We zijn onderweg - Reisverslag uit Delta Junction, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu We zijn onderweg - Reisverslag uit Delta Junction, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

We zijn onderweg

Door: Antonita de Louw

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

18 Juli 2022 | Verenigde Staten, Delta Junction

Alaska week 4

Ah, dus bij jullie is het heet? Echt heet?

Hier is het prima fietsweer, zo’n 17 tot 20 graden. We hebben wel een beetje geluk, het regent in de avond, nacht en vroeg in de ochtend maar zodra wij serieus willen gaan fietsen klaart het op. We hebben de regenpakken al meerdere keren aangetrokken maar ze kunnen ook vaak snel weer uit.

Even terugkijken naar de afgelopen week Op dinsdag starten we dus met fietsen, we hadden nog een laatste inkoop gedaan, iets om de muggen te verjagen, soort van spiraal die je kunt aansteken en die dan rook verspreidt. Het oogt en ruikt een beetje naar wierook dus je maakt vanzelf een kruis voor het eten.

Daarna zouden we dus echt vertrekken, nog geen 20 meter gefietst, regenbui. Toch maar weer even gewacht en toen vertrokken, Henk wilde links ik wilde rechts. Normaal gesproken bemoei ik me niet met de route maar omdat ik genavigeerd had naar die winkel stond Googlemaps nog aan. Uiteindelijk gingen we links maar na een paar km’s zei Google weer rechtsaf waar Henk rechtdoor wilde en daar zag ik wat heuvels liggen. Daar zit ik in de eerste kilometers niet op te wachten dus ik wilde echt rechts. Kreeg ik mijn zin, zijn we 2 km op die weg staat er zo’n huisje op de weg met militairen erbij. Wij melden ons, of wij een permit hadden. Nee, die hebben we niet. Worden we apart genomen, moeten vragen beantwoorden en we dachten eigenlijk dat we een soort dagpas of zo zouden krijgen. Dat was niet het geval. We waren op militair terrein geweest (het was net als bij de grens van Canada je mag er niet in maar we vinden toch dat je er even ongerechtvaardigd bent geweest. Er werd dus weer een rapport opgemaakt en toen moest er nog een meerdere komen die het nog een keer over moest doen. Die kwam 20 minuten later en gelukkig voor mij was dat een uitermate aantrekkelijke jongeman die weer dezelfde vragen stelde maar ook lengte, gewicht, kleur ogen en haar wilde weten, onze paspoorten en rijbewijzen waren intussen “in beslag genomen” maar alles ging in een prima sfeer. Degene die vanaf het begin bij ons stond zei ook dat ze dan altijd hoopten dat degene die zich meldt nog net op tijd omkeert maar ze mogen dat advies niet geven ook al hebben ze er een boel onzinnig werk mee. Meld je je dan ben je in overtreding. Nou onze spullen werden nog gekopieerd en de knappe jongeman maakte nog even wat foto’s van ons en toen….. konden we weer terug. Eigenlijk dus nog steeds niet op weg!

Uiteindelijk lukt het toch nog om in Nord Pole te geraken en daar staat het huis van Santa Claus, het dorp heeft allemaal straatnamen die aan kerst doen denken en de straatverlichting is in de vorm van zuurstokken. Het huis zelf is een grote winkel met allemaal kerstsnuisterijen. Echt megagroot en dus mega veel spulletjes voor kerst, ook echt leuke dingen. Wel raar hoor zo’n kerstwinkel midden in de zomer.

De afgelopen twee nachten kampeerden we dus op Alaska state kampeerterreinen. Daar is dus echt niks. Ook zijn we in de 65km van vandaag geen enkel winkeltje, tankstation of wat dan ook tegengekomen. Je moet dus goed nadenken wat je allemaal nodig hebt. Met het water hebben we het vandaag net gered alleen de laatste stop was zonder koffie!

Vanavond hebben we dus voor 3 dagen inkopen gedaan omdat we 3 etappes moeten fietsen voor we weer in Tok zijn. Ook de was gedaan vanavond en een keertje uit wezen eten. Genieten nu van het luxe hotel zodat we er weer een aantal dagen tegenaan kunnen.

We fietsten vandaag de hele dag langs de Tenana rivier die door regenval heel erg breed is geworden en ook op sommige plekken is overstroomd. Dat is na Delta Junction gelukkig dus daar hebben we geen last van. Wel indrukwekkend te zien hoe breed hij nu is en hoe hard het water stroomt. Oh ze hebben hier ook de Nenana rivier en dus krijgen we dat liedje van Vaya Con Dios niet meer uit ons hoofd.

Nou dat was het weer voor deze week, wij gaan nog een stukje fietsen de komende dagen.

• 19 Juli 2022 - 16:11

Joop Blom:

Dus nu echt begonnen met de fiets in dit grote land. succes met het vervolg

• 19 Juli 2022 - 18:28

Diana Van Der Stelt:

Behoorlijk avontuurlijk allemaal met die soldaten en zo. Ik had grizzly beer op je pad verwacht maar niet dit!

• 20 Juli 2022 - 10:08

Judith Van Otterdijk:

Avonturiers!!! Heerlijk dit zo te lezen, you can do it all!
    Ook groetjes van pap en mam!

• 20 Juli 2022 - 10:24

Thea Krol:

Wat een avontuur weer en ook nog met een knappe man..... Antonita

• 21 Juli 2022 - 13:06

Esther:

Wat een avontuur. Toch wel foto gemaakt van de knapperd? Of mocht dat niet

• 26 Juli 2022 - 18:31

Fiona:

Mooi avontuur (met veel kijkplezier)!