Sidestep naar San Juan eilanden en up north - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Sidestep naar San Juan eilanden en up north - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Sidestep naar San Juan eilanden en up north

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

17 Augustus 2022 | Canada, Vancouver

Alaska 8

Kwamen buiten verwachting al om 09.00 aan in Bellingham en moesten toen meteen de tijd weer verzetten naar 10.00 uur! Dus nu weer 9 uur verschil met Nederland. Veel mensen die we tijdens de reis op de boot gesproken hadden weer uitgezwaaid en toen op de fiets gestapt. Eerst Fairhavens, onderdeel van Bellingham verkend en gestopt voor koffie en om een nieuw plan te maken. De koffie werd overigens betaald door een stel dat bij ons op de boot gezeten had en die ons dat zagen. Super lief toch?? Een nieuw plan omdat we een week later in Whistler hebben afgesproken als in het oorspronkelijke plan. Zijn vanmiddag naar Anacortes gefietst en gaan morgen naar het eerste van de San Juan eilanden die tussen hier en Vancouver island liggen. Fietsdag 17 - 57 totaal gefietst 1.309

Mooi ritje naar Anacortes, begon heuvelachtig met dichte begroeiing werd vlak met oa mooi gravelpad langs een meer. De mooiste, meeste, grootste en lekkerste bramen ooit!! Gezellig eetcafé om deze dag weer af te sluiten.

Fietsdag 18 - 57km totaal 1.309 gefietst

Weer een mooi boottochtje maar Lopez island. Eerst een flinke klim met bagage maar boven direct de camping. Tent opzetten, tassen met eten in een kooi vanwege de wasberen (raccoons) en toen op de fiets voor een rondje over het eiland. Prachtig weer, super mooie uitzichten, het leek wel vakantie! Ook veel landbouw op dit eiland. 2 wandeltochten gemaakt, gegeten in de haven en toen terug naar de camping. Ferry naar het grootste eiland San Juan blijkt de dag erna niet te gaan dus nog een dagje Lopez er aan vast geplakt. Er zijn slechtere plekken!

Fietsdag 19 - 70km totaal 1.379km

Op vrijdag ging de Ferry van Lopez naar San Juan vanwege een technische storing niet[e-1f644]. Ook kun je niet meer door naar Vancouver Island. Vanwege personeelstekort en het moeten controleren op Corona regels is die, in elk geval voorlopig, opgeheven! Plannen aanpassen dus! Op zaterdagmorgen heel vroeg toch naar San Juan gegaan en onze spullen achtergelaten in het restaurant waar we ontbeten. Bij terugkeer daar ook weer gegeten en spullen weer opgeladen. Met een andere Ferry direct terug naar Anacortes. Overnacht op een hiker/biker plek met een hert voor de tent!

Fietsdag 20 - 60km totaal 1.439 gefietst

Rit tot Bellingham was uiteraard tegengesteld aan de vorige keer, eerst vlak en daarna 24 km door de heuvels. Weer op de plek gestopt waar de bramen stonden nu een doosje vol geplukt. Zitten we op een parkeerplekje vlak langs een vrij drukke weg komen en plots twee herten uit het hoge riet. Wandelen voor ons door, kijken links en rechts, laten 3 auto’s voorgaan en sprinten dan naar de overkant en verdwijnen. Voorbij Bellingham werd het voor ons dus ook weer “nieuw”. De vlakke weg naar Lynden bleek toch iets meer te glooien dan verwacht maar vooruit. Eindbestemming Lynden is ook bevolkt geweest door vroege Nederlandse immigranten en dat willen ze nog altijd weten. Het meisje bij de camping heette Vanderveen! Grappig zo’n Nederlands stadje in Amerika.

Fietsdag 21 - 80km totaal 1.533 gefietst Derde keer 500 gemaakt!

Van Lynden naar Vancouver betekent weer de grens over. Gelukkig geen probleem dit keer. We reden door een echt agrarisch gebied. Dichterbij Vancouver werd het steeds heuvelachtiger met veel steile klimmen. Dat werd voor mij weer zuchten, steunen, grommen en af en toe lopen. Henk bleef op de fiets. Ergens waar ik de fiets naar boven duwend al hijgend voorbij kwam stond een vrouw die vroeg “was that your partner?” En na mijn bevestiging zei ze “What a show off!” We moesten de Fraser river over via een mega hoge brug. Fietsstrook metertje breed, soort trottoir, stuk hoger dan de weg, geen bescherming tussen fietsstrook en autobaan, verkeer kwam tegemoet dus je krijgt steeds zo’n windvlaag. Ik had wellicht kunnen fietsen maar dat leek me nu toch geen goed plan! Met lage snelheid ben je met dit gewicht heel instabiel. Ik was heel blij toen we het hostel bereikt hadden!! Hostel lag super centraal in Vancouver dus volgende ochtend van daaruit zonder bagage mooie fietstocht gemaakt, door Stanley Park en Granville Island. Was prachtig weer dus heerlijk tochtje door die leuke stad. Om 17.00 uur de transitbus naar Whistler. Prachtige rit de bergen in en je wordt steeds blijer dat je in de bus zit en dat stuk niet hoeft te fietsen.In Whistler aangekomen onze vriend Rens weer in de armen gesloten. De mannen gaan hier een paar dagen downhillen.

Fietsdag 22 - 80km totaal 1.613 gefietst

Fietsdag 23 - 30km totaal 1.643 gefietst

• 18 Augustus 2022 - 10:09

Dirk En Carolien :

Al heel wat kilometers gefietst, mooie verhalen en foto’s!

• 18 Augustus 2022 - 15:44

Esther:

Leuk om steeds weer wat te lezen!

• 19 Augustus 2022 - 14:14

Joop Blom:

Mooie ervaringen , kan Vancouver op de kaart helaas niet vinden. Blijf genieten van deze mooie tocht