Zinloos geblaf, 70 km. - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Zinloos geblaf, 70 km. - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Zinloos geblaf, 70 km.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

18 Augustus 2007 | Macedonië, Ohrid

Na een goede nacht slaap in een goed hotel met een goed ontbijt (het kost wat maar dan heb je ook wat) weer fris de fiets op. Van 600 naar 930 klimmen, dalen tot 820 en weer klimmen naar 1190. Lange afdaling tot 880 waarna een lekkere lunch in een middelgroot plaatsje Resen. Vervolgens de laatste van vandaag, op naar 1207! Klimmen ging prima vandaag, goede weg en stijgingspercentage. Daarna heerlijk dalen tot 600m. Deze dag met 3 beklimmingen over 68 km is goed voor het zelfvertrouwen. Einde van onze tocht aan het Orhid mee. Extra bijzonderheid van vandaag bij het binnenrijden van Orhid hebben we de 1000 km grens overschreden!

We waren al vroeg in Ohrid. Wat bleek: op weg naar Istanbul hebben we de tijd een uur vooruit gezet en die tijd zijn we steeds blijven aanhouden. Ergens tussen daar en hier ligt kennelijk de tijdgrens en hadden we weer een uur terug gemoeten. Wij vroegen ons de laatste paar dagen al af waarom het ontbijt nooit op tijd klaar was. Nu weten we het, wij waren een uur te vroeg!!

Een vreemd verschijnsel wat we hier en ook in Bulgarije al zagen is dat ze met een soort A-4tje, wat op verschillende plekken wordt opgehangen, de omgeving in kennis stellen van het overlijden van iemand. Het ziet er uit als een rouwadvertentie met foto en al. Hangt dus links en rechts bij een huis of kerk maar vaak ook gewoon ergens op een boom! Ziet er raar uit. Ook zien we langs de weg overal gedenktekens staan met foto's van vaak wel 2 of 3 jonge mensen. Als er op veel verschillende plekken langs een weg van die tekens staan is dat voor ons reden onze veiligheidsvestjes aan te doen!

Nog een laatste voor vandaag: het verschijnsel honden. Tot nu toe zijn de loslopende honden maar zeer matig in ons geinteresseerd en als ze het al zijn is het vooral in de aanhangwagen. Een spuit water uit de bidon van Henk tegen hun snuit heeft ze tot nu toe allemaal direct op andere gedachten gebracht. Erf honden blaffen en rennen wel heel hard achter ons aan maar hebben de erfgrens gelukkig goed in de gaten, blijven daar nog wat na blaffen en keren dan terug om hun middagdutje voort te zetten. Waar we wel al een paar keer last van gehad hebben zijn middernachtelijke blafdebatten tussen twee vijandige clans. Begint er ergens bij ons in buurt een keffertje, komt er antwoord van een eind verder, ook zo'n mormel. Dat antwoord bevalt die aan onze kant niet en die blaft zijn commentaar direct terug geholpen door een of meer van zijn soortgenoten aan onze kant. De andere kant laat dat natuurlijk niet op zich zitten en roept ook versterking in. Je zou denken dat je van blaffen moe wordt maar ze houden het (gevoelsmatig) uren vol en stoppen alleen af en toe, kennelijk om te controleren of de overkant nog terug blaft. Als je dan zelf 's morgens moe en gebroken door het slaapgebrek op pad gaat en je ziet een of twee honden vredig langs de weg liggen te slapen dan kun je het toch niet laten om met z'n tweeen hardgrondig "woef woef" tegen zo'n hond te roepen!!

• 18 Augustus 2007 - 19:50

Henriëtte Janssen:

Lieve Henk en Antonita,

Volg jullie belevenissen met veel interesse en hoop ook nog eens zo`n geweldige fietsvakantie te kunnen maken.
    Veel plezier...enne blijven schrijven hoor het is leuk om te lezen,

Groeten Henriëtte

• 19 Augustus 2007 - 09:55

Corjan En Aniek:

Ik heb ooit eens iets bedacht als middel tegen blaffende honden, dat is echter heel eng en alleen voor lezers van 16 jaar en ouder, dus zal ik hier niet posten.
    Wel zijn we natuurlijk trots dat jullie al die ontberingen onderweg goed doorstaan. Hou vol hoor. We vinden het leuk om te lezen allemaal.
    Groetjes
    C&A

• 19 Augustus 2007 - 18:42

Dirk En Carolien:

Hallo daar!

Leuk om jullie verhalen te lezen, het klinkt super allemaal.

Houd vol en tot in september,

Dirk en Carolien

• 22 Augustus 2007 - 17:01

Arnoud:

Ik ben nu toch wel een beetje erg nieuwsgierig geworden naar de 16+ oplossing van C&A voor jullie "hondenprobleem".....

Groeten, Arnoud