Plietfietsen, 38 km - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Plietfietsen, 38 km - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Plietfietsen, 38 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

04 September 2007 | Kroatië, Zagreb

Een van de redenen dat we zo vroeg in Bihac waren was dat 12 km voor het einde een prachtige afdaling werd ingezet die ons zo de stad binnenbracht. We waren daardoor wel weer terug op de 250 meter waar we op begonnen waren!
Dat is dus ook direct de reden dat we weliswaar maar 38 km hoefden te fietsen naar Plitvice maar dat dat wel direct weer klimmen was op de zondagmorgen. Het enige stukje vlak was bij de grens. Die mochten we vlot over. Hier zaten voor het eerst de paspoortcontrole van (Bosnie) en van (Kroatie) direct bij elkaar. Toen we beide stempels hadden wilden we wegfietsen waarbij we nog vriendelijk een mager mannetje wilden groeten die daar wat verlaten stond. Dat bleek niet de bedoeling. Dit mannetje met een uitgestreken gladjanus pak waar menig toneelclub jaloers op zou zijn (en wat hem ook veel te groot was) wilde weten waar we naar toe gingen. Wij keken elkaar even verbaasd aan (wat gaat hem dat aan!) maar na de vraag of we nog iets aan te geven hadden concludeerden we dat hij wellicht van de douane was. Gelukkig mochten we snel door en wees hij ons nog netjes de weg. Bij het eerste Kreuz moesten we links en bij het volgende Kreuz rechts. Wij nog denken dat er ergens een groot Jezusbeeld zou staan maar hij bleek het over een kruising te hebben. Je moet het maar weten. Onderweg naar onze eindbestemming van vandaag overschreden we overigens de 2.000 km!!

We vonden Plitvice prima alleen was het inmiddels wel half 12 eigenlijk iets later dan gepland. Zimmer frei gezocht en gevonden spullen uitgeladen, omgekleed en met de fiets terug naar het park. Omdat we nog nergens Kroatische Kuna hadden kunnen pinnen en we de laatste Bosnische Konvertierte Marken hadden opgemaakt begon het wat lastig want voor we het park in gingen moest er natuurlijk wel wat gegeten worden. Gelukkig konden we wel wat laatste Euro's wisselen dus het kwam goed.
Daarna het park binnen. We kozen voor een route van 4-6 uur. Die tijd hebben we ook goed volgemaakt. We begonnen beneden (voor kenners ingang 1) en vervolgden onze weg naar boven. Plitvice is een beschermd natuurgebied met 16 aan een gesloten meren die steeds een niveau lager liggen (soort natuurlijk overloopsysteem). Er is i het park een prachtige wandelroute aangelegd, je kunt vanaf 4 plekken terug naar de ingang met een soort bus en ook een stuk afleggen met een bootje. Het weer was prima niet echt warm maar goed genoeg voor t-shirt en korte broek. We kwamen nu natuurlijk wel weer van allerlei Nederlanders tegen oa een reisgezelschap uit Eindhoven/Valkenswaard.

Het was een heerlijke dag en we hebben enorm genoten van het absoluut prachtige natuurgebied. Later zullen we zeker onze foto's nog eens leggen naast die van Nelly, en van Corjan & Alexander en wellicht die van Arnoud. Om 7 uur ging het park dicht. Wij haalden onze fietsen weer op en gingen bij het park eten. Warm en gezellig. Tja en toen we om 9 uur naar onze zimmer terugfietsen bleek zimmer ook echt zimmer te zijn, geen gezamenlijke ruimte, geen tv dus tja dat werd vroeg naar bed! Goed na zo'n dagje flink wandelen!

• 04 September 2007 - 20:00

Fam Jacobs:

Hoi Henk en Antonita

Antonita nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Henk proficiat met je vrouw (wel wat laat).
    De verslagen zijn prachtig om te lezen.
    Ik hoop dat het weer ook nog mee zit de laatste weken want het fietsen is toch prettiger als het niet regent,verder nog succes met het vervolg van de uitdagende mooie rit

Vandaag de tranings ronden gefietst (alleen niks aan)

Ajax,PSV, AZ, hebben al 2 punten verspeeld
    Oscar Freire is leider en wint 2 etappes in vuelta.

Groetjes Patricia, Arie,

• 05 September 2007 - 06:17

Corjan:

Mooi daar he ? Ik vond het echt een wereldwonder (van de natuur dan). Jammer dat je er geen vakantiehuis kan kopen ;-)

Heb je een fijne verjaardag gehad ?

2000 km! Respekt hoor, dwz. dat jullie al dik over de helft zijn toch ? volgens mij is het vanuit Kroatie nog zo'n goeie 1600 km naar Nederland.
    Succes verder en hopelijk blijft het weer goed onderweg.

• 05 September 2007 - 21:15

Anke & René:

Antonita,

Ook nog de felicitaties van ons.

Groet Anke & René