Toch een Donautochtje, 52 km - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Toch een Donautochtje, 52 km - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Toch een Donautochtje, 52 km

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

10 September 2007 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Mjonneke het is toch weer een Donautochtje geworden vandaag. Ook Bratislava ligt aan de Donau en we zijn al fietsters tegen gekomen die van Wenen naar Budapest fietsen. We zetten hem op de planning. De Donau staat overigens heel hoog en we beseffen eens te meer dat het toch wel erg veel geregend heeft. Ook drijven er hele boomstammen in de rivier en die komen met een noodgang voorbij. Moet je niet tegen je bootje krijgen, nietwaar Jan de Jong en Esmiralda?

Onze dag begon weer met veel wind, hetzelfde recept als gisteren. Dat is nog zo`n verschil, thuis, als we dan gaan fietsen, rijden we een rondje en dan heb je meestal en wind mee en wind tegen of andersom maar nu ga je de hele tijd in dezelfde richting en tja zoals je de wind dan `s morgens hebt zo houdt je hem de hele dag. Trouwens, we waren net even aan het fietsen, toen we de oorzaak van al die wind vonden. Ja, Henry, Johan en Arie, ze stonden er weer hoor, windmolens. Het is altijd hetzelfde liedje met die dingen, zet toch af denken we dan, geen wonder dat het zo stormt. Het waren weer hele parken vol. Verder was het wel prima weer vandaag.

We hebben lekker in een dorpje koffie zitten drinken en wat zitten kletsen met de plaatselijke slager die met 5 anderen op maandagmorgen al niks anders te doen lijkt te hebben dan in de kroeg te gaan zitten maar look who´s talking.

We kwamen even na de middag over de grens van Slowakije en scoorden weer een stempel. Bratislava ligt direct aan de grens en we vonden via de toeristinfo een apartement. Inmiddels hebben we al een en ander van de stad gezien. Wenen, Bratislava en Boedapest liggen maar een steenworp van elkaar en Bratislava is ook nog een tijdlang hoofdstad van Hongarije geweest. Weer veel oude verhalen en gebouwen en een prachtig kasteel op een heuvel wat we al van verre zagen liggen en waar we naar toe gewandeld zijn. Het is ook weer een stad die de moeite waard is te bezoeken.

Nog leuke anecdote als afsluiter van vandaag. We hadden kaartjes voor het openbaarvervoer gekocht waarmee je 30 minuten mocht reizen. We hadden ze eigenlijk niet nodig maar ja een Hollander wil wel waar voor zijn geld dus wij dachten dan gaan we gewoon 15 minuten in de tram een willekeurige kant uit en weer terug, dan zien we toch nog wat extra´s van de stad. Zitten we er goed en wel in, rijdt ie een lange tunnel in, meer een metro dus, waardoor we nog niks zagen. En zo fop je dan jezelf. We moesten er wel hartelijk om lachen.

PS we hebben nog wat fotoos geplaatst van een paar dagen geleden. Bij een ervan hoort nog een toelichting. We zochten een supermarktje en vonden op een gegeven moment alleen een bouwmaterialen handel. Wellicht een nieuw concept voor Swinkels Bouwcenter, híer gingen gips, gereedschap en kaas en brood over dezelfde toonbank. We zagen het helemaal voor ons, man is aan het klussen, moet nog even een extra zakje cement hebben, zegt zijn vrouw, oh schat, hier heb je het boodschappenlijstje voor volgende week, breng dat ook even mee......of zou het andersom gaan... als jij toch boodschappen gaat doen breng dan ook gelijk een zakje cement mee....? Wij weten het niet.

• 11 September 2007 - 06:37

Mjonneke:

Hoi Antonita en Henk,

Dat Donauatochtje zet ik dan ook meteen op de planning. Van Wenen naar Budapest.
    Voor jullie een makkie, voor mij (als niet fietser) toch wel een leuke uitdaging.

Ik wil nog wel even zeggen dat de verhalen die jullie schrijven erg leuk zijn. De humor zit er nog steeds goed in ondanks het weer, de wat steilere stukjes en wat al niet meer wat jullie onderweg zijn tegengekomen.

Ik zie weer uit naar het volgende geschreven stuk.

Fiets ze weer en ik hoop dat het weer beter gaat worden. In ieder geval dat het droog is als jullie overdag fietsen. Als het dan toch moet gaan regenen laat dat dan maar 's nachts gebeuren.

xxx
    Mjon