Zo eindig je in Busovaca, 65 km - Reisverslag uit Busovača, Bosnië en Herzegovina van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Zo eindig je in Busovaca, 65 km - Reisverslag uit Busovača, Bosnië en Herzegovina van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Zo eindig je in Busovaca, 65 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

29 Augustus 2007 | Bosnië en Herzegovina, Busovača

Wordt je toch moe van van zo'n dagje niet fietsen! In onze kelder kwam natuurlijk geen daglicht binnen. De wekker ging (vergeten te verzetten) om kwart voor 6 dus die snel afgezet en daarna is het dus raden hoe laat het is....te laat dus. Maar goed uitgerust dus. Kostte wat meer tijd om alles weer uit de kelder te krijgen, we hadden onze slaapzakken en zo ook uitgepakt (bedden waren te vochtig) en we moesten ook de fietsen naar boven sjouwen. Daarna zoeken naar een goede plaats om te ontbijten. Kostte wat extra tijd maar uiteindelijk wel heerlijk gegeten in een hippe bar!
Daarna zoeken naar het Kosove Olympisch stadion. Henk wilde graag daar naartoe omdat hij wilde weten wat er van geworden was. Er is een atletiekbaan waar we een ronde gefietst hebben! De oude schaatsbaan is nu een kartbaan. Verder is het stadion omgeven door een grote begraafplaats met oa slachtoffers van de oorlog.

We moesten ook nog wat boodschappen doen voor onderweg dus zoeken naar een winkeltje. Bij het station was een fietswinkel en we wilden weten of dat de winkel was waar de man werkte die ons in januari in de Jaarbeurs op de vakantiebeurs geinformeerd had over Bosnie & Herzegovina. Die werkte daar niet en we werden verwezen naar een winkel 11 km verderop. We ontmoeten nog twee Amerikanen die in ons hostel sliepen en ook naar de fietsenzaak zochten die wilden nog wat info over de route die wij de vorige dagen hadden gedaan. We gingen op zoek naar de fietsenzaak 11 km verder en na wat op en neer rijden vonden we die zaak. Helaas de eigenaar Nino die we zochten was net gisteren naar Duitsland voor een beurs vertrokken. Wat foto's gemaakt en op zijn computer achtergelaten en zo gingen we na een half uur weer op pad.

Het was nu toch echt tijd om weer wat te eten dus 1km verder weer gestopt om te lunchen. Dat was langs (of naast, vraag dat maar aan Joel) een camping waar wel 8 Nederlandse auto's met caravans stonden. Daar moest Henk meer van weten. Weer half uur later wist hij te vertellen dat deze mensen samen een vakantietrip door Oost Europa maakten georganiseerd door de NCRV! Klonk op zich niet verkeerd.

Na de lunch weer op pad en toen werden we geconfronteerd met een verschijnsel dat ons vanuit Nederland nog vaag bekend voorkwam maar waarvan we de naam ons is ontschoten. Het verschijnsel uit zich door allemaal autootjes die achter elkaar staan en niet erg vooruit komen. Gelukkig konden we er met de fiets rustig aan voorbij rijden. Eenmaal van die weg ging het eindelijk een beetje voorwaarts maar bij de Yogurtpauze kwamen 3 vrouwen op ons af om te kletsen. Ze hadden in de oorlog 5 jaar in Duitsland gewoond en spraken goed Duits. Het is zo leuk om met de mensen te praten over hoe ze het daar vonden en hoe ze het vinden om terug te zijn. Vooral het vinden van redelijk werk is moeilijk.

Nou toen was het dus inmiddels half 5 geweest. We hebben nog zo'n 20 km gefietst maar toen begon de zon erg laag te staan en dat vonden we wel wat gevaarlijk gezien het drukke (spits)verkeer dus bij een hotelletje gestopt en ja dat bleek in..... eh wat was het ook al weer. Nou ja maakt niet uit. Morgen komen we zonder twijfel weer op schema. Deze rommeldag was een beetje voorzien dus ook wel weer erg gezellig met al die contacten en gesprekken. Nu is Henk weer druk in gesprek met een jongen, Vedran, die ook 9 jaar in Duitsland heeft gewoond en die onze site wilde zien. Doeiiiii
PS Heidie hier was een heel stuk met diverse palltbedrijfjes ....iets voor jullie?

PS2 Als jullie naar de planning kijken zul je zien dat we maar 55 km hoefden te maken vandaag dus we zitten niet achter op schema maar hebben een iets andere weg gekozen waardoor we niet door Kakanj komen. Morgen gaan we naar Jajca wat voorbij DonjiVakuf ligt (komen we wel doorheen) en de dag daarna naar Kljuc (of verder) om op zaterdag bij Plitvice aan te komen. Tzacor je hebt dus gelijk we zijn na morgen zowel qua km's als qua dagen op/over de helft van onze tocht!

• 29 Augustus 2007 - 20:07

Mieke:

Wat wij niet allemaal voor jullie doen, vandaag met de fietsclub speciaal de route aangepast om langs jullie huis te fietsen om te kijken of alles in orde is.

• 30 Augustus 2007 - 06:53

Arnoud:

Tja, als je vergeten hoe dat verschijnsel in Holland ook al weer heet, dan hoef je de komende weken alleen maar een Telegraaf te kopen. Deze krant zet al bijna een week dagelijks al het fileleed op de voorpagina!

• 30 Augustus 2007 - 07:14

Wendy:

Het blijft natuurlijk vakantie, dus daar horen rommeldagjes in. Gestructureerd leven kan thuis ook nog, daar heb je de vakantie niet voor nodig. Ga dus vooral zo door....heerlijk toch! Ennuh ik ben benieuwd of jullie straks nog weten wie wie is met al die locals op de foto!

• 30 Augustus 2007 - 07:15

Tzacor:

Hoi hoi, ik heb gelijk.

Ga zo door met die verhaaltjes maar ik ben zo bang dat ik ze ga missen als jullie weer terug zijn. Dan mis ik een vaste activiteit in de ochtend....