Juneau in de regen en een mooie vaart - Reisverslag uit Bellingham, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Juneau in de regen en een mooie vaart - Reisverslag uit Bellingham, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Juneau in de regen en een mooie vaart

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

11 Augustus 2022 | Verenigde Staten, Bellingham

Juneau in de regen

Toen we Haines op vrijdag verlieten met de ferry wisten we al dat de weersvoorspelling voor het weekend in Juneau heel slecht was (100% kans op regen) De ferry vaart duurde 4 uur en 45 minuten en terwijl het een mooie tocht zou moeten zijn hebben wij daar niks van gezien omdat het heel dicht bewolkt was. Ook was het vroeg donker, ja, wij hebben het donker ook in ons dagelijks schema moeten toelaten. Ik had in februari kampeerplekken gereserveerd niet ver van de ferry omdat we daar in de avond zouden aankomen en vandaar ook weer zouden vertrekken. Toen had ik een gezellige zonnige kampeerplek voor ogen…..

We kwamen om 21.00uur aan, het was echt donker en het regende dat het goot. De ferry terminal ligt 25 kilometer van Juneau, er was nauwelijks plek in de stad omdat dit weekend de Ironman marathon werd gehouden en wat nog beschikbaar was was schier onbetaalbaar! De opties:

·Met de taxi waar de fietsen en de bagage in meekunnen (ook heel duur daar) naar de stad en alsnog zoeken naar een slaapplek of zo’n mega dure accepteren ($500,- per nacht en duurder)

·Buiten de wachtruimte bij de terminal onder een afdak de luchtbedjes oppompen en de slaapzakken uitrollen en daar overnachten

·Toch maar regenpakken aan naar de camping fietsen en in de regen de tent opzetten

Het werd optie 3, het was inderdaad niet heel ver maar het is natuurlijk zoeken als je er niet eerder bent geweest en het was weer zo’n natuurcamping dus niet meer dan een plek in het bos met ergens zo’n natuurtoilet en in dit geval een kraantje (dat is al winst). We hadden plek 8 maar zagen in het donker niet hoe de plekken werden aangegeven dus starten we met het opzetten van de tent bij de eerste beste lege plek (er waren daar maar iets van 12 plekken). In de regen in je regenpak in het donker op een natte plek de tent opzetten…. Het grondzeil is al nat voor je de tent er overheen kunt zetten….

Zijn we halverwege stopt er een auto “this is the spot we reserved…”

In houten boomstammen aan de ingang van de plek bleek het nummer in de zijkant gekerfd te zijn. Wij hadden nummer 8 gereserveerd. Ik heb hen toen kunnen overhalen om onze plek in te nemen zodat wij op 11 konden blijven. Anyway, natte spullen in de voortent, snel luchtbedjes oppompen, slaapzak in en blij zijn dat je toch binnen ligt.

De volgende ochtend bleek het droog dus na het ontbijt op de fiets richting Juneau. We waren net voorbij het ferrydock toen de eerste druppels weer begonnen te vallen. Kilometertje verder de regenpakken weer aan. Na 10km kwamen we voorbij een grote supermarkt, tijd voor koffie. Het ging steeds harder regenen dus daar een uur of drie gezeten. Ik wilde toch wel heel graag Juneau zien en kon niet accepteren dat we op 15 kilometer van het doel zouden stranden en trouwens wat was het alternatief…terug naar de tent?? Ok dus toch weer op de fiets in de regen naar Juneau. We kwamen aan en vonden snel weer een grote supermarkt met een koffiehoek voor koffie en wat te eten. Ook weer een aantal uren gezeten. Daarna toch richting binnenstad maar het bleef gieten dus je ziet niks met de regenklep over je helm en het was intussen ook weer donker geworden dus na 5 minuten hadden we er genoeg van en begonnen aan de 25 kilometer terug naar de tent. Fietsen zonder bagage is overigens wel alsof je voortdurend de wind van achter hebt, om toch nog een positief punt te noemen! We hadden ook echt de wind van achter dus waren snel weer bij de tent die er gelukkig nog was want we stonden nog steeds illegaal op plek 11.

Zondagmorgen regenpakken weer aan, de tent, het grondzeil en het plastic allemaal zeiknat en vies in de natte tassen gepakt, fietsen weer bepakt en naar Auke Village gefietst waar de Ironman was. Dat gaf wat afleiding. We hadden bedacht dat Henk naar de ferryterminal zou gaan en dat ik de bus zou nemen naar Juneau want ik had er nog steeds niks van gezien.

Zo gezegd zo gedaan. Henk was dus al in de terminal om half 2 met een wachttijd van 11 uur! Ik weer met de fiets naar Aukevillage, fiets vastgezet zo ongeveer tussen de wielrenners en hardlopers van de triatlon in en met de bus naar Juneau. Het is geen heel bijzondere stad, beetje mix tussen Haines en Skagway maar wel met prachtige bergen op de achtergrond. Ik was toch blij dat ik er een paar uurtjes kon rondlopen en met de laatste bus was ik om half 6 weer bij de fietst toen het net weer begon te storten. Ik had nu vooral medelijden met die Ironman deelnemers die nog steeds met hun race bezig waren en aan de bushalte voorbij kwamen gelopen. Tegen het eind van de avond mochten we gaan boarden voor onze trip door de Inside Passage naar Bellingham. Dit is een vaart tussen het vaste land en heel veel eilanden die voor de kust liggen.

Lekker hoor zo’n droog bedje.

De reis op de boot van 2,5 dag verloopt prima, het weer is heel mooi en de inside passage tussen heel veel eilanden door is geweldig mooi. De tent hebben we hangend aan de boot laten drogen. De boten van de Alaska Marine Highway geven heel veel vrijheid. Je kunt en mag op het overkapte bovendek onder warmtelampen slapen of zelfs je tentje opzetten. Als je een koffie koopt kun je onbeperkt refills halen, het eten is eenvoudig, betaalbaar en heel ok. Alles wat je erbij wilt, dressings, jams, honing, boter etc kun je vrij pakken en er staat een broodrooster en magnetron voor als je zelf je maaltijd wilt verzorgen. Personeel is ook heel vriendelijk. Echt goed geregeld! We hebben 3 stops gemaakt bij de eilanden Petersburg, met een van oorsprong Noorse bevolking, Wrangell en Ketchikan. Op alle 3 hebben we een korte wandeling gemaakt. Ketchikan laatste is echt een grote plaats. Daarna in een streep van bijna 2 dagen langs de Canadese kust naar Bellingham wat weer USA is.

Af en toe een stuk dichte mist waarbij de ferry zijn hoorn liet blazen en soms een stuk over open zee wat meer deining veroorzaakte. Al met al een fantastische trip.

• 11 Augustus 2022 - 18:14

Nina Rigtering:

Hi Antonita en Henk, vanuit het zeer zonnige en warme Spanje klinkt het niet bepaald aantrekkelijk om met regenpakken en natte bepakking rond te fietsen hihi. Maar wat een avontuur zo. Leuk om jullie belevenissen te volgen, overigens met volle ver- en bewondering!
    Groetjes, Nina

• 12 Augustus 2022 - 10:00

Geert:

Jeetje, af en toe flink afzien, knap van jullie. En steeds op zoek naar een positieve insteek!

• 12 Augustus 2022 - 13:26

Joop Blom:

prachtige maar natte tocht gevolgd door een bootreis van 2 dagen ,mooie en natte ervaring.
    Ik heb op de kaart helaas Bellinham niet gevond4n , maard at moet nog in Alska zijn ! Joop

• 12 Augustus 2022 - 16:05

Bas:

Free refill van de koffie. Dat moet voor de exploitant een verliesgevende propositie zijn als jij in de buurt bent, Antonita! Knap dat jullie toch zijn gaan kamperen en een knappe die jullie van je (verkeerde) plekkie had afgekregen

• 13 Augustus 2022 - 10:39

Gerry :

Dat is pittig geweest... Ook pittig om de moed erin te houden. Die regen alsmaar. Stuur wat hierheen. Maar niet tussen 20 en 30 augustus.

• 13 Augustus 2022 - 23:35

Harold En Anita:

Gullie zèt gek zeker?? Wat een natte tocht.... (commentaar Harold)

Nee, dan maar lekker met 34 graden in Tilburg.
    Maar diepe buiging voor jullie

• 16 Augustus 2022 - 16:47

Saskia En Vincent:

Wow wat een doorzettingsvermogen hebben jullie twee!
    Heerlijk om daarna op de boot relaxed van de mooie omgeving en een droog bed te kunnen genieten.