Alaska kennismaking - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Alaska kennismaking - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Alaska kennismaking

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

05 Juli 2022 | Verenigde Staten, Seward

Week 2 Alaska, Kenai schiereiland

We hebben verder geen echte jetleg dip gehad en werden ook niet megavroeg klaarwakker dus dat is al meeval. We haalden met de fiets de auto op en dat viel niet mee omdat er geen fietspaden lopen richting de ophaalplek. Na wat omzwervingen toch gevonden en dat gaat nu ook anders dan vroeger. Je gaat naar de desk, tekent de papieren, krijgt de sleutel en een aanduiding (D236). Je wordt verwezen naar het parkeerdek en daar bij D236 vind je een auto waar de sleutel op past. En veel succes verder!

Oké, na wat instellingen gevonden te hebben ben ik teruggereden naar het hotel en Henk kwam met de fiets. We hadden het toen namelijk al gezien, dat gaat nog niet meevallen om alles in deze auto te krijgen. Het is geen kleintje, zie de foto maar twee fietsen laadt al lastig en daar moesten dan nu nog 10 tassen bij. We zijn er wel een tijdje zoet mee geweest maar uiteindelijk lukt het en zoals dat dan gaat, bij het vorderen van de dagen gaat dat steeds makkelijker, ik weet ook niet hoe dat kan maar het is altijd zo.

Van Anchorage reden we het Kenai schiereiland op en al snel volgden de ah’s en oh’s vanwege het prachtige uitzicht. Aan de overkant van de Cook Inlet (water wat het schiereiland scheidt van overkant) rezen de met sneeuw bedekte reuzen op. Er liggen 4 vulkanen op een rijtje waarvan eentje nog in 2009 tot eruptie kwam.

We bezochten de afgelopen week een aantal plaatsjes die qua vaste inwoners klein zijn maar veelal leven van het toerisme. Vooral het vissen is hier helemaal je van het. Je ziet dan ook overal grote winkels met visattributen en aanbiedingen om mee te gaan vissen.

We waren eerder in Amerika maar je vergeet toch dingen zoals de reclames op de radio die vooral voor lokale ondernemers zijn, de plaatselijke advocaat, dokter, verzekering. Voor ons draaien ze echt de perfecte muziek (oude meuk maar wel precies wat wij leuk vinden).

Verder, overal een stookplaats bij je campingplek, eenzijdig eten in de restaurants, water bij binnenkomst en de refill’s van je koffie (die nog steeds nergens naar smaakt). Ook aan het vormelijke taalgebruik zoals “ excuse me dear”, “would you be so kind”, “how are you guys today” is niks veranderd.

Misschien dat het aan Alaska ligt, wat natuurlijk ver van de rest van Amerika gescheiden ligt, waardoor goederen over grote afstand moet worden ingevoerd, maar alles is hier in onze ogen mega duur!! Van het boodschappen doen kom ik steeds in shock terug. Gister even naar een bakker waar ze natuurlijk weer geen brood verkopen (wat is dat toch met die buitenlanders) maar goed ik dacht dan koop ik 2 appelsnitters – soort grote platte gesuikerde oliebol met iets van appel erin verstopt – moest ik $ 10,60 afrekenen! Ook alle andere boodschappen, brood, beleg, fruit en zelfs water je bent meteen $ 30,- kwijt. Overal is het voornamelijk zelf afrekenen, niet met een scanner zoals bij ons maar direct bij het afrekenstation. Bij de restaurants kun je na het betalen op het betaalstation aangeven hoeveel fooi je geeft. Hoe dat dan werkt als je eigenlijk al betaald hebt is mij niet duidelijk voor zover ik zie wordt gewoon het bedrag van de oorspronkelijke nota afgeschreven. Dat ga ik dus nog eens navragen.

2 nachtjes met ons tentje op een camping, zonder water of stroom kost $ 103,-! De benzine is gelukkig als enige goedkoper dan wij gewend zijn ongeveer $ 1,58 per liter ($ 5,96 per gallon).

We hebben afgelopen week al 3 nachten gekampeerd en dat gaat heel goed, het koelt tegen de ochtend wel flink af maar daarvoor hebben we een extra dekbed bij de hand wat we over de slaapzakken heen kunnen gooien. Scheelt een slok op een borrel.

Vannacht lagen we tegen het terrein van een sledehondenbedrijf. Als ze weten dat ze bijna gaan vertrekken geeft dat een kabaal van jawelste maar dat is ook meteen over als ze weg mogen. Heel gek, dan is het ineens weer helemaal stil.

Vandaag een rustige dag in Seward, genoemd naar de man die in 1867 Alaska voor 7.2 miljoen dollar kocht van Rusland dat destijds geld nodig had omdat ze weer eens een oorlog hadden gevoerd die veel geld kostte.

En het weer, het weer is heerlijk zo tegen de 20 graden en een zonnetje, niks meer aan doen!

• 06 Juli 2022 - 12:03

Joop Blom:

Beset Antonita en Henk, ik lees dat jullie het eerste stuk per auto gaan doen , of zie ik het verkeerd? Eeen moiie ervaring met de sledehonden!
    Veel succes

Joop

• 06 Juli 2022 - 14:44

Jan En Jose De Jong:

Landschap ziet er indrukwekkend uit. Als ik jullie verhaal lees dan is het een flinke cultuurshock. Alles gaat anders dan in ons landje.

• 06 Juli 2022 - 20:27

Anita En Harold:

Klinkt goed, alleen jammer dat het zo duur is….
    Waar hebben we dat Rusland verhaal al niet meer gehoord onlangs?
    We genieten van jullie verslagen. Veel plezier op de verdere reis…xxx

• 08 Juli 2022 - 09:18

Corjan En Aniek:

Wel afspeellijstjes maken van die oude meuk!