vrije dag, 40 km - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu vrije dag, 40 km - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

vrije dag, 40 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

22 Augustus 2007 | Albanië, Tirana

Laat ik jullie eens wat vertellen over Skanderbeg. Begin 1400 werd een jonge Albanese prins als gijzelaar meegegeven aan de Turken. Die bekeerden hem tot de islam en gaven hem een goede militaire opleiding. Hij bleek een groot krijgsman en kreeg de titel Iskander (naar Alexander de Grote ) met later de toevoeging bey of beg de titel voor een gouverneur. In 1443 leden de Turken met Skanderbeg een nederlaag tegen de Hongaren waardoor hij de kans kreeg terug te keren naar zijn vaderland. Daar bracht hij de regerende stadsteden bijeen en werd verkozen om het verzet van Albanie tegen de Osmanen te leiden. Dit lukte maar beperkt (de Ottomanen gingen pas in 1912 weg) maar des al niet te min werd hij de held van de Albanezen een verpersoonlijking van het Albaneese verzet.
Waarom deze toelichting, nou vandaag hadden we een rustdag. Plan A was om met een busje naar Durres te gaan, dit is de oude hoofdstad aan de kust, daar wat rond te kijken en wie weet nog een strandje mee te pikken. We lazen en hoorden echter dat Durres heel erg tegen valt dus tijd voor plan B. Op de route van Tirana naar Shkodra ligt Kruja. Dit is de plaats waar Skanderbeg's machtscentrum was. Het is een al eeuwen bestaande plek en heeft een goede pers. Dus als we nu eens daar naar toe gingen. Eerst langs het postkantoor waar wel 30 verkopers uit hun kofferbak gsm's staan te verkopen. Mist nog iemand de zijne?? We hebben een pakketje van 2 kg naar huis gestuurd, scheelt altijd weer wat. Daarna nog ergens aan de rand van Tirana op een soort marktje twee riemen gekocht om er voor te zorgen dat mijn fietstassen bij hobbelige wegen niet van de pakkendrager vallen. Was een hele leuke onderneming met mensen die ons erg probeerden te helpen want die riemen moeten natuurlijk om de tassen passen en dat moest geprobeerd worden bij de fiets. Uiteindelijk kochten we twee tweedehands riemen voor 2,5 euro! Toen we weer aan het rijden waren was mijn vlaggetje verdwenen. Hoe en waar dit precies gebeurd is weten we niet maar het getuigt van lef! Wel balen want zij hebben er verder helemaal niks aan en het scheelt wel weer in de veiligheid voor ons.

Nou toen dus echt op weg naar Kruja, een mooie vlakke route vanuit Tirana. Het was echt ongeloofelijk heet vandaag dus in de eerste 25 km hadden we ieder al 3 liter water op! En ja je kon het verwachten, zo'n veldheer gaat natuurlijk niet in het vlakke land zitten. Dus op een gegeven moment een splitsing en ja hoor, de berg op. Dat was nog niet zo erg maar halverwege die berg waren verschillende steengroeves en op de bergweg reden dus continue steenvrachtwagens op een neer. Allemaal in een kleine versnelling of om dat ze anders niet naar boven komen omdat het zo steil is of om op de versnelling te kunnen afremmen! Overal dus stof en dieseldampen en de weg was natuurlijk ook aan alle kanten stukgereden. Fijn op een rustdag ....maar....uiteindelijk waren we hoger dan de groeves en werd het rustig. We kwamen aan in Kruja en bij ons hotel (aan het eind van de weg leek het wel, in elk geval echt vlak bij het kasteel) en het is er PRACHTIG!! Fantastisch uitzicht over de hele valei en een mooi nagebouwd kasteel tegen de resten van de oude burcht met een geweldig mooi museum met alles over Skanderbeg.
Nog even over dat weer. We hebben dus nog geen enkele avond een vestje of wat dan ook nodig gehad het is overal tot heel laat echt warm maar de kamers hebben eigenlijk overal airco dus je hebt er verder geen last van. Genieten dus. We zagen op tv dat nu Duitsland ook is overstroomd, daar moet het dus komende maand ook maar eens goed weer worden :-)

• 22 Augustus 2007 - 19:40

Annieenfrans3@hotmai:

boeiend, welk een avontuur jullie ondernemen.

• 22 Augustus 2007 - 21:10

De Louwkus De Mortel:

ut is er verrekt moi daor .dat houden jullie daar makkelijk vol zevenweken op de fiets.

• 23 Augustus 2007 - 07:43

Tzacor:

Is het de bedoeling dat wij de geschiedenisles uit de hoofd gaan leren voor de grote terugskomstbbq? ;0)

Maar maar maar, wat een gave tocht zeg. Ik ben jalours op al die mooie dingen die jullie zien, maar niet echt jalours op het fietsen

• 23 Augustus 2007 - 09:28

Johan En Nellie:

Mooi dat jullie ook iets over de geschiedenis van de landen die jullie door fietsen weten.Je snapt het wel dat is mijn hobby

• 23 Augustus 2007 - 16:21

Patricia:

Nu ruim 2 weken aan het fietsen,en al zoveel gezien en gefietst.
    Het fietsen is verslavend voor jullie,maar iedere dag berichtje van jullie lezen is ook erg verslavend.ik zou zeggen ga zo door en geniet van al het moois wij blijven jullie volgen.