We zijn van start (Sorry, beetje lang) - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu We zijn van start (Sorry, beetje lang) - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

We zijn van start (Sorry, beetje lang)

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

07 Januari 2019 | Thailand, Nong Khai

Onze fietsvakanties ver weg beginnen altijd pas als we de fietsen hebben ingecheckt en de handbagage zonder problemen mee mag. Gelukkig ging dat deze keer zonder problemen.
De vlucht naar Dubai en daarna naar Bangkok verliepen prima. Wel bijzonder, we vertrokken vanaf Schiphol in het donker, toen we landen in Dubai werd het net licht en toen we landen op Bangkok was het al weer donker! Weg vrijdag. Maar goed, taxi stond te wachten, dus nog gauw wat eerste Bath gepind en naar het hotel. Dat ligt in een wirwar van kleine straatjes, blijkt toch een flink hotel te zijn maar dan zonder riante oprit. We kwamen rond 20.00 uur aan. En oh, hoe fijn was dat, het is ook in de avond gewoon lekker in de 20 graden!
We gingen nog even de straat op om nog een kleinigheid te eten. Dat is zo’n eerste keer in het donker toch wel even een dingetje. We kozen voor nu dus maar voor veilig, zo’n verpakte noodlesoep voor Henk die in de 7/11 (supermarkt die je hier overal ziet) direct wordt opgewarmd. Voor mij een flesje caramel/chocomel. Ondanks het feit dat we onderweg wel wat hebben kunnen dutten en onze biologische klok pas 15.00 aangaf hadden we slaap dus snel onder de wol.
De wekker stond om 07.00 want we moesten al direct weer op tijd op pad. Bij het ontbijt nu gelukkig nog een boterham met kaas kunnen scoren en toen liepen we richting de zaak van “Co van Kessel”. De oprichter, die inmiddels zelf is overleden, begon hier met het organiseren van stadsrondritten op de fiets waarmee hij de lokale bevolking een kans wilde geven hun stad te laten zien en iets te verdienen aan het toerisme. We aten en dronken dus steeds bij kleine stalletjes en restaurantjes.
Wij hadden een toer van 9 uur geboekt en we moesten ons rond half 9 melden. Dus net na achten aan de wandel. Dat ging niet helemaal goed want toen de gps zei dat we er waren toen waren we er niet. Een zeer betrouwbaar uitziende taxichauffeur zei dat we er nog minstens 1 km vanaf zaten en hij ging ons voor 100Bath (€2,70) brengen. Hij had helemaal gelijk en het erge was dat we 1km te ver zijn gelopen. Dus de goede man kreeg van ons nog wel een extraatje voor het ons op tijd op de juiste plek afzetten.
We konden ook direct een Thais telefoonkaartje in ontvangst nemen zodat we met de extra telefoon die we bij hebben de hele dag online kunnen zijn. We hebben gewoon unlimited internet! Met onze eigen telefoons internetten we alleen als er WiFi is. Mocht het dus eens nodig of leuk zijn, je kunt ons appen op +66 6 4019 1344.
Met onze groep van 8 vertrokken we met 3 begeleiders Bangkok in. Een mooi internationaal gezelschap (Duitsers, Zwitsers, een Thaise en een Nederlandse man die al jaren in Brazilië woont.)
We starten de tocht door allemaal smalle straatjes, dat was een uitdaging om goed te manoeuvreren en niemand van zijn sokken te rijden. Een goede oefening bleek later. We gingen op een gegeven moment een stuk met de trein (fietsen ergens achter gelaten) en bij aankomst stond er een busje met de fietsen er weer in. We gingen toen langs kanaaltjes fietsen op een pad, met vaak aan beide kanten water, en geen railing. Ja ja, de pad was wel zo breed als een fietspad (ongeveer 1.10m) en daar rijd je ook niet direct vanaf. Maar echt, zonder hekje en met water erlangs fietst je toch wat anders..… zit tussen de oren, ik geef het toe. (voor insiders: Northshore maar dan van beton)
Op enig moment de fietsen weer achtergelaten, een mooie tempel bezocht met heel wat verhalen erbij van onze jonge gids, de vissen gevoerd en toen in een longtailboot gestapt voor een ritje over de kanalen. Kinderen maar ook volwassenen stonden langs de kant te zwaaien alsof er nooit een boot voorbij komt. Van de boot in een taxibusje, vervolgens in de skytrain (mooi!) en om af te sluiten nog een stukje varen met een watertaxi. Zelden zoveel verschillende vervoersmiddelen op een dag gehad! Het eten bevalt ook al goed, met zijn magische “mai sai pik” weet Henk te bewerkstellingen dat de peper en chili uit het eten blijven. We hebben vandaag al van alles geproefd en een aantal gerechten opgeschreven om nog eens te bestellen.
Hoogtepunt van de dag: Enthousiasme van de jonge gids om ons van alles over de Thaise cultuur uit te leggen.
Op dag 2 moesten we nu toch de fietsen in elkaar zetten. Weer op tijd uit de veren want dat blijft een klusje. Daarna op weg naar het station, eerste stukje fietsen even wennen aan het gewicht maar voor de rest prima, heel veel rustiger dan in Sri Lanka!!
In het station een gezellige drukte maar zeker niet chaotisch of overvol. De fietsen moesten helemaal voor in de trein, wij met de bagage helemaal achterin! Het was een lange trein dus een heel gesjouw. We kwamen aan in Ayutthaya, de oude hoofdstad met veel bouwwerken uit het verleden. Er waren daar ook fietsroutes uitgezet dus dat ging lekker. We bezochten de Wihan Wat Chaiwatthanaram een complex dat een vroegere koning liet bouwen ter ere van zijn moeder. We kochten iets van koeken, platte ronde die smaakten naar iets tussen een krakeling en een kletskop. Met soort pinda’s.
Er liepen daar heel veel mensen, zowel vrouwen als mannen in prachtige traditionele kleding met veel glimmende stof.
Ook stopten we even bij de 42 meter lange liggende Buddhaisawan. Toen het begon te schemeren terug naar het station waar we onze bagage hadden achtergelaten. Wat gegeten aan een kraampje. We bestelden een noodlegerecht met wat eruit zag als stukjes kip. Komt een mevrouw even later ons een kippenvoet laten zien, bedoelden we dat? Eh nee doe maar gewoon een kippenpoot dan. Er zat ook een ondefinieerbare zwarte sponsachtige substantie bij, geen idee wat dat was. Yoghurtje gehaald bij de 7/11 supermarkt en we konden er weer tegen.
Om 21.40 namen we de slaaptrein naar Nong Khai in het midden-noorden. Bedjes waren behoorlijk comfortabel en we hadden een privé coupé. Enige nadeel was de airco die niet te regelen en dus heel koud was. Eerst had ik het bovenste bed maar al na een kwartiertje voelde ik dat dat hem niet ging worden. Henk, die al sliep nam mijn plek in om na enige tijd ook te concluderen dat het daar zo vlak onder de roosters niet te hebben was. Uit de bagage een luchtbedje gevist om als soort extra deken te gebruiken.
Hoogtepunt van de dag: na het besluit om via een andere weg naar het station terug te gaan kwamen we langs een heuse fietsenzaak waar ik twee paar fietshandschoentjes kon kopen!! (Alleen mijn dichte mountainbike handschoentjes waren mee gekomen.) Niet lachen! Je kan echt heel blij worden als je iets kunt vinden wat je niet twee maanden zou willen missen.
We kwamen ’s morgens om 7.15 aan en moesten nog wachten op de volgende goederentrein met onze fietsen. Om 8 uur precies klonk het volkslied uit de speakers op het station maar in tegenstelling tot Sri Lanka staat niet iedereen direct op en stil. Het leven leek gewoon door te gaan. Daar gaan wij dan maar eens even aan deelnemen.
Deze dag rustig aan gedaan. Beetje het stadje verkend onder andere door een bezoek aan een beeldentuin met mega grote beelden. Later nog een stuk langs de Mekong gereden in de richting van Cambodja, dat is net de andere kant dan die we morgen uitgaan. Mooie brede boulevard en zelfs een fietspad hoog langs het water. Het is hier verder hartstikke vlak en prima weer. Vandaag geen bewolking dus wat warmer maar nog altijd niet te.
Morgen gaat de toch dus echt beginnen.
Hoogtepunt van de dag: de foto, vroeg in de morgen vanuit de trein.

• 07 Januari 2019 - 11:56

Henry En Marjon:

De kop is er af. Mooi verslag en we zien uit naar het vervolg. Safe travels!

• 07 Januari 2019 - 12:04

Gerry:

Mooi begin met dat tochtje door de stad! Als je weer in Bangkok bent moet je maar eens naar het grote park fietsen, je weet nu dat het kan! Daar kom je de varanen tegen. Giga beesten....
    Ik heb mn eigen blog nog eens opgezocht. Stenen beelden waren het daar. Maar onderweg heb ik divere malen beelden gezien, gesnoeide struiken in grote vormen. Je komt ze vast ergens tegen als beeldenpark en meer. Zo zie je maar dat het goed is om eea op te schrijven. Het geheugen gaat met je aan de loop en vervormd ervaringen.
    Succes na deze aftrap! Benieuwd!

• 07 Januari 2019 - 12:47

Floor:

Mooi te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie al zoveel fijne dingen hebben gezien!

• 07 Januari 2019 - 13:03

Esther:

Mooi begin en luck die fietstocht. Zo neem je ons mee in onze reis long ago.. leuk! Wil je nog even het tel nummer aanvullen? ++66 en dan? Just in case Knuf van Dot. Inmiddels is ze ook door Yintha geaccepteerd.

• 07 Januari 2019 - 13:40

Corinne:

Tof verslag om te lezen en mooie foto’s ook!
    Geniet er samen van

• 07 Januari 2019 - 15:16

Anita B.:

Hee wereldreiziger, wat een mooi uitgebreid verhaal! Het klinkt allemaal redelijk relaxed. Hoewel ik me kan voorstellen dat je wel even bedenkingen kunt hebben als je geliefde fiets aan de andere kant van de trein gestald is.....veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag! Xxx

• 07 Januari 2019 - 15:58

Dirk Visser:

Ik had de laatste dagen al een paar keer gekeken maar zag nog geen "verslag". Nu dus wel en inderdaad een longread! Ik wens jullie veel plezier de komende maanden!

• 07 Januari 2019 - 17:45

Sjaak En Anja:

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.....
    Dus de eerste dagen alweer goed doorgekomen.....
    We kijken weer uit naar het volgende bericht en natuurlijk mooie foto's
    Groetjes van ons

• 07 Januari 2019 - 21:25

Patrick:

Wow, gaaf.....geniet ervan !

• 07 Januari 2019 - 22:06

Antonita:

Het nummer tot 5 februari is +66 6 4019 1344.
    Bedankt voor jullie leuke reacties!

• 08 Januari 2019 - 05:49

Riek Van Eerdt:

Wat een ontzettend leuk verslag weer. Veel plezier verder en ik kijk uit naar het verslag.

• 08 Januari 2019 - 06:46

Belinda :

Schitterend hoor en leuke foto's!

• 08 Januari 2019 - 10:21

Yvonne:

Leuk verhaal Antonita! Ik ga jullie volgen, niet letterlijk want ik fiets de andere kant op.

• 08 Januari 2019 - 15:18

Peter:

Kei skon verhaal, culinaire hoog standjes gaan jullie uit de weg. Wat jammer nou. Kennen julie het gezegde "Wa unne boer nie kent, dè vrit ie nie". Dus verder op noodle soep en pudding. ☺

• 12 Januari 2019 - 06:04

Aniek:

Sa wat de khrap /kha. Sabai die ruu?