Rondje IJsland - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Rondje IJsland - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Rondje IJsland

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

28 Juni 2022 | IJsland, Keflavik

De eerste week zit erop

Om ons niet direct helemaal van onze bekende omgeving afgesloten te voelen hebben we voor de eerste week twee lieve familieleden meegenomen. Zij hielpen ons de eerste afstand met jullie te overbruggen en dat deden ze met verve. Met Marjon en Martijn reden we afgelopen week IJsland rond. We vertrokken in een heel warm Nederland en kwamen aan in de storm en regen. Ook Henk was, net als veel andere reizigers, in een t-shirtje zonder jas maar dat heeft hij de rest van de week niet meer gedaan!

11 graden zou het zijn maar die hebben we denk ik alleen gister gehaald, het was meestal 2 of 3 graden, het was nat en er stond een stevige koude wind. Gelukkig was het op onze afsluitende dag dus heel mooi weer en dat maakt veel goed.

Het weer mocht echter de pret niet drukken en we hebben alle bezienswaardigheden goed bekeken ook al moesten we daarvoor de kraag nog eens extra omhoogtrekken. We hebben ons humeur er niet door laten bederven. We boekten iedere avond het verblijf voor de volgende dag en dat blijft een heel verrassende ervaring. Zo zaten we op dag 2 al met z’n vieren in de hottub bij het appartement en hadden we gister nog een prachtig uitzicht over een meer vanuit onze tuinkamer.

De trip verliep soepel, veelal volgden we de hoofdweg om het eiland met af en toe een extra lus die ons veel gehobbel over offroadwegen en een heel erg vieze auto opleverden.

IJsland is een prachtig en heel bijzonder eiland. Er wonen nog maar relatief kort mensen en het is een kleine gemeenschap van zo’n 300.000 mensen terwijl het eiland 2,5 keer zo groot is als Nederland. De meeste mensen wonen in de hoofdstad Reykjavik en enkele andere “steden”. Je zult begrijpen dat de rest van het land behoorlijk uitgestorven is en dat je soms wel een uur kunt rijden voor je weer ergens een of enkele huisjes ziet. Zelfs de schapen weiden niet als kudde maar je ziet links en rechts wat plukje schapen bij elkaar.

IJsland moet het niet hebben van zijn landbouw want het grootste deel van het oppervlak is gesteente al dan niet bedekt met een laag mos. Soms lijkt het wel een maanlandschap. Niet gek dat dit landschap vaak gebruikt wordt als filmdecor. Het is echt heel indrukwekkend met enorm veel grote watervallen en gletsjers.

Naamgeving is ook heel bijzonder op IJsland, er zijn geen echte achternamen. Na de geboorte krijgt een kind meestal tussen de 5 weken en 6 maanden een naam die moet voorkomen in een lijst met goedgekeurde namen. Naast meisjes en jongensnamen hebben ze ook nog een lijst met genderneutrale namen. Achter die voornaam wordt dan aangegeven wiens zoon of dochter je bent met de voornaam van de vader of de moeder of beide. Dus in het geval van Henk zou het kunnen zijn: Henk Harriesson Annasson en voor mij Antonita Hannekesdottir Martiensdottir. Lijsten met namen worden ook gerangschikt op de voornamen. Dus kinderen uit één gezin staan niet achter elkaar op de lijst. Oh ja, je hoeft niet alleen een son of dottir te zijn maar je kunt ook genderneutrale aanduiding. Iedereen wordt altijd met zijn voornaam aangesproken en alleen voor de premier en God is de aanspreekvorm “U” gereserveerd!

Naast de bewondering voor het prachtig ruige landschap en de verwondering over deze bijzondere maatschappij (baby’s slapen buiten….kleine kinderen spelen zonder toezicht buiten…..) hebben we ons ook vermaakt met het spelletje “Wie is de ezel” en na enkele dagen van flinke verliezen zat Henk gister ineens in zijn flow en won gewoon op buitengewone wijze nagenoeg alles wat er te winnen was.

Je begrijpt, we gingen vroeg naar bed!

Nu zijn we dus met ons tweeën over en maken ons klaar voor vertrek naar Alaska. Er ligt een lange dag voor ons. Morgen als jullie weer met je dagelijkse dingen gaan beginnen komen wij aan in Anchorage.

ps komen nog wat extra foto's, moet ik eerst nog converteren naar jpg

• 28 Juni 2022 - 13:06

Jan En Jose De Jong:

Een bijzondere ervaring. Leuk om te lezen. En wij maar denken dat je in IJsland ook in een Tshirt kon lopen. We zijn benieuwd naar de volgende fase. Groeten

• 28 Juni 2022 - 13:37

Joop Blom:

Het begin is goed, nu op de fiets verder , Alaska zal ook niet warm zijn 1 succes!

• 28 Juni 2022 - 13:39

Geert:

Knap dat jullie de weersomstandigheden trotseren en zo genieten van die bijzondere natuur. Succes met de oversteek, welkom in Alaska.

• 28 Juni 2022 - 13:58

Saskia:

Wat leuk zo mee te mogen genieten van jullie reis ervaringen! Koud en nat weer en toch genieten van al het moois dat op jullie weg komt.
    Wij gaan jullie met veel plezier volgen. Succes met de oversteek en een goede start in Alaska. Lieve groetjes uit Maastricht. Vincent en Saskia

• 28 Juni 2022 - 16:56

Corjan:

Jullie verslag maakt dat ik nog liever weer terug wil naar IJsland, prachtig is het er, maar het weer is er nog grilliger dan in Nederland,
    Een goede reis naar Anchorage, en we lezen graag weer het volgende verslag. !

• 28 Juni 2022 - 21:01

Gerry:

Kop is eraf! Goed begin met nog wat vertrouwelingen. Een cool-down dus... Op dr hot-tub na dan.... Ik ga aan de rumbonen. Nog bedankt voor dat leuke presentje.

• 29 Juni 2022 - 04:56

Ayfer :

Wat een gave start van een mooie avontuur - succes met de overtocht naar Alaska- we blijven jullie volgen

• 29 Juni 2022 - 19:59

Carolien :

Dat klinkt als een heerlijke eerste week, ondanks het weer. Avontuurlijk en gezellig.
    En leuk om wat achtergrondverhalen over het land te lezen!

• 29 Juni 2022 - 21:01

Esther:

Heerlijke start van de reis dus! Het vervolg zal vast ook heerlijk zijn! Goede reis naar Alaska!