Wat is dat nu? 57 km - Reisverslag uit Ključ, Bosnië en Herzegovina van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Wat is dat nu? 57 km - Reisverslag uit Ključ, Bosnië en Herzegovina van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Wat is dat nu? 57 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

31 Augustus 2007 | Bosnië en Herzegovina, Ključ

Vanmorgen moesten we dus op onderzoek uit in Jajce. Tot onze verrassing en verbazing werden we, toen we naar buiten liepen, geconfronteerd met een ander oud Nederlands verschijnsel. Dit herkenden we echter vrij snel. Vocht! Veel meer kunnen we de miezer die viel niet noemen. Na een rondje dorp en foto's van de watervallen waar Jajce bekend door is gingen we ontbijten.

Ontbijt, laten we daar even verder op in gaan. In Turkije is het 's morgens vaste prik, tomaten, komkommer, olijven en brood. Heb je geluk dan tref je ook 1 of 2 soorten kaas aan en een ei en honing en jam. In Bulgarije hadden ze geen ontbijtcultuur en moest je je kostje maar scharrelen. Macedonie had vooral zoet op het menu 's morgens. In Albanie kwam de omelet plots om de hoek. Lekker maar wel zwaar om mee te beginnen, als je daarna direct moet klimmen wil hij nog wel eens naar boven komen. In Montenegro stond de omelet ook op het menu en die traditie zette zich voort in Bosnie. Soms met kaas er in soms meer in de vorm van een spiegelei. Bij een wat duurder hotel zie je toch wel vaak het buffet zo konden we vanmorgen weer eens een schijfje kaas op de boterham leggen. Wat ontbijt betreft zien we al uit naar die Deutsche Grundlichkeit met Kaiserbrotchen en ham!!

Koffie is ook een zeer wisselend product. Het is iedere keer weer een verrassing. Nu leeft Henk op koffie dus we hebben al veel varianten gehad. Bijvoorbeeld koude koffie, een soort icetea maar dan in koffievariant in blikjes van Nescafe. Was nieuw voor ons maar erg lekker. Je krijgt ook vaak koffie uit zakjes die meer smaakt naar chocomel dan naar koffie maar ook lekker. Verder heb je de drabvariant. Daarbij moet je vooral wachten tot de drab naar beneden gezakt is. De koffie is dan weliswaar zowat koud maar goed te drinken (je moet wel op tijd weten te stoppen met drinken wil je niet de hele dag nog drab achter je tanden terug vinden) Verder is er, wat ze soms expresso noemen maar soms ook weer Turkisch koffie, het kleine bakje waarvan de koffie zo sterk is dat ie bijna uit het bakje springt en je krijgt er direct een glas water bij om de smaak weg te spoelen :-) Mocht de koffie toevallig aan onze eisen voldoen zoals vanmiddag dan bestellen we er ook rustig 5. (de eerste is voor Henk om uit te proberen en dan nog ieder 2, totaalkosten 5 KM = 2,5 euro! Nog even een laatste opmerking. We hebben net gegeten, Henk een pizza Marguarita en een flensje, ik ook een flensje, 2 verse sinasappelsap en 2 flesjes witte wijn...totaal kosten 8 euro. Kijk dat is nog eens uiteten!

Maar goed na een uurtje op de fiets vandaag werd dat vocht toch echt regen. Dus zoeken helemaal onderin de tas vd aanhangwagen eerst regenjasjes. Even later, oh ja we hebben ook nog rainlegs, opnieuw stoppen, zoeken en aantrekken. Weer even later voor de veiligheid en om de tassen droog te houden de tashoezen omdoen, fluorizerend geel en ook de veiligheidshesjes maar weer eens aan.

Tja we waren er niet echt op voorbereid. Ook voor het eerst hemden aan. Nou, regen verveelt snel hoor. We hebben ook twee keer moeten schuilen omdat er echt een serieuze onweersbui overkwam. Eentje met fikse hagelstenen. Al met al kwamen we redelijk droog in Kljuc aan en alhoewel we eerder van plan waren iets verder te gaan leek ons dit, in deze omstandigheden, ineens een bijzonder leuke stad om eens een avondje over te blijven. Er is geen hotel maar we vonden een Sobe (kamer) en dat bleek een bijzonder mooi appartement te zijn met bubbelbad, keuken voorzien van alle gemakken ennnnnnnnnn een wasmachine!!!
En zelfs in dit "gat" hebben ze in elk geval 2 internetcafe's

PS we willen nog even reclameren bij Twan Donkers de fietsenmaker in Boekel. Tot nu toe werkten de spatborden,die in zijn zaak met veel zorg zijn gemonteerd, geweldig maar vandaag werd onze ruggen en handen toch nat....Of stellen we nu teveel eisen aan spatborden??

De voorspellingen voor morgen zijn niet al te best, het is wel toevallig, vanmiddag om 12 uur hadden we precies 3,5 week gefietst zonder een drup regen en echt precies op dat moment begon het toen te regenen....we mogen niet hopen dat het nu nog 3,5 week regent!!!!
Overigens Anja, stuur je Sjaak hier maar naar toe, ook goed voor zijn rug....we hebben hier namelijk mannen dwars in de rivier op een steen zien liggen wachten op een voorbij zwemmende forel, en die dan zo vangen, dat is nog eens sport!!

• 31 Augustus 2007 - 21:59

Gerry:

Alvast een voorbarige verjaardagsfelicitatie. Benieuwd hoe het gevierd gaat worden! Ik treed de komende dagen op een bescheiden manier in jullie fietsspoor tussen Nijmegen en Heerenveen, langs de Ijsel. Met bijbehorende nattigheid en hopelijk zonder enorme hagelstenen...

• 01 September 2007 - 08:56

Reinier:

Hebben jullie de Bosnische and Herzegoviaanse Buienradar al gevonden op internet? Het zijn en blijven mooie verhalen, (op een steen in een rivier liggen, mmmm eens uitproberen tijdens mijn vakantie....)

Ik ben erg benieuwd naar alle foto's! Gisteren heb ik nog even jullie gelukwensen overgebracht aan Frank en Saskia! Het was een leuk bruiloftsfeestje!

• 01 September 2007 - 12:31

Wendy En Tzacor:

Wat te doen als je niet op je werk zit en toch een reisverslag wil lezen....... Google!!! Zoek op Henk en Antonita de Louw en de 1e hit is raak!!!!!