Geniet van de zon. Hier is de winter steeds meer zijn intrede aan het doen. Donker dagen voor kerst.

Maar wel weer de top.2000 !

Succes en veel plezier verder. Op naar het volgende journaal.

• 05 December 2022 - 16:57

Geert Govers:

Zo, 6000 km. Wat een geweldige reis. Diepe buiging. Geniet er nog van. Groeten uit het kille en donkere Tilburg. Bea en Geert

• 05 December 2022 - 18:05

Nina Rigtering:

Heerlijk verslag weer. En hilarisch verhaal over de boeking van de airB[e-38]B……

groetjes,

Nina