herfst, 117 km - Reisverslag uit Varaždin, Kroatië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu herfst, 117 km - Reisverslag uit Varaždin, Kroatië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

herfst, 117 km

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

06 September 2007 | Kroatië, Varaždin

Vanmorgen snel uit het raam gekeken, blauwe lucht en een zonnetje. Hoera, dat lijkt er weer wat op. Het was lastig de stad uit te komen, de eerste route die we kozen werd na 8 km spontaan op een snelweg. Dat fietst niet zo lekker. We moesten terug naar de stad om via een andere weg in de richting van Varazdin te komen. Zit niks anders op en dus zijn we na 16 km weer terug bij af. Het stadsverkeer is vaak stoppen en optrekken bij verkeerslichten en zo. Dat kost veel energie en dus moeten we om een uur of half 11 wat eten
We zijn net weer lekker aan het fietsen als het betrekt. We denken nog een tijdje dat het zal overwaaien maar op een gegeven moment barst de bui los. We weten nog snel een brug te bereiken om te schuilen. Op een moment dat het wat minder is racen we naar het dichtsbijzijnde cafe en vluchten binnen. Dit wordt een erg leuk bezoek. Morgen volgt een foto van de barman die heel erg geinteresseerd was in onze reis en met wie we de hele site doornamen. We hebben er ontzettend gezellig zitten te kletsen terwijl het buiten lekker goot. Toen de bui over was bleek het intussen half 3 te zijn met nog maar 40 km op de teller waarvan 16 niet tellen dus nog 67 te gaan! De regen is weliswaar weg maar de zon niet teruggekomen waardoor het koud is en heel erg winderig. We hebben de lange broeken en regenjasjes weer aangedaan en zwoegen tegen de wind met veel korte klimmetjes. Om een uur of 4 toch weer even wat eten want dat hadden we dus sinds de eerste pauze niet meer gedaan. Natuurlijk vin d je dan geen enkel restaurantje of barretje dus uiteindelijk aan de wegkant bij een bospaadje staande wat gegeten en gedronken. Zo als dat dan gaat, zit je net weer op de fiets komt er weer een barretje!
We troffen nog twee andere fietsers die pas deze ochtend waren begonnen vanuit Zagreb. Zij hadden inderdaad heel wat minder km's op de teller en gingen ook eerder stoppen dus wij maar weer doorgereden. De laatste 20 km waren gewoon doorzetten want het werd nog wat kouder, het was echt een straffe herfstwind met van die regenvlagen. Uiteindelijk reden we pas om half 7 Varazdin binnen. Vandaag laten we dit mooie stadje verder voor wat het is. We hebben een lekker pension waar we goed hebben gegeten en toen we daarna buiten kwamen stond het weer hard te regenen. We kruipen er maar vroeg in en hopen dat het morgen in Slovenie weer beter is.
Oh ja, toch nog wat leuks, hier in de Balkan zie je vaak bij de ingang van een gebouw (museum, bank, overheidsgebouw) van die stickers met tekens wat er niet binnen mag bv honden of gsm's. We kennen dat in Nederland ook wel. Maar hier hebben ze zo ook een teken voor pistolen! Wij gaan er dus nu vanuit dat als zo'n plaatje er niet staat iedereens rustig zijn pistool mee naar binnen neemt!
Daar voel je je een stuk meer door op je gemak!

• 06 September 2007 - 06:36

Wendy:

Gelukt!!! Mocht het nog eens regenen en je zoekt een internetcafe, wellicht een ander zoeken, want in Thailand zit ik niet elke dag om 8.15 uur achter de computer!!!!! hahahaha

• 06 September 2007 - 07:06

Domino:

where are you today?Varazdin or Maribor...
    my mail.dominod@net.hr
    good luck

• 06 September 2007 - 09:14

Tzacor:

Pfff ik voel met jullie mee. Regen en wind en geen cafe in de buurt. Wij zijn nu bezig met onze laatste werkdag voor de vakantie. Morgen om 1800 vertrekken we, dus rond een uur of zeven even naar boven kijken en als je mensen ziet zwaaien..... zijn wij dat!

• 06 September 2007 - 11:26

Henry En Rina:

We zullen duimen voor wat droger weer. Het regent hier ook weer! Op weg naar huis zul je nog een paar buien moeten trotseren. Na regen komt zonneschijn. We blijven jullie volgen.