Richting de volgende mijlpaal: San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Richting de volgende mijlpaal: San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Richting de volgende mijlpaal: San Francisco

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

01 Oktober 2022 | Verenigde Staten, San Francisco

Port Orford (Humbug mountain)

16 September 2022

17°

Het begon vanmorgen wat fris met 14 graden maar de zon kwam snel door dus prima fietsweer. We fietsten eerst een stukje dicht langs het strand met mooie uitzichten. Pas later kwamen we op de 101 uit. Daar was het vandaag verrassend genoeg minder druk, we hadden een prima wegdek, een ruime shoulder ennnnn de wind flink in de rug. We stonden een paar keer stil bij mooie uitkijkpunten, hebben wat gefilmd en wat gekletst met geïnteresseerden en toch hadden we na dik 1,5 uur 28 kilometer op de teller. Ook het tweede deel ging voortvarend en na wat inkopen te hebben gedaan in het stadje Port Orford (we hebben een stuk spareribs zo van de gril gekocht) kwamen we aan op deze State camping Humbug aan Humbug mountain. Laat dat nou ook de naam zijn van een CD van een van mijn favoriete popgroepen The Arctic Monkeys. Dat vind ik dan weer een grappig toeval. De spareribs smaakten naar redwood, waarschijnlijk ge-bbq-d op redwood hout. Nu denkt Henk steeds aan de spareribs als we door Redwood bossen fietsen[e-1f60b]

Brookings

17 September 2022

14°

Onze laatste dag in Oregon. We maakten een flinke etappe van 86km met heel wat klimwerk. Aan het eind van de dag ging het, zoals voorspeld, regenen. Vanaf 15.00 kans op regen, 15.01 eerste druppels in onze nek. Ik had al gelezen dat de hoogste brug van Oregon er aan kwam dus ik verwacht weer zo’n flinke klim naar boven. Tot onze verrassing hadden we het klimwerk al achter de rug voor we bij de brug waren en was dat een rechte streep! Voor de campsite zijn we gestopt om te overleggen. Het begon toen nog harder te regenen dus we waren er snel uit: op naar het stadje Brookings en een motel. Ach wat is dat dan toch fijn. Boodschappen deden we schuin tegenover het motel maar een fatsoenlijk restaurant lag toch wel een kilometertje verderop dus nog een mooie avondwandeling met een prachtige regenboog. Goed restaurant, lekkere wijn, een mooie afsluiting van deze dag!

Bertsch-Oceanview

18 September 2022

17°

Zelfs Mathieu van de Poel heeft wel eens een offday zonder de oorzaak precies te kunnen aanwijzen. Lag het aan de fikse klimmen de dag ervoor of aan het feit dat we nat en koud waren aangekomen of aan de wandeling op en neer naar het dorp…. Ook het vertrek tijdstip kan een rol hebben gespeeld. Het regende ‘s morgens nog dus gewacht tot tegen elven tot het droog was. Benen voelden moe, armen deden zeer, rug protesteerde en ik had er ook gewoon geen zin in. Deden we ook nog een ommetje dat begon met een fikse afdaling en toen was ik er eigenlijk al helemaal klaar mee. Mokkend fietste ik op afstand van Henk. Het liefst had ik op afstand van mezelf gefietst maar dat gaat nou eenmaal niet. Het was eigenlijk een redelijk vlak parcours weg van de 101. Bij de eerste pauze hadden we al 24 kilometer gemaakt. Er lag echter nog een steile bult in het verschiet. Daarvoor lag nog de grotere plaats Cresent waar we een mooi ommetje maakten langs de kust alleen begon het toen te regenen. Inkopen gegaan in de Safeway met een flink stuk worteltaart dat we ter plekke burgemeester maakten met een bakkie koffie. Mijn humeur was inmiddels ook weer opgeklaard en met die koffie en gebak waren we klaar voor die laatste klim. Al meteen de regenpakken uit want het was zo goed als droog en anders wordt je natter van het zweten dan van de regen. Het was er een die je meter voor meter moest veroveren. Hijgend en zwetend kwam ik in de buurt van de top wat wegwerkzaamheden waren. Een man in een auto riep bemoedigend dat ik er bijna was. Normaal vind ik dat wel kicken. Nu heb ik alleen geroepen “I hate it”!! Toen kwam de afslag naar de camping, daar zouden we de volgende dag verder gaan. Volgens het boek zou het stuk naar de camping vlakkig zijn. Nou het ging steil naar beneden. Na 1 mijl of wat gestopt om te overleggen. Terug naar boven klauteren was al geen aantrekkelijke optie en wat dan?? Verder naar beneden betekende de volgende dag weer dezelfde klim naar de top. Toch maar naar de camping. Komen we aan, ik weer in mineur, zegt die camp ranger dat als we ons goed gedroegen hij ons de volgende dag met de auto weer naar boven zou brengen. Ik had het eerst niet gehoord dus Henk vroeg die man het te herhalen. Nou toen zag de avond er ineens weer veel beter uit!! Prachtige plek onder de Sequoia’s. Het regende niet meer maar de hele nacht vielen er nog druppels vanuit het gebladerte vanaf grote hoogte op ons tentje neer.

Elk Prairie Campground

20 September 2022

20°

Veel filmpjes vandaag want we zijn in het Redwood beland. De streek van de grote sequoia bomen. Prachtig om te zien. We bezochten ook een Redwoodpark met een heuse sky walk. De camping lag aan een terrein waar vaak Elk, een heel grote hertensoort wordt gezien. Helaas vandaag niet. We hadden we een hiker biker plek met een aantal andere fietsers. Weer ver van de wc’s en vanaf zo’n uur of acht oorverdovend stil en donker. Maar weer op tijd de tent in dus.

Arcata

20 September 2022

20°

Afwisselende route vandaag, wat verschillende soorten klimmen, wat verschillende soorten afdalingen en zelfs een stukje vlak. In Orick eindelijk weer internet zodat we de route op de gps konden zetten en ons even op de hoogte konden stellen van het nieuws. De lunch hadden we op de top van een heuvel na 3 km klimmen maar gelukkig niet naast de 101. Deze weg was mooi en rustig maar in onbruik geraakt, zelfs een klein stukje onverhard. We kwamen een heel stuk langs een lagune te fietsen een strook brak water door een soort duin afgesloten van de oceaan. Het laatste stuk over de Hammond trail. Deze moet wel van Albert Hammond zijn want het was een oud spoortracé. Albert Hammond zong daar vroeger al over (I’m train). In het stadje Arcata boodschappen gedaan en nu zitten we op een “echte” camping! Met stroom, met wat lichtjes en met een wasmachine en droger!!

Scotia

21 September 2022

20°

43 jaar hebben we vandaag op onze huwelijks teller staan. Al snel op de trip van vandaag waren we in Eureka. Veel mooie muurschilderingen en een Eftelingachtig huis. We wilden onszelf op koffie met iets lekkers trakteren maar vonden niets geschikt. Wel een mooi fietspad, weer een oud treinspoor. We reden deels door agrarisch gebied, weg van de 101 en ons valt op dat deze streken erg armoedig overkomen. De stallen zijn meestal leeg en in verval. Het vee dat we zien is geen melkvee. De huisjes die er staan zijn ook vaak klein, armoedig, slecht onderhouden en met meestal heel veel troep rond het huis. Soms zie je kompleet overgroeide autowrakken die er kennelijk al jaren staan. Weer langs de 101 die hier nu een snelweg is. Wel met een heel brede shoulder. Het wegdek is als een biljardlaken. Bij Scotia een fles wijn gekocht om nog te kunnen toasten vanavond. De camping is van christelijke eigenaren en dus staat er op het toilet: “wash your hands and say your prayers”.

Benbow Richardson Grove State Park

22 September 2022

24°

De Avenue of the giants, een 25mijl (zo’n 40km) lange route, stond vandaag op het programma. Een smalle weg omzoomd door hoge sequoia’s. Je blijft er naar kijken, wat een kanjers. We fietsen een hele tijd langs de Eel rivier die in 1955 en 1964 voor enorme overstromingen zorgde. Op de plek waar de foto genomen is stond vroeger een dorp dat in 1955 dus totaal is weggevaagd. Als je de foto uitvergroot zie je de Eel op de achtergrond als een bijna drooggevallen bedding. Ongelofelijk dat het water zo hoog heeft gestaan. We hadden een goede dag vandaag dus flink wat kilometers ondanks de paar pittige klimmetjes. Mooi weer ook, boven de 20 graden overdag dus zelfs af en toe even smeren. Vandaag weer in een State park maar het is nu zo stil hier dat we gewoon een plek naast het toiletgebouw ingepikt hebben en niet de moeite namen om de hiker biker plek te vinden. Het seizoen is echt voorbij! Voor $10 dollar staan we hier prima en we stoken ook weer een gezellig vuurtje.

Westport

23 September 2022

22°

De schrijver van het boek “Cycling the Pacific Coast” spreekt over een relentless climb, een ongenadige klim, ik heb het opgezocht. Hij had er van wakker gelegen en geeft als positief punt dat als je deze heuvel getackeld hebt je de langste klim van de hele route achter je hebt. Nou al dit soort teksten stelden mij niet erg gerust. Ik zag mezelf al tijden de fiets vooruitduwend lopen langs de weg. Na de middag pauze zouden we er aan beginnen. Ik had nog wat extra lekkere dingen gekocht om naar uit te kijken. De klim was 8km lang en na de start begonnen we met een flinke afdaling

• 02 Oktober 2022 - 06:09

Aniek:

Hihi, zo gelachen om de spareribs waardoor Henk steeds denkt aan dat vlees als jullie door Redwood bossen fietsen!
    Ben benieuwd naar hoe jullie San Francisco gaan ervaren. Hopelijk net zo easy going als wij

• 02 Oktober 2022 - 08:43

Esther:

Mooi verhaal weer en van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag! Op naar de volgende x