Drav(m)a, 0 km - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Drav(m)a, 0 km - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Drav(m)a, 0 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

07 September 2007 | Slovenië, Ljubljana

Vanmorgen direct uit het raam gekeken en hoera het motregende niet! Nee, het stond gewoon weer te gieten. We waren er al vroeg uit met de bedoeling het einddoel te bereiken en toch ook Maribor behoorlijk te bekijken. Eerst maar ontbijten.
Het bleef storten, wat nu, weinig zin om zo te gaan fietsen zeker niet als we nog wat met Maribor wilden.

We kwamen met de volgende oplossing, we gaan met de bus naar Maribor, klaart het al vroeg op dan gaan we terug naar Ptuj en in de middag alsnog fietsen. Blijft het regenen dan blijven we nog een nacht in Ptuj en gaan we morgen direct door naar Oostenrijk (Maribor is eigenlijk een eindje van de route) We hebben zondag nog een rustdag dus kunnen 3 dagen doen over de route Fehring, Szomathely, Bratislava. Dus geen reden tot paniek.

Om 5 over 9 hadden we de bus al en zo stonden we vroeg in Maribor.
Maribor (ook wel bekend als Marburg) is de tweede stad van Slovenie met 140.000 inwoners. Het heeft al stadsrechten sinds 1254 en nu een oude binnenstad met weer van die mooie statige gebouwen. Met goed weer is het hier vast heel goed toeven!

Eerst hebben we jullie voorzien van het nieuws van gister in een groot en modern Internetcafe. Het is meer een gallerie. Internetgebruik is er ook nog eens voor niets! Als dank heben we maar een koffie genuttigd.

Toen we alles hadden bijgewerkt, mail, nieuws, weer etc. was het tijd voor lunch. We vonden een prachtig groot oud pand met uitzicht op straat. Iedereen loopt met paraplui en in de winkels staan ook parapluibakken. Dat geeft natuurlijk al wel te denken als ze zo goed voorbereid zijn op regen!

Het werd toch hoog tijd om weer naar buiten te gaan ook al regende het nog steeds dat het goot. We begonnen aan onze wandeltocht en bezochten de kathedraal, niet te druk wel onze smaak.
Vervolgens wandelden we naar de oever van de Drava (rivier hier) waar gezellige terrasjes naast zijn waar dus nu niemand zat (een stugge roker hier en daar uitgesloten, oh ja dat rookverbod in cafe's en restaurants is hier net ingegaan, op 5 augustus om precies te zijn).
We wandelden terug naar het centrum en deden een paar kleine inkopen waarna we naar het museum zouden gaan. Mooie tijd zo rond half 4. Helaas, helaas het museum sloot om 4 uur en we mochten er al niet meer in. OK dan maar naar het wijnmuseum, ook vette pech, rondleidingen waren alleen voor groepen. Er was ook nog een wijnhuis aan de andere kant van het centrum met 300 verschillende wijnen uit deze streek dus we dachten daar kunnen we ook wel even vooruit.....gesloten!!! En een fotogalerij sloot al om 2 uur. Ja, en wat doe je dan als echte toerist in de regen...

Inderdaad Henk en ik zijn aangeland in een overdekt hypermodern winkelcentrum. Als dat niet het toppunt van Drava, eh Drama dus, is weten wij het ook niet meer. Gelukkig kregen we een sms-je dat, als het echt nodig is, we direct zullen worden opgehaald. Kijk, dan kun je er weer even tegen. Nu dus terug in dat mooie internet cafe voor dit berichtje en een wijntje waarna we straks de bus terug nemen naar Ptuj. Onze spullen konden we gewoon op de kamer laten dus we voelen ons meteen weer thuis. Morgen moet het echt beter weer worden!! De voorspellingen zijn droog en 20 graden, houden jullie je vingers ook gekruist??

PS Corjan, ik hoop dat jullie dan nog wat zon hebben gehad, dan heeft er tenminste nog iemand lol van. Ik weet anders ook niet waar Wendy hem naar toe gestuurd heeft maar in elk geval niet naar hier.

• 08 September 2007 - 12:13

Sanneke:

Heej Henk en Antonita,
    Net van ons pap jullie site gekregen. Erg leuk om te lezen. Ik vind het een top prestatie. Hopelijk gaat het weer beter worden! Als de zon schijnt is alles mooier. Oja. nog bedankt voor jullie kaart. Succes en goeie reis.
    Veel groetjes Sanneke

• 19 September 2007 - 20:49

Jeroen:

mooi he? En errug groen.....