meer meer, 35 km - Reisverslag uit Pogradec, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu meer meer, 35 km - Reisverslag uit Pogradec, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

meer meer, 35 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

19 Augustus 2007 | Albanië, Pogradec

We zaten vanmorgen op 700meter aan het Orhid meer. Later zagen we in Albanie koeien in datzefde meer staan. Grazen die nu ook op 700 meter boven maaiveld??

Eerst even Orhid. Vanmorgen zijn we de oude stad ingegaan. Eens was dit het centrum van Macedonie. Er zijn veel opgravingen uit oude tijden, het amphitheater zou zelfs al stammen uit de tijd rond de geboorte van Christus maar is nog maar kort geleden opgegraven.
Verder een kasteel uit de 10e eeuw wat mooi door muren is omgeven en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het meer. We wilden terug naar het stadje langs het strand maar dat lukte niet zonder dat we stukken door het water moesten omdat er tegen het water aan huizen gebouwd zijn. Het stadje was druk maar gezellig. Na de lunch zijn we richting Sveti Naum vertrokken een stadje 35 km verder op. De weg ging mooi langs strandjes maar liep toch plotseling enkele keren met een stijgingspercentage van rond de 10% op tot 890 meter. Dat was niet helemaal de bedoeling op deze rustdag. Sveti Naum viel wat tegen. Het ligt wel mooi maar is net een braderie aan het strand. Veel eettenten en kraampjes met goedbedoelde prullaria. We zijn daarom na een drankje naar de grens gereden.

Nadat we gister ons stukje hadden geschreven hebben we nog even zitten kijken op Internet of andere reizigers iets over Albanie hadden geschreven. Dat klonk niet zo positief. Vooral twee jongens die er kort geleden nog waren schreven heel negatief. Henk had er vannacht wel aan liggen denken. Vanmorgen kwamen we tot het besluit om (zoals gepland) onder het meer langs te gaan en morgen als we moeten besluiten om al dan niet het land in te fietsen definitief te besluiten of we in Albanie blijven. We zijn er nu in elk geval en de eerste indruk is zeker niet slecht. De grensovergang was uiteindelijk niet zo veel anders als bij de vorige grenzen maar we vonden het wel spannend. Moesten ook weer ieder 10 euro "entree" betalen.
We zijn in de stad Pogradec. We vonden daar makkelijk een goed hotel voor 20 euro. Er wordt hier volop gebouwd, echt mooie woningen en flats. Het is er ook modern qua kleding en zeker niet ongezellig. Pinnen is ook geen probleem. We hebben nu Leks. Voor 1 euro krijg je er 120! We voelen ons nog wat onwennig maar dat doet ook de onbekendheid. We spraken een Frans meisje dat in Tirana werkt en die was heel positief, ook over de wegen, met name die naar Tirana. Jullie horen wellicht morgen hoe dit verder gaat.

Zeker de laatste dagen zeiden we vaak tegen elkaar, zo zijn we weer wat verder van huis af. Na vandaag gaan we niet langer naar het zuiden maar nu echt noordwest richting Holland!

PS we zijn benieuwd hoe we vannacht slapen want ze waren weer een feestzaal voor een bruiloft aan het inrichten vanavond!!!
Morgen meer...(meer)

• 19 Augustus 2007 - 20:02

Monique En Jeroen:

Prachtig jullie verhalen. We genieten er iedere dag van.
    Wij zijn al weer een week thuis en aan het werk.....

• 19 Augustus 2007 - 20:25

Leni Van Dijk:

Ha wereld-fietsers! Ik ben heel benieuwd wat jullie besluit is: wel/niet door Albanie. Het is het meest avontuurlijkste land. Maar jullie veiligheid staat voorop. Het is leuk om jullie belevenissen dagelijks te volgen. Volhouden.

• 20 Augustus 2007 - 06:59

Rob:

Ha die baas (en Henk natuurlijk),

Mooie verhalen allemaal.... Moet echt een fantastische belevenis zijn. Eindelijk weer richting het Hollandse. Heel veel succes.

Groet,
    Rob

p.s. Dat van "gebrek aan structuur" in het afdelingsoverleg is natuurlijk niet waar. Ik had alles volledig in grip. Ben blij dat ik Leo de site heb doorgegeven!!!

• 20 Augustus 2007 - 07:55

Tzacor:

En alweer 2 weken aan het fietsen.... Jullie moeten ondertussen toch wel een afgetraind, gebruind en gezond lichaam hebben. Hoe is het weer eigelijk daar, ik hoor niet veel regen verhalen.

Groetjes uit Eindhoven

• 20 Augustus 2007 - 18:07

Johan En Nellie:

We genieten iedere dag van jullie verhaal,
    een geweldige tocht.
    Antonita we missen je wel op de tennisbaan