Veel te vertellen - Reisverslag uit Usulután, El Salvador van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Veel te vertellen - Reisverslag uit Usulután, El Salvador van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Veel te vertellen

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

27 Maart 2023 | El Salvador, Usulután

BelmopanBelize 9 March 202330°

Zo’n dagje met een lijndienst bus mee is ook een hele belevenis. De bus zat zowel heen als terug flink vol. Onderweg komt “de conducteur“ de kaartjes controleren. Kennelijk had de verkoper gedacht dat wij naar de eerste toeristenattractie op de route wilden maar wij wilden naar de tweede. Bijbetalen dus. Het was een echt jungelachtige trip over de Hummingbird Highway met heel veel groen aan beide zijden van de weg. We werden er keurig op de juiste plek uit gelaten, bij Billy Barquedier Waterfalls.

Wij begonnen met een stijle klim over 300 meter naar een uitkijktoren. Er waren wel wat trapjes maar je moest je vaak aan de boomstammen naar boven trekken. Met die hoge luchtvochtigheid kun je je voorstellen dat we nat van het zweet boven kwamen. Even genoten van het uitzicht en op het plateau onze boterham opgegeten met koffie uit de thermos. Daarna naar beneden, minder uitputtend maar net zo lastig. Zowel naar boven als naar beneden niemand gezien. Daarna naar de waterval gelopen, die was niet spectaculair maar daar zaten wel twee Amerikaanse toeristen dus even een praatje gemaakt.

Terug bij het begin moesten we een half uurtje wachten op de bus terug. We stapten nog uit bij die andere attractie, de Blue Hole maar hadden niet genoeg cash meer voor de entree en betalen met de card kon daar niet. Morgen verlaten we Belize weer dus je wilt niet teveel pinnen maar nu was het dus een beetje te weinig. Volgende bus terug naar de stad en via het restaurant terug naar onze plek. Flink wat stappen gezet vandaag. Mooie dag.

Melchor de MencosGuatemala 10 March 202334°

Belize[e-2705]Guatemala!

En de 10.000km grens overschreden!! Daarom even wat extra aandacht voor onze e-reader sponsoractie. Daarmee willen we kinderen in Afrika in de gelegenheid stellen door te lezen hun wereld te vergroten! We hebben intussen bijna € 1.500 opgehaald en wij kunnen jullie mededelen dat wij straks het eindbedrag gaan verdubbelen! Dus zie het als een uitdaging om ons nog “een pootje uit te draaien” of verzin nog een leuke opdracht waarmee we wat voor ons project kunnen verdienen. Voor de zekerheid nog even het banknummer van Climbing The Right Tree: NL75ABNA0819648434.

Mooie fietsdag vandaag, veel te zien onderweg. Veel dorpjes onderweg naar de grens en ook mooie natuur. We zien langs de hele weg nieuwe bushokjes die mede door de EU zijn gefinancierd. Het wordt wel steeds heuvelachtiger met een heel stijl stukje (14%) in het toeristische San Ignacio. (Ja ja, ik moest weer even lopen en Henk niet) Rond 16.00 verlaten we tegen betaling van US $40 Belize en rijden we Guatemala binnen. Bij de grens in de rij gesproken met een Brabantse jongeman (Hilvarenbeek) en jongedame (Schijndel) die allebei aan het backpacken zijn hier. Leuk gesprek en zo schoot het wachten lekker op. Vlak na de grens ligt het stadje waar we nu zijn. Het is ineens weer heel druk. Quetzals gepind. Het Guatemaalse geld. Mijn oud-collega Annemarie, nu Ana-Maria, die al 22 jaar hier woont belde want daar gaan we volgende week naartoe. Hier bij het hotel gegeten. Tilapia vis maar dan ook de hele vis!

Flores - El RemateGuatemala 11 March 202335°

We waren al wat later wakker, ik ging brood “zoeken” dat kostte wat tijd. Nog even gezocht naar een vlaggetje van Guatemala, wat nog niks opleverde. Al met al laat weg. Op zich niet erg maar dan is het wel heel snel heel warm. Mooie weg, bochtig, beetje op en neer qua hoogte, groen en weinig verkeer.

Tijdens onze pauze stopte een jonge Belgische arts op de mountainbike bij ons. Hij doet momenteel vrijwilligerswerk in het plaatsje waar wij naar onderweg zijn. Hij vertelde over het feit dat veel medicijnen niet aan te komen zijn of niet te betalen voor de mensen hier. Hij vertelde ook dat door slechte eetgewoonten zo’n 70% van de mensen suikerziekte type 2 heeft. Wij zagen van de week in de bus dat mensen het drinkflesje van een peuter van nog geen jaar vulden met Coca Cola. Kortom op gezondheidsgebied valt hier nog wel wat te winnen. Wij stoppen in de plaats El Remate. Ik kijk snel de ontknoping van De Mol en we plannen onze trip naar Tikal.

Flores - TikalGuatemala 12 March 202337°

Stonden we vanmorgen op de bus te wachten, stopt er een taxi. Willen jullie mee, kost 100Q. Er zat al een jong stel in de taxi, die hadden al 400Q betaald voor de rit vanaf Flores. Die hadden de indruk gekregen dat de chauffeur ons kende. Hij had het over “my friends” die hij wilde meenemen. Dus de chauffeur verdiend zo met dezelfde rit nog mooi wat bij. Handige gast. In de auto hoorden wij dat het stel al een gids had geregeld en toen wij voorstelden om aan te sluiten en dan de kosten te delen wilde de chauffeur daar ook weer tussen gaan zitten. Het stel (Lujak en Katarina) was Tsjechisch en terwijl we eerder Engels met elkaar spraken begon de jongen nu in het Duits zodat de chauffeur en gids het niet konden verstaan. Kortom; wij betalen de helft van de gidskosten aan hen want zij hadden al vooruit betaald. Met de gids was verder niks mis. We hadden het gevoel dat die ook geen gedoe wilde over wie betaalt wat. Hij deed het verder heel goed, wist veel, ook over planten en dieren in het park.

Tikal was een van de machtigste steden in de klassieke periode van de Mayabeschaving. Het is een enorm terrein met veel gebouwen die heel goed bewaard gebleven zijn of deels in de oude staat zijn teruggebracht. Er is ook enorm veel wat nog onder de grond zit. Als je daar een heuveltje ziet weet je eigenlijk zeker dat daar een gebouw onder zit. We hebben er 4 uur rondgelopen en dan heb je de highlights gezien. Er verdwalen ook met enige regelmaat mensen daar want het ligt echt in de jungle en als je eenmaal aan het dolen slaat… Zo sloot zich ook nog een jongeman bij ons aan die zijn eigen groepje kwijt was. Ook heel leuke slimme gast die binnenkort vanuit de VS op de Universiteit van Heidelberg aan de slag gaat.

Je mag hier veel bouwwerken nog beklimmen wat een prachtig uitzicht over de omgeving oplevert. Wel heel veel trappen op om die beloning te krijgen! Er zitten dus ook veel wilde dieren. We zagen spidermonkeys, een neusbeer, toekans en een krokodil. Er zitten ook veel poema’s maar die laten zich overdag niet zien. Kortom weer veel gehoord en gezien en het erg gezellig gehad met ons clubje. Op de terugweg moesten wij natuurlijk nog een keer 100Q betalen aan de chauffeur, vooruit dan maar. Gegeten bij het restaurant bij het hotel en een tenniswedstrijd op tv gekeken waarbij tot mijn verrassing de uitslagen van het Nederlandse profvoetbal voorbij kwamen.

FloresGuatemala 13 March 202337°

Vandaag betaalden we de tol van al het klimmen gisteren. Zware benen, vooral Henk! Zeker bij 36 graden is ieder klimmetje dan een opgave. Wel weer mooie route. We zagen dat varken op de foto eerst op een plaatselijk voetbalveld lopen. Dat vond ik heel grappig dus ik reed ernaartoe maar hij was intussen de straat over gestoken en in een modderpoel bij een meertje druk bezig. Lekker rollen in de modder! We reden eerst naar het grote busstation en kochten kaartjes voor een lange busrit morgennacht. Van hier naar Guatemala City. Daarna naar het hotel op het mooie eiland Flores. Kamer op de derde verdieping dus weer veel trappen op met die tassen. Wel prachtig uitzicht over het water.

Dag 2: eerst wat gezwommen en in het bubbelbad gezeten. Na het ontbijt het eiland verkend. Daar ben je snel mee klaar! Een rondje om het hele eiland is 2km. Later deden we nog de straatjes van links naar rechts en van boven naar beneden. We hebben het eiland dus grondig bekeken! Mooi geschilderde kleine huisjes met veelal een winkeltje of restaurantje. Wat hotels en een kerkje dan heb je het gehad maar wel super rustig, dus om een dagje te relaxen zit je hier goed. Wij hebben onze spullen gepakt klaarstaan en rijden straks naar het busstation voor onze trip naar Guatemala naar Annemarie Ackermans die hier nu Ana Maria heet! Zoveel zin in, zoveel te vragen ook!

Antigua GuatemalaGuatemala 15 March 2023 27°

Om 20.00 reden we van het eiland naar het busstation in Flores. De fietsen werden als laatste geladen. Blijft altijd een spannend moment. Er waren maar drie zitplaatsen per rij. Twee rechts en een links. Wij zaten links achter elkaar maar hadden dus verder niemand naast ons. Je kon een gordijntje dichttrekken zodat je een eigen plekje creëerde. Een comfortabele stoel die ver achterover kon. We hebben dus best wat uurtjes geslapen. Af en toe werd er gestopt om iemand in of uit te laten stappen.

Tegen de ochtend reden we Guatemala stad binnen. Het leek de Parijse Pereferique wel met rijen auto’s, vrachtwagens en bussen en slingerende motoren daar tussendoor. Bij het eindstation onze fietsen er natuurlijk weer als eerste uit en die moesten vervolgens op een busje worden vastgemaakt. Daarmee reden we naar San Juan del Obispo een plaatsje vlak bij Antigua, zo’n 40km van Guatemala stad.

Toen we bij mijn oud collega Ana Maria aankwamen stond het ontbijt al klaar. Ze heeft een prachtig huis hier met een mega veranda waardoor het leven zich grotendeels buiten afspeelt. Ook heeft ze uitzicht op 3 vulkanen[e-1f30b]waaronder de nog altijd erg actieve Acatenango. Ons diner was hutspot met een echte Hollandse rookworst! Heerlijk!!

Antigua GuatemalaGuatemala 17 March 2023 25°

We zijn best druk deze dagen, met praten, met eten, met luisteren naar al die boeiende verhalen van Ana Maria. Henk plukte een boek uit haar kast met als titel “Gerrit” het getriggerd door onze vriend Gerrit Bles. Bleek dat boek geschreven door Ana Maria’s broer over haar vader uit dezelfde generatie als Henks ouders en ook met veel boeren connecties. Deze Gerrit was zelfs in de Tweede Wereldoorlog ingekwartierd in Handel bij familie Selten. Henks moeder is ook een Selten! Kortom veel overeenkomsten. Henk las het boek helemaal uit en Ana Maria belde haar broer Ben om hem er getuige van te laten zijn. Wat een toeval allemaal weer. Op donderdag avond een borrel bij vrienden, Mary en Bill waar ook twee andere vriendinnen aanwezig waren. Laurie en Nancy, alle vier super aardige leuke mensen met hun eigen verhaal. Op vrijdag naar de kapper, hele belevenis en we zijn weer lekker gekortwiekt. Daarna koffie met 4 andere fietsers, altijd genoeg te bespreken.

Antigua GuatemalaGuatemala 17 March 202325°

Zaterdag gingen we lunchen met een jong stel uit New York die voor een tijd het huis gehuurd hadden van vrienden van Ana Maria die met vakantie waren. Het stel ging die dag weer vertrekken. We zaten op een meer dan fantastische plek niet ver bij Ana Maria vandaan. De jongen was een immigranten zoon. Omdat hij in de USA geboren is heeft hij de Amerikaanse nationaliteit en mag hij blijven. Zijn ouders bleven illegaal. Op enig moment is zijn vader voor een begrafenis naar de Dominicaanse Republiek gegaan en kon daarna niet meer terugkomen naar de US. Maar hij heeft ervoor gezorgd dat de moeder kon hertrouwen en daardoor wel mocht blijven. Wat een verhaal, het jong is superslim en werkt keihard als management consultant. Zij, Anye, brengt aanbieders en vragers van energie bij elkaar ook een echte yup dus. Bijzonder lunch werd het.

In de avond gingen we met een pan vol heerlijke nasi (die wij al eerder hadden mogen proeven) en allerlei bijbehorende gerechten naar Laurie en Nancy waar een boel genodigden waren die allemaal een gerecht uit hun jeugd meebrachten. Daar was ook een geïmmigreerde Nederlander die in de hardhouthandel zit. Die had boerenkoolstampot bij zich. Wat een feest. Heerlijk gegeten en gezellig gepraat. Avond was zo voorbij en we weten inmiddels, ze maken het hier nooit laat.

Antigua GuatemalaGuatemala 17 March 202325°

Zondag was een heel bijzondere dag. Op aanraden van Ana Maria gingen we al vroeg op pad richting de processie van Santa Ana. In de 6 weken tussen carnaval en Pasen is er wekelijks een processie in een van de dorpen rond Antigua. Er worden met groenten, fruit, bloemen en gekleurd zaagmeel tapijten gelegd. Daar trekt de processie overheen waarna alles direct weer wordt opgeruimd. Wij hebben onze ogen meer dan uitgekeken. Wat een schouwspel!

Later terwijl wij terug naar “huis” wandelden begon het van zachtjes tot harder tot keihard te regenen. Het beekje wat we iedere dag oversteken als we samen de honden Tana en Coco uitlaten was nu een hard stromende rivier geworden. Heel ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar! We kwamen door en door nat thuis en wat een zonde voor de processie die nog tot 23.00 doorging!

Antigua GuatemalaGuatemala 19 March 202325°

De laatste paar dagen in Antigua. Maandag een heerlijk rustige dag, was gedaan en samen gezellig naar de stad geweest. De auto van Ana Maria werd gerepareerd dus we gingen met de chickenbus. Altijd leuk! Later de overtocht van Panama naar Colombia geboekt, een 5-daags zeiltochtje langs de San Blas eilanden. Er loopt geen weg tussen die twee landen dus het is vliegen of varen over, wat ze noemen, de Darian Gap. Omdat we nu wisten wanneer we in Colombia zouden zijn konden we ook uitrekenen van waar we zullen terugvliegen. Op 3 juni vertrekken we vanaf Bogota Colombia om de vierde op Schiphol te landen.

In de avond gezellig samen zitten kaarten, superfijn. Dinsdag onze laatste dag gingen we op de koffie bij Ria en Carlose en hun dochtertje Alexa. Zij Nederlandse, hij uit Guatemala. Zij heeft een superbaan hij is vooral thuis bezig maar wel dol op mountainbiken dus de mannen hadden genoeg te praten. Hij heeft bv ook de Transalp van Duitsland naar Italië gefietst. Ana Maria zette ons in Antigua af waar wij nog gingen eten met Frauke en Nils die net waren aangekomen en Kirsty en Ian uit Engeland, ook zestigers met de fiets onderweg. Leuke avond gehad maar op tijd naar huis om met Ana Maria nog even een laatste glas te heffen. Wij zijn door haar zo ontiegelijk verwend en voelen ons zo thuis: wij gaan zeker nog een keer terug!!

ChiquimulillaGuatemala 22 March 202328°

Weer op de fiets en meteen maar zo’n[e-1f4af]km gemaakt! Het was een zware dag, de steentjes in de dorpjes rond Antigua liggen onregelmatig en fietsen nog lastiger dan kinderkopjes. We waren de hoek bij Ana-Maria nog niet om of mijn band liep leeg. Waarschijnlijk gister bij de controle het ventiel niet goed vastgedraaid. We hoefden de band alleen maar even op te pompen. Toen we de dorpen uit waren kwam er een lange afdaling dus dat schoot lekker op.

Echter hoe lager hoe heter! Was weer 37 graden vanmiddag. Dat was na de koele dagen bij Ana-Maria flink wennen. Nog een keer extra water en fris gekocht in een winkel waar de airco zo hoog stond dat het hele pand wel een vrieskist leek! We vonden een mooi plekje om te eten, zit dat een jongen op een paal met aan een boom zijn paard. Veel zei hij niet en na ongeveer 10 kwam er een pickup truck met werkvolk waarvoor hij het hek opende en weer sloot. Vervolgens klom hij terug op zijn paal en na nog eens 20 minuten kwam er een vrachtauto die het bos in wilde. Daar maakte hij de poort weer voor open en dicht, sprong op zijn paard en weg was ie.

Na de lunch begon het klimwerk. Het was al een rotweg met een smalle shoulder en een venijnig randje om weer op de weg te komen. Veel vrachtverkeer, heel lange vrachtwagens die hard voorbij reden. Bleek achteraf ook nog dat mijn rem aanliep dus geen wonder dat ik een aantal keer moest stoppen om te rusten. Uiteindelijk bereikten we ons einddoel moe maar voldaan. Het begin van het vervolg van onze tocht door Midden Amerika is weer gemaakt.

Kilo-5 (Canton San Julian)El Salvador 23 March 202334°

Hoera, weer een land gescoord! Guatemala uit en El Salvador in. Dat was appeltje eitje: klein briefje voor eruit en een stempel. Erin: blik op het paspoort, gewoon buiten, geen stempel, huppekee fietsen maar. Voor het vrachtverkeer was dat wel anders. Zeker 4km file voor de grens. Ook aan de andere kant een flinke rij.

Eigenlijk verandert er weinig na zo’n grens. Ze hebben hier de US$ maar spreken wel Spaans. Beetje verwarrend in het begin. Wel makkelijk om te rekenen, gewoon beetje minder dan de euro! Het was weer erg warm, 36 graden, maar het ging toch alweer een beetje beter als gister. Enorme hoeveelheden water werken we naar binnen. We zitten nu in een soort hostel, niet erg bijzonder. Het eten was goed alleen de muziek stond keihard terwijl er verder niemand was. Wij hebben nog gevraagd of het wat minder kon en dat ging even goed, maar niet heel lang.

Colonia El PalmarcitoEl Salvador 25 March 202332°

Mooi dagje vandaag maar behoorlijk zwaar! Weliswaar maar 65km maar wel meer dan 700 hoogtemeters. Ook zo’n 36 graden in de klim hakt er wel in. Verder 5 tunnels, altijd spannend voor fietsers maar ze waren gelukkig niet al te lang en het was niet al te druk. We kwamen aan bij het hostel Hammock Plantation, het laatste stukje over enorm maar dan ook echt enorm slecht wegdek.

Het hostel was volgeboekt maar we mochten wel onze tent opzetten in de tuin. Dat was een tijdje geleden, gelukkig waren we het nog niet verleerd. Heerlijk koud biertje gedronken, dat gaat er wel in na zo’n warme dag. Henk haalde met een andere gast van het hostel pupusa soort taco’s[e-1f32e]gevuld met kaas en andere te kiezen ingrediënten zoals vlees, vis of diverse groenten. Dit is het nationale gerecht van El Salvador en je ziet dan ook overal langs de weg Pupusaria waar ze de pupusa verkopen. Nog even gepraat met de Nederlandse eigenaar en zijn vrouw en met twee andere gasten. Daarna vielen er echt om dus richting tent nadat we de katten hadden verjaagd.

ZacatecolucaEl Salvador 25 March 202332°

Man wat een hitte vannacht! Het was nog 28 graden en geen zuchtje wind. Airco hebben we nog niet in de tent maar dat was eigenlijk geen luxe geweest! Ik ben zelfs nog een keer een koude douche gaan nemen en iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een enorme hekel heb aan koud water heb! Om 6 uur weer eruit, ontbeten, tent afgebroken en op tijd vertrokken. Weer warm, weer enorm veel water gedronken en weer een plotse honger dip bij ons beiden na de middagpauze. Gister ook al!

Vandaag waren de klimmetjes wel te doen alleen de laatste 200 meter waren steeds gemeen stijl. Nu boven op de hoogste klim een leuk hotel. Volgens mij zijn wij weer de enige gasten. Als de deur opengaat sta je in een soort garage/binnenplaats waar ook de receptie is. Onze kamer is dan ook volledig binnen, alleen een raam met “zicht” op de binnenplaats. Op de kamer tot onze verbazing op het laken een soort fleece deken en daarboven op een mega dik dekbed, alsof het flink zou gaan[e-1f976]vriezen. Dat terwijl het zeker 30 graden was overal dus snel de airco aan!

Wel een heerlijk zwembad waarin we afkoeling zochten. Ik had gister druiven gekocht en die in de tas met mijn zwempak bewaard. Nou dat zwempak komt niet meer mee terug. Zitten allemaal rode vlekken in die er never nooit meer uitgaan!

UsulutanEl Salvador 26 March 202337°

De hele dag kwamen er motoren voorbij veelal bepakt dus wij vroegen ons al af wat de reden was. Op een gegeven moment stond er een groep stil langs de kant dus wij vragen: spreekt er iemand Engels. Ja, eentje van deze groep die uit Honduras komt. Bleek dat er een motortreffen was geweest en dat iedereen onderweg was naar huis.

Uiteraard moet er dan nog een foto gemaakt worden. Verder lekker korte route vandaag om de steps in Polarsteps weer eens bij te werken. Henk heeft groentesoep gemaakt zodat we aan de slag konden blijven op de kamer. Nu is het klaar. Tot volgende keer!

• 27 Maart 2023 - 09:07

Nina Rigtering :

Wat een prachtige kleurrijke omgeving. Succes met de hitte en geniet van jullie verdere avonturen. Altijd klein feestje om te lezen.

• 27 Maart 2023 - 12:15

Joop:

Mooie ervaringen , goed te lezen dat jullie verblijf bij Ana Maria zeer goed is verlopen . Begrijp ik dat jullei bedoelen vanuit Bogota terug te vliegen naar huis? Ik denk niet zoveel kilometers nog , maar ene zeiltocht over zee van 5 dagen lijkt mij ook een mooie ervaring . Doet mij denken aan mijn zeiltochten in de Caribean!

Veel l;ezier nog en wees voorzichtig!

Joop

• 28 Maart 2023 - 14:00

Julia Tuns:

Och Henk en Antonita! Wat een prachtige verhalen weer. Echt genieten.

Nog een hele mooie tijd gewenst samen. Julia

• 31 Maart 2023 - 16:47

Ghita Jaques:

Weer een mooi reisverslag om te lezen! Moest lachen dat de ontknoping van 'Wie is de mol' en de NL voetbaluitslagen ook gewoon gevolgd worden. Heel veel plezier met het vervolg van jullie mooie trip.