hot hot hot, 91 km - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu hot hot hot, 91 km - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

hot hot hot, 91 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

23 Augustus 2007 | Albanië, Tirana

Na al die bemoedigende woorden van jullie vandaag maar weer een stukje. Kijken wie het het langst volhoudt!

Vannacht was het erg warm op de kamer, je raadt het al airco uitgevallen, proberen het nachtlampje aan te doen, aha stroom gewoon volledig uitgevallen. Henk is even buiten gaan kijken, was het stikkedonker in heel de omgeving maar buiten gewoon net zo heet als binnen. Het goede nieuws was, wij mochten dus weer de berg af, altijd lekker starten met 10 km afdaling.

Daarna was het gewoon saai. We hebben totaal 90 km gefietst voor mijn gevoel over een lange weg zonder een boompje voor schaduw, hartstikke vlak en loeiheet met veel voorbij jakkerende auto's. Er stonden zoveel gedenkstenen langs de weg dat Henk zich afvroeg of ze bezig waren op die manier een geluidswal te creeren :-).

In Lezhe geluncht. Deze plaats is de plaats waar Skanderbeg van gister met die stadshoofden bij elkaar kwam om een verbond te sluiten. Verder een nog vrij arm stadje waar het leuk was om rond te kijken (werd bv veel tweedehandskleding en -schoenen verkocht) Uiteraard stonden er wel weer overal dure auto's geparkeerd. Op die rechte weg zijn we eens bezig geweest zo'n beetje te tellen hoeveel auto's er over blijven als je de Duitse merken (vooral Mercedes maar ook Audi, Volkswagen en BMW) zou wegdenken. Nou nog geen 30% blijft dan over!
Op alle Mercedessen zit ook nog gewoon de ster op de motorkap, is hier niet te doen om die te gaan stelen, onbegonnen werk! Je kunt ook zeggen, stelen is niet nodig want iedereen heeft toch zijn eigen Mercedes.

In het tweede deel hebben we twee keer in 40 km moeten pauzeren omdat het zo warm was. Je had het gevoel alsof je lange kousen aanhad zoveel warmte hangt er om je benen. De fietshandschoentjes fungeren meer als ovenhandschoentjes, het stuur is anders te heet om aan te pakken!
Ook de lucht is heel heet waardoor je keel helemaal uitdroogt, de hoeveelheid water die we vandaag weer weggewerkt hebben! En plassen, ho maar!

We vonden een hotel met behulp van een Nederlands echtpaar dat ook al vanwege zendingswerk hier is. (wat is dat toch?!?) We verlangden zo verschrikkelijk naar een douche maar er kwam weinig water uit de kraan en ook gewoon koud (dat koelt wat erg snel af!) en toen ik met mijn haar in het schuim stond was het helemaal afgelopen. Tijdje gewacht, toen kwam er weer wat. Pas uur later is het Henk ook gelukt te douschen maar kleren zijn voor het eerst niet gewassen terwijl dat heel hard nodig is na vandaag, zo vuil zijn ze van het zweet. Ook hier valt de stroom weer regelmatig uit, blijft toch bijzonder.

We moesten vandaag beslissen of we links of rechts langs het Shkodrameer gaan. Rechts is eenvoudig en brengt ons in Podgorica, een saaie stad waar je volgens de LP, zeker als het warm is, niet moet zijn. Links is prachtig maar wel veel klimmen. Het heeft beide zijn voor- en nadelen maar we hebben besloten links om te gaan, is misschien wel zwaarder maar als je wat te zien en te doen hebt (bv klimmen) dan schiet het ook beter op. Fietsen op het vlakke in de volle zon is tenslotte ook niet alles. Morgen horen jullie of dit een goede keuze was! We gaan richting Cetinje zoals gepland!

• 23 Augustus 2007 - 19:08

Mieke:

De heren missen Henk, er wordt wat over en weer gebeld over Dikirch/Valkenswaard en er is nog niets geregeld, zoeken nog 'n chauffeur, Antonita??

• 23 Augustus 2007 - 19:37

Henk&antonita Zelf:

Henk heeft de laatste maanden onvoldoende getraind om Diekirch-Valkenswaard aan te durven, hij wil de anderen niet tot last zijn. Antonita is net niet op tijd terug van een fietstochtje om te kunnen chauffeuren. Uiteraard wensen we de Diekirchgangers wel heel veel plezier. PS1 we zagen net op weeronline dat het morgen in de buurt van Podgorica dat het 41 graden wordt, ook fijn. PS2 Hein ze zijn hier al begonnen met maishakselen (met de hand??) dus als je nog wat tijd overhebt!

• 23 Augustus 2007 - 19:56

Gerry:

Ik ben een trouwe volgster geworden en leef met jullie mee. Daar krijg ik het hier in de regen wat warmer van dus stuur maar meer!

• 23 Augustus 2007 - 20:55

Louwergirl:

Dat is afzien geweest vandaag, maar je krijgt er dan NATuurlijk ook wel wat voor terug zoals zweet bijv.
    We wachten IN-spanning af wat de dag morgen weer in petto heeft....

• 24 Augustus 2007 - 08:55

Esmiralda:

Na de saaie (en vooral warme) rit lijkt de beklimming een goeie keuze. Jullie houden toch wel van een uitdaging! Door een technisch probleem werd mijn bericht van gisteren niet geplaatst, maar de kern was: "gelukkig ben ik niet de enige die een "rustdag" anders interpreteert!"
    Blijf veel drinken, af en toe uitrusten en vooral lekker blijven fietsen.

• 24 Augustus 2007 - 10:07

Johan Nellie:

Het is echt afzien met die hitte,zonder schaduw,zonder douche en slapen zonder airco en de volgende dag weer fietsen zonder gewassen kleren.Maar kop op jullie kunnen het,er komen betere tijden.Heel veel groetjes uit Gemert

• 25 Augustus 2007 - 09:09

Henry & Mjon:

Hallo avonturiers,

Vanaf vandaag haken we aan bij jullie avonturen in verre buitenlanden, zijn net terug van vakantie. Moet zeggen dat het respect voor jullie prestaties met de dag stijgt. Hartstikke gaaf!

Antonita, ons vader kan niet op internet, kan dus ook niet antwoorden via de site, maar is verder wel op de hoogte van jullie belevenissen.

We zijn benieuwd naar het vervolg!

Henry & Mjon