Oude steden, 46 km - Reisverslag uit Ptuj, Slovenië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Oude steden, 46 km - Reisverslag uit Ptuj, Slovenië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Oude steden, 46 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

07 September 2007 | Slovenië, Ptuj

Dank voor al jullie goede wensen voor het weer maar het mag nog niet veel helpen.
Uiteraard moesten we nog wel wat van Varazdin zien voor we weer vertrokken. Er werd overal erg lovend over geschreven dus we waren nieuwsgierig. We hadden het de hele nacht horen regenen en in de ochtend was er nog steeds sprake van zware bewolking en motregen. Varazdin is al een heel oude stad en heeft vaak een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis. Het zelfs een tijd de hoofdstad geweest toen het in Zagreb te gevaarlijk was voor het parlement. Nadat de stad weer eens volledig plat brandde werd Zagreb opnieuw de hoofdstad. Met name tijdens de Oostenrijks-Hongaarse (Hapsburgse) overheersing is er veel gebouwd en dat is aan de steil ook wel te zien.
Verder heeft Varazdin een bijzonder mooie begraafplaats, het is meer een park met veel brede lanen en groen. Je kunt zien dat mensen ook al grafrechten hebben geregeld want hun graf is er al, de steen staat er al, met hun naam en geboortejaar er al op, het wachten is nu eenvoudig nog op hun overlijden!

We hebben ruim de tijd genomen voor de wandeling door deze leuke rustige stad met weinig verkeer en af en toe een verwaaide verkeersregelaar waarvan wij de toegevoegde waarde niet zo zagen.
Pas na een goed gevulde aardappelsoep als lunch vertrokken wij om half 2 vanaf ons hotel. Nog steeds motregen en koud, het was vanmorgen maar 8 graden en Henk wil nu toch onder in de bagagezak naar zijn fleece handschoentjes gaan zoeken. Toch gingen we goedgemutst, tikkie melig van dat weer, op weg richting grens. Deze lag 24 km ten noorden van Varazdin, de weg was vlak en met groene bossen omzoomd. Eigenlijk prachtig maar ja je krijgt er zo toch niet alles van mee. Het was wel weer een relatief drukke weg maar soms met iets wat een fietspad leek. De grensovergang was rustig en helaas dit keer geen stempel bij binnenkomst want...Slovenie is volledig EU lid en daarmee en Sjengenland net als Nederland en dan schijn je dus geen stempel te krijgen. Slovenie heeft ook vanaf 1 januari jongstleden de euro ingevoerd en je ziet hier nog oude mensen er wat moeizaam mee omgaan, steken een handje met muntjes uit om te betalen en de cassiere zoekt daar dan uit wat ze moet hebben.
Onze eerste indruk van Slovenie is niet verkeerd, we reden Ormoz, de grensplaats binnen en gingen, om wat op te warmen, koffie drinken. Na even verliet een man het cafe met een vriendelijke groet in onze richting de serveerster kwam vertellen dat hij onze kofie betaald had!

Wij zijn nog een 20 km doorgefietst naar Ptuj ook en oud stadje dat we graag wilden bezoeken. Het was tegen 5 uur en met die regen is het natuurlijk eerder donker dus we vonden het mooi om te stoppen. Waren niet echt door en door nat en koud dus dan heb je na een warme dousche ook wel zin om wat te gaan bekijken. De weersvoorspellingen voor morgen zijn ook beter dus dan halen we de achterstand (Maribor) wel in ook om dat de etappe naar Fehring in Oostenrijk niet zo lang is.

Eenvoudig hotel gevonden en al snel weer op pad. Ook Ptuj heeft een prachtig centrum met veel oude statige gebouwen en natuurlijk een burcht boven op een heuvel. Die bezochten we pas na het eten toen het al donker was. Hij was weliswaar dicht maar je had vanaf daar een mooi beeld over de stad.

Terugkijkend op Kroatie moeten we zeggen dat dit ver uit het schoonste land was tot nu toe. Heel weinig rommel in de berm, nette huizen met leuke tuintjes en voor het eerst veel bloemen aan en rond het huis. het was er ook aanmerkelijk duurder dan in de de andere landen tot nu toe. Het is niet het aardigste volk maar vaak kwam je dan toch ineens weer een enthousiaste zwaaier tegen of zo.

In Slovenie mag kennelijk al niet meer gerookt worden in cafe's en restaurants dus zie je weggedoken in hun jassen op drempels staan of buiten zitten.
We proberen op de een of andere manier de Vuelta en American Open te volgen maar tot nu toe hebben we geen idee van hoe het er voor staat.

Wendy en Tzacor, een fijne vakantie gewenst!!

• 07 September 2007 - 10:43

Wendy:

Goed dat het toch nog gelukt is je bericht te plaatsen! Ik zat al op je sms-je te wachten. Nou kunnen we met een gerust hart vertrekken!!!
    Groetjes

• 07 September 2007 - 17:08

Arie:

wat betreft de vuelta Freire heeft nu 3 etapes gewonnen ,vandaag Zabel.
    Menchov staat 2 in klassement.

Halve finale dames
    Justine Henin Venus Williams