En we kiezen voor.... 86 km - Reisverslag uit Elbasan, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu En we kiezen voor.... 86 km - Reisverslag uit Elbasan, Albanië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

En we kiezen voor.... 86 km

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

20 Augustus 2007 | Albanië, Elbasan

Hier weer een berichtje vanuit Albanie! Ja, na de eerste avondwandeling, een biertje in een parkje, overnachting en 30 kilometer over een prima weg wisten we het wel. We waren het volledig eens op de splitsing tussen terug naar Macedonie of verder door Albanie. We gaan voor Albanie!

Nu zijn we dan in Elbasan en hebben 86 km achter de rug. Wat valt ons op? Allereerst dat de mensen erg vriendelijk zijn. Er wordt wel wat meer getoeterd maar toch nog altijd veel minder dan in Turkije en vriendelijk gezwaaid. Het zijn zeker niet allemaal wegpiraten (zitten er wel tussen maar dat was in alle landen tot nu toe) en de weg is nog bijzonder goed te noemen. Verder is Albanie veel groener dan wij dachten. Ook hier kleine percelen die bebouwd worden dus nog weinig ruilverkaveling maar het ziet er zeker niet zo armoedig uit als vaak in Turkije waar je nog hele hordes vrouwen op het land ziet ploeteren. Wij denken dat onze fietservaringen in Turkije ons nu helpen, we waren al wel het een en ander gewend.

Verder, en dat is wel lachen hebben we nog nooit zoveel oude Mercedessen gezien als de laatste 24 uur! In ons Lonely Planet boekje lazen we al dat er in de jaren 90 heel erg veel Mercedessen in Duitsland gestolen zijn die verdwenen naar Albanie. Het verhaal gaat zelfs dat de Minister van Buitenlands zaken bij een werkbezoek aan Griekenland zijn Mercedes moest inleveren aan de grens omdat die als gestolen geregistreerd stond! Er zijn hier dus ECHT heel veel oude Mercedessen! Ook zien we heel veel nieuwe Mercedessen en andere dure auto's, de verschillen tussen rijk en arm lijken heel groot.
Overigens weinig oude barrels op de weg omdat het auto rijden voor de gewone burger nog maar een jaar of 15 toegestaan is. Het communisme is pas, zeg maar, 17 jaar geleden tot een einde gekomen. Dat is natuurlijk nog heel kort geleden maar je ziet dat men echt bezig is te bouwen aan dit land en het komt zeker niet extreem armoedig over. Ook in de winkels kun je eigenlijk alles kopen en de jeugd loopt hier ook gewoon met een gsm. Er zullen zeker nog veel tekorten zijn en veel dat wij zo vanaf de weg niet meekrijgen maar de indruk is er echt een van een land in opbouw. Zo dus ook in iedere stad een Internetcafe.

Elbasan is een stad waar in de communistische tijd een van de grootste metaalfabrieken stond, die heeft de omgeving zo vervuild dat er jarenlang niets meer kon worden verbouwd.
Nu is het nog zo dat, en dat is niet veel erger dan in Bulgarije en Macedonie, er overal (maar dan ook echt overal!!) langs de weg afval ligt. Zie je een leuk plekje om even te rusten ligt het er zo vol met afval dat je er niet wilt zitten! Wat dat betreft moet er in de Balkan nog heel erg veel gebeuren.

We hebben nu weer een leuk hotel (prijzen zijn tussen 25 en 30 euro per kamer per nacht) met prima eten en aardige bediening. Hoe doen wij dat als we aankomen? Dat is allemaal volgens een vast patroon geregeld. Ik verzamel alle losse onderdelen en doe die in een plastic zak (denk aan km-teller, GPS, vlaggetjes, zadeltasjes, bidonnen etc) Henk parkeert de fietsen op de aangegeven plek en zet ze op slot. Ik heb de stuurtas om mijn nek, die plastic zak aan mijn arm en twee fietstassen elk in een hand. Henk zeult de grote gele tas uit de aanhangwagen en zo komen we toch in een keer bij de kamer aan. Op zoek naar toiletspullen en kleren is onze hotelkamer binnen 5 minuten een komplete chaos maar de volgende morgen als we vertrekken zit weer alles op zijn plek!

Ps wat nog opvalt: overal langs de weg staan hier ronde kleine bunkers. Er schijnen er 700.000 te staan verspreid over heel Albanie. Berekend was een op de vier Albanezen vanuit die bunkers het land zou kunnen verdedigen. Na een tijdje vallen ze je al niet meer op!

Groetjes uit Albanie, morgen op naar de hoofdstad.

• 20 Augustus 2007 - 18:05

Tzacor:

Mocht je nog een grijze Seat Leon tegenkomen met kenteken 49-JN-NN. Das de mijne.....

• 20 Augustus 2007 - 20:57

Johan Manders:

Het respect groeit elke dag verder, nog maar 2500 km te gaan, peuleschilletje voor 2 van die kanjers. Zijn er nog uitbreidingsgebieden voor de agrarische sector, zeg een stalletje of tien??
    groetjes de manderskes

ps, Henk we hebben nog een plek vrij in de bus voor as zaterdag voor Diekirch-Valkenswaard, wel tijdig opgeven!!! Oh ja, Rasmussen heeft ook weer een wedstrijd in Nederland gefietst, we wachten allemaal nog op het resultaat van het (on)afhankelijke onderzoek, naar de gang van zaken rond de Tour.

• 21 Augustus 2007 - 06:20

Wendy:

Geweldig!!! Ik had een heel ander (lees negatiever) beeld van Albanie, maar blijkbaar is zelfs fietsen met blote benen daar tegenwoordig geaccepteerd! Ga zo door.....

• 21 Augustus 2007 - 11:03

Esmiralda:

Gelukkig maar dat we Volvo's hebben....die werden tenminste nog in Nederland teruggevonden!
    Hier is werkende leven weer drukker geworden (helemaal niets om je mee bezig te houden, maar ik moet het toch ff kwijt) en mijn buikje steeds ronder (niet schrikken eind september dus...)

• 21 Augustus 2007 - 11:07

Henry :

Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Nog ergens een treintje gesignaleerd? En zonder GPS of GPS'A' het goede spoor richting Holland gevonden is goed voor de moraal! Dus nog 'even'door blijven fietsen dan komt er een moment dat je je eigen stal weer gaat ruiken. Nog veel veilige en pleziere fietskilometers toegewenst, geniet ervan!
    Groetjes Henry en Rina