Opvallende zaken - Reisverslag uit Chai Prakan, Thailand van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Opvallende zaken - Reisverslag uit Chai Prakan, Thailand van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Opvallende zaken

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

28 Januari 2019 | Thailand, Chai Prakan

We hebben al weer een lekker stukje gefietst. Onderaan daarvan, voor degene die ons niet op Strava volgen, een overzicht.
Het fietsen gaat heel goed. Het weer is prima dat wil zeggen niet te warm, weinig wind en natuurlijk geen regen! We zijn ’s ochtends op tijd weg dus ook op tijd binnen. We nemen onze pauzes, vaak ergens langs de weg met onze eigen koffie. Onderweg is hier vaak geen koffie te krijgen of juist weer heel vaak als je langs een grote weg rijdt. Dan gaan we daar natuurlijk ook wel even gebruik van maken. De warme koffie is hier altijd minder duur dan de koude. Dat vinden wij wel weer grappig. Een uitschieter daargelaten heb je voor 100Bath (2,75) wel twee bakkies goede cappuccino, vaak inclusief een glaasje water of nog beter een kopje thee!
Na het eten proberen we in de supermarkten van 7/11 vaak nog wat yoghurt te scoren. Goede gewoontes van thuis moet je in den vreemde niet ineens verwaarlozen. Die 7/11 hebben allemaal dezelfde producten en indelingen. Het is een keurige keten en heeft voor de buitenlander heel herkenbare producten. Dat is vaak erg fijn (koffie, jam, kaas, chocopasta, pindakaas).
Kennen jullie Murphies Law nog? Als er iets fout kan gaan nou dan gaat het ook fout. We gingen de Witte Tempel bij Chiang Rai bezichtigen. Prachtig dus natuurlijk veel foto’s maken met de telefoon. Daarna aan de overkant van de straat wat eten. Daar begon Murphie toe te slaan. Er zaten nog wel wat briefjes in ons portemonneetje maar we hadden entree moeten betalen en dus niet gezien dat dat alleen nog briefjes van 20 waren (0,55 per stuk). De rekening bedroeg 140bath maar die zaten er niet meer in. Meestal heeft Henk nog wel wat extra geld in zijn telefoon zitten maar nu natuurlijk niet. Ik had ook nog wat extra bath’s bij de paspoorten zitten maar die hadden we veiligheidshalve hier niet mee naar toegenomen. OK, dan maar even pinnen. Ik had een ATM gezien. Helaas zonder Cirrus teken dus die werken niet met je bankpasje, vaak wel met de creditcard maar die was natuurlijk ook veiligheidshalve achtergebleven in het hotel. Toch maar even proberen met het bankpasje….shit kwijt! Bij foto’s maken uit mijn telefoonhoesje gevallen. Wat nu? Terug naar het restaurant en met Henk zijn pasje gaan proberen te pinnen. Na enkele pogingen bij een machine zonder cirrusteken eentje Cirrus met gevonden maar die gaf aan “pas disabled”??!!
Ja, Murphy is onverbiddelijk. Ik heb normaal ook nog wel een briefje van 1000 in mijn telefoon zitten maar nu natuurlijk niet wat ook de reden was dat de pasjes (ook mijn OV kaart en rijbewijs) eruit zijn gevallen. Zaten daardoor minder vast. Terug naar het restaurantje en Henk verslag gedaan. Die zou naar het hotel terugfietsen (20km verderop) en het geld halen wat we daar nog hadden liggen. Maar ja, dat moet je dan nog wel de serveerster aan het verstand brengen. We besloten dat we zouden aanbieden de reistelefoon als borg achter te laten….maar zie dat maar eens uit te leggen als je elkaar niet verstaat. Toen trad gelukkig Antonita’s law in werking. Als een optimist denkt dat een probleem zich oplost dan lost het zich ook op.
Een mevrouw die ons bezig zag vroeg in het engels of ze kon helpen en zij legde de serveerster uit wat de bedoeling was. Henk ging vervolgens naar de fietsen en zij bood aan met mij mee te lopen naar de tempel (waar honderden toeristen rondlopen) om te kijken of we m’n pasjes konden vinden. We komen aan de entree, zij legt uit dat ik mijn pasjes kwijt ben en die werden direct onder een doekje vandaan getoverd. Ik rende onder 100 bedankjes weer richting Henk die nog bezig was de fietsen van slot te doen. Meteen door naar een ATM met Cirrus, langs de serveerster die me wisselgeld en de reistelefoon teruggaf en echt mensen, de koffie die we toen gedronken hebben daar op het terras smaakte overheerlijk (ook al moest ik nog even braaf luisteren naar Henk die een hartig woordje met mij wilde wisselen over het opbergen van de pasjes…)
Oh ja we hebben nog een paar mooie dingen gezien, een prachtig park met daarin 9km fietspad. Super groen en mooi verzorgd.
We reden in het uiterst Noorden langs de Golden Triangle, zeg maar het Vaals van de Mekong waar Laos, Thailand en Myanmar elkaar raken. Iedereen wilde weer eens met ons op de foto daar! Vroeger was dit een gebied waar opium verbouwd werd. We bezochten het Opiummuseum, echt prachtig maar bijna geen bezoekers. Je liep een lange donkere gang door bij de start met enge muurschilderingen die misschien moest aangeven waarin je met een opiumverslaving terecht komt. We bezochten ook de villa en tuinen van de moeder van de vorige koning die geprobeerd heeft mensen een betere toekomst te bieden met opleiding, andere teelten en ander werk.
De villa en tuinen lagen op een berg die enorm steile hellingen had, ongelofelijk maar daardoor ook prachtige uitzichtspunten.
Datum van: naar: aantal km hoogtemeters
19 januari Chea Son Mueng Pan vv (pinnen) 33,3km 544
28 januari Tha Ton Chai Prakan 55,7km 268

• 28 Januari 2019 - 12:51

Henry En Marjon:

Hallo globetrotters,

Antonita`s Law, daar kom je ver mee in het leven...
    En maar goed ook, al die ellende met pasjes blokkeren, nieuw rijbewijs aanvragen enz., daar zit een fietstoerist echt niet op te wachten. Wel even bedenken waar je het reservegeld voortaan laat om dit soort toestanden te voorkomen.
    Nog veel plezier daar in het hoge noorden van Thailand, we kijken weer uit naar het volgende bericht!

Groetjes van broer en schoonzusje!

• 28 Januari 2019 - 12:54

Gerry:

Wat een eerlijkheid dat ze eea zo mooi bewaard hebben voor jullie!
    Nu raken jullie van mijn padje af.... Ik was met een bootje naar Tha Ton gegaan en toen fietsen naar de Triangle en Laos.
    Benieuwd hoe de route verder gaat. Op naar Chang Mai zie ik op de kaart. En er vooral niet vanaf raken! Hopelijk werkt Henk zn vermaning!
    Wel opletten op skimming in een toeristische plaats als Chang Mai. Dan raak je er alsnog vanaf.....

• 28 Januari 2019 - 12:55

Antonita En Henk De Louw:

Toevoeging van Henk: we dachten eerst bij de Golden Triangle dat weer in de weg stonden met onze fietsen toen die mensen naar ons toe kwamen gelopen. Maar toen we dus gauw plaats wilden maken werden we tegengehouden zodat ze met ons op de foto konden.

• 28 Januari 2019 - 16:01

Anita:

Jeetje, wat een verhaal! Kan me voorstellen dat die laatste koffie goddelijk was... en nu alles goed opbergen, Antonita... luister naar onzen Henk!

• 28 Januari 2019 - 16:01

Anita:

;-))

• 28 Januari 2019 - 18:16

Anja:

Tjongejonge......wat een verhaal....maar wel fijn dat je alles terug hebt antonita....al die toestanden die je anders krijgt daar zit je ook niet op te wachten......goed opbergen voortaan....de raad opvolgen van henk....

• 29 Januari 2019 - 05:43

Belinda Koops:

Waauw wat een verhaal maar jullie genieten wel zo te zien !!