Haines op tijd gehaald - Reisverslag uit Haines, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Haines op tijd gehaald - Reisverslag uit Haines, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Haines op tijd gehaald

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

04 Augustus 2022 | Verenigde Staten, Haines

Van Haines Junction naar Haines

Gestart met een laatste lekkere ontbijtje bij The Village Bakery!

Van de eigenaresse van de lodge kregen we 12 gekookte eieren mee en toen gingen we weer op pad. Direct een flinke klim voor de kiezen maar het ging eigenlijk best goed. Het laatste uur hadden we 3 keer een flinke bui. Je ziet ze gewoon aankomen. Vooral de laatste in een afdaling was heftig. Toen we aankwamen bij de Million Dollar Falls camping waren we ondanks onze goede regenpakken vochtig en rillerig. Er was gelukkig een soort open shelter met een kachel. Eerst maar eens wat eten bereiden: puree met spinazie en uiteraard ei!! Tussen de buien door de tent opgezet een eindje verder. Bij de plek langs ons lag al gekliefd hout klaar dus we hebben de hele avond bij de kachel zitten opwarmen en drogen. Het kan niet alle dagen feest zijn.

Fietsdag 14 - 89km totaal gefietst 1047km Hoera boven de 1.000km

Yukon uit, British Columbia in.Mooie tocht maar man man wat een tegenwind!! We ploeteren richting de summit, de hoogste top op dit traject. Nadat we al een extra pauze hadden genomen om uit te rusten stopten we opnieuw op een plek waar een wandeltocht zou beginnen. Niet dat we die wilden doen maar het was weer een ankerplaats zo aan het einde van de middag. Daar bleek echter een hut te staan voor kort verblijf of overnachting. Eerst denk je "dit is echt niks" maar dan ga je nadenken over het alternatief. We wisten al dat er geen camping zou zijn in de kilometers hierna, we zaten in de hut uit de keiharde wind, het dreigde weer te gaan regenen en opeens zag die hut er toch niet zo slecht uit. Kachel aan, beetje koken, kopje thee, ons installeren en slapen maar. Oh ja, wel wat geknaag van de een of ander gehoord ‘s nachts!

Fietsdag 15 - 52km totaal gefietst 1.099km

Uitgerust gingen we na onze nacht in de hut weer op pad. Gelukkig was de wind gaan liggen maar de klim moest nog wel afgemaakt worden. Na het hoogste punt was er een afdaling maar daarna weer klimmen naar de Chilkat pass en de Three Guardsman pass. Het ging ook weer regenen maar de lange afdaling maakte veel goed. Bij de grens mochten we even binnen zitten en opwarmen en kregen we ook weer een uur cadeau. We zijn dus terug in Alaska. We troffen daar nog een jonge dame die met de fiets van Palmer kwam, op weg was naar Haines om komend weekend mee te gaan doen aan de Ironman triatlon! De afstand van Palmer naar Haines is meer dan 1.150km die ze in 8 dagen aflegde, zo zie je maar weer, het kan altijd nog gekker!! Wij mochten nog weer een keer een stukje met een pilot wagen mee langs wegwerkzaamheden dus dat was fijn en zo kwamen we mooi op tijd in Haines aan.

Fietsdag 16 - 101km totaal 1.200 gefietst.

Haines en Skagway We kwamen eind van de middag in Haines aan, 5 mijl voor het stadje werden we ingehaald door een fietser die een eindje met ons op reed en ons een tip gaf voor een overnachtingsplek. Daar aan gekomen zetten we net de fiets weg toen er een dame kwam aan gelopen. Zij was van die lodge maar die was gesloten zo zei ze. Vervolgens is ze voor ons het halve stadje gaan afbellen voor een goede plek. Ze maakte het steeds mooier, we waren erg moe, hadden beperkt budget, kon men ons geen mooi prijsje bieden. Wij hoorden een en ander met verrassing en verbazing aan. Uiteindelijk had ze een goede plek voor ons gevonden (nog belachelijk duur maar vooruit) en toen bood ze ons ook nog een biertje aan dat ze net was wezen halen in de supermarkt. Wat een onthaal, wat een vriendelijkheid. Dank je nogmaals Lisa!

Haines is een geweldig mooi plaatsje, aan alle kanten omgeven door hoge bergen met besneeuwde toppen. Het ligt ook nog aan een inlet en van hieruit kun je alleen over het water verder. Er is een behoorlijke supermarkt en dat was ook weer een tijdje geleden dat we dat gezien hadden. Er meren cruiseschepen aan die hun bewoners over het stadje uitstorten. We hadden mazzel met het weer want Haines staat kennelijk bekend om zijn natte klimaat.

Wij hebben hier 3 prachtige dagen gehad. Vandaag zijn we met een kleine boot naar Skagway geweest. Vanaf die plek vertrokken vroeger de goudzoekers naar het achterland en een aantal gebouwen uit die tijd zijn nog bewaard gebleven. Het is er heel erg toeristisch maar voor een dagje was het erg leuk om te doen. Ook daar van die megagrote cruiseschepen! Wij zijn nu klaar om de oversteek te maken naar de hoofdstad van Alaska: Juneau. Deze hoofdstad is een van de weinige die niet per auto te bereiken is, alleen per boot of per vliegtuig.

• 05 Augustus 2022 - 09:03

Marjon Boeser:

Zo, lieve mensen, wat een mooie avonturen beleven jullie. Vriendelijke mensen daar in Alaska. Maar ja, karma hè

• 05 Augustus 2022 - 12:02

Joop Blom:

Wie ver wil komen moet inspaning leveren!
    Ik kan jullie reis nog steeds volgen , veel plezier en hou je taai!

• 05 Augustus 2022 - 13:02

Anita:

Een woord: wauw!!!

• 06 Augustus 2022 - 15:56

Corjan En Aniek :

Wat een belevenissen weer, en koud, brrr! We zijn benieuwd naar Juneau, fijne reis