Het zit er weer bijna op! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Het zit er weer bijna op! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Het zit er weer bijna op!

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

05 Mei 2018 | Sri Lanka, Colombo

Zo het zit er weer bijna op, morgen nog een dagje Colombo en de fietsen weer in de koffer zien te krijgen. Tijd om nog wat opvallende zaken met jullie te delen.

We hebben een prachtig lang gezien, heel groen, prachtige stranden en geweldige groene heuvels in het binnenland.
Sri Lanka is duidelijk in ontwikkeling, er is nog veel armoede. Verontreiniging door afval en door het verkeer met oa veel verouderde diesels krijgt nog weinig aandacht.
Grappig zijn van buitenaf de 4 geloofsgroepen die hier door elkaar heen wonen, je rijdt zo van Stoepa naar tempel naar moskee naar hervormde of katholieke kerk. In de samenwerking en opbouw van het land lijken deze gescheiden groepen niet erg te helpen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Tamils versus de Singalezen met zelfs een verschillende taal. We hebben wel het gevoel dat mannen en vrouwen hier vrij met elkaar omgaan, dat het gezin belangrijk is en dat vrouwen ook echt deelnemen aan het openbare leven (werk, studie). Natuurlijk zijn er nog typische mannenberoepen zoals tuktuk chauffeur. Toerisme is heel belangrijk voor het land en het is spotgoedkoop voor mensen uit West Europa.

We zagen hier bijzondere dieren zoals veel apen, een luipaard, waterbuffels en olifanten. Enkele voor ons gebruikelijke dieren zagen we dan weer niet. Geen enkel schaap kruiste ons pad (en ook nergens gezien) en als we in totaal 5 paarden hebben gezien dan is het veel. Wel wat geiten maar ook niet echt veel en één varken!
Wat we wel weer heel veel gezien hebben zijn honden. Talloze honden leven een vrij leven. Ze worden door niemand lastig gevallen mits ze niet al te opdringerig zijn. Wij hebben eigenlijk nooit hinder van ze ondervonden. Af en toe moest je even “pssst” roepen om ze op je komst voor te bereiden en te zorgen dat ze duidelijk maakten welke kant ze uitwilden. Ze schijnen het verkeer te kennen, wij hebben maar een dode hond gezien en je ziet ze echt overal: op markten, stranden, bij festiviteiten, op religieuze plekken en vooral op en bij de weg. We zien er die liggen te slapen met hun hoofd op de rijweg, lijkt ons met dit verkeer niet echt een verstandig besluit, maar goed. Veel honden hebben wel erg veel last van vlooien en zijn vooral druk met zichzelf te krabben en te bijten. Je ziet honden die er gezond uitzien maar natuurlijk ook veel die iets mankeren. We hebben wel honden gezien die bij of in huis leefden en we zagen er ook wel een twintigtal met een bandje om. Aan een riem, met iemand die die riem (meestal een kettinkje) vasthield, hebben we er denk ik 5 keer gezien in vier weken en dat valt dan ineens op!

We hebben in deze weken opvallend weinig mensen zien roken, op sommige plekken (buiten) is het ook verboden maar ook daar waar het wel mocht zie je het opmerkelijk weinig. Een van de redenen is dat het erg duur is voor de gemiddelde Sri Lakaan. We hebben wel gezien dat mensen onderweg in een stalletje één sigaret kochten.
Ook hebben we niet vaak gezien dat mensen alcohol dronken. Alleen een paar keer na een bruiloft waarbij we dan bv werden aangesproken door een man die zei de vader van de bruid te zijn en die snel door een andere gast werd afgevoerd.

Er zijn deze week ook weer meerdere keren mensen naar ons toe gekomen die of zelf of hun kinderen met ons op de foto wilden laten gaan. Dat blijft toch een heel gek gevoel geven. We kunnen het niet genoeg zeggen, mensen zijn hier allemaal ongelofelijk vriendelijk en behulpzaam. Weinig opdringerig, tenminste als je hun vaste vragen “where you go?” en “where you from?” hebt beantwoord. Soms komen ze op de scooter of motor langs je rijden, stellen die vragen en na de antwoorden (soms wezen wij alleen vooruit en zeiden “that way”) glimlachen ze nog een keer vriendelijk knikken een keer en vervolgen dan hun weg, ons weer in verbazing achterlatend.
Wij denken dat die mensen misschien ergens die dag melden dat ze wat witte fietsers hebben gezien uit X en die gingen naar Y. Dat dat dan een soort van “breaking news” is.

Nog even stilstaan bij Anuradhapura een stad met een lang verleden waar veel van bewaard is gebleven. Wij hebben ons per tuktuk in dat grote gebied laten rondrijden en veel bezienswaardigheden bekeken. We zijn zo wel 3 uur onderweg geweest, veel moois gezien. De tuktuk chauffeur vroeg daar 1500 roepies voor, dat is € 2,50 per uur!!

Vandaag reden we dus terug naar Colombo. We bleven dicht bij de kust en reden echt uren door smalle straatjes waar iedereen vis aan het verkopen was. Je vraagt je bijna af of er nog wel kopers zijn.
Vanaf het binnenrijden van de hoofdstad voelde het alsof we na vier weken oefenen nu op gingen voor ons verkeersexamen. “Hoe te manoeuvreren op een fiets met bepakking in het verkeer in Sri Lanka”. Op vierbaanswegen van links naar rechts zien te komen, in de file op smalle stukken tussen vrachtauto’s, bussen, tuktuk’s en brommers door te zigzaggen en dan ook nog op de juiste momenten de goede afslag nemen. Echt, dit is niet voor iedereen weggelegd :-) ofwel “don’t try this at home”.

We hebben een behoorlijk zware week achter de rug, niet helemaal fit en aanhoudend erg warm en hoge luchtvochtigheid waardoor ik (Antonita) al mijn kleren bij aankomst steeds kon uitwringen. Man, wat hebben we gezweet. We hoorden dat er een waarschuwing was uitgegaan dat mensen hier beter binnen konden blijven overdag ivm de warmte. En intussen zaten wij Nederlanders op ons fietsje. We probeerden wel steeds zo vroeg mogelijk te vertrekken om de grootste hitte voor te zijn.

Goed, nog even een samenvatting van wat wij gedaan hebben voor anderen die ooit een soortgelijk plan krijgen. Wij deden deze tocht van 11 april tot en met 5 mei 2018:
Dag. Van-naar. Hoeveel km. Hoeveel hoogtemeters
24. Anuradhapura - Puttalam. 79. 295
25. Puttalam - Chilaw. 54. 57
26. Chilaw - Colombo. 83. 200

Totaal 1.245 km

Het heeft alleen de eerste 3 dagen geregend maar meestal einde dag dus wij hebben maar een keer een uurtje of wat ik de regen gefietst. Kortom dat viel alles mee. Op de meeste dagen hebben wij met de GPS een route uitgezet die ons zoveel mogelijk weg hield van de grote weg en liet kennis maken met mooie achteraf plekjes en dorpjes.
Kortom een heel geslaagde trip en gelukkig weer veilig in Colombo gearriveerd.

• 05 Mei 2018 - 19:05

Aniek:

Geniet nog van de laatste uurtjes!
    En, wat is het eerste dat je thuis wilt eten? Toch die bruine boterham met kaas ;-)

• 05 Mei 2018 - 20:19

Leonie:

Zo gaaf om te lezen!! En wat een kilometers hebben jullie gefietst zeg! En inderdaad “the traffic”... Heeft het briefje “niet pittig” nog geholpen de laatste dagen?

Goede terugreis!!

• 05 Mei 2018 - 21:29

Roef Veerman:

Hoi Anita en Henk,

Ik heb jullie vooral op Strava gevolgd, leuk om dit bericht te lezen. Met mij gaat het ook weer beter, vandaag voor het eerst weer gefietst! Dus als jullie thuis komen kom ik wel weer eens langs fietsen. Een heel goed einde van de reis en een goede terugtocht!

Groeten,

Roef

• 06 Mei 2018 - 08:05

Floor:

Tjonge jonge, wat een mooi reisverslag, Antonita! Dat heb je weer goed verwoord. Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad, goed dat jullie weer terug komen.
    Geniet nog even en tot snel!

• 06 Mei 2018 - 09:42

Corinne:

Alweer zo’n top reisverslag! Jeetje wat hebben jullie veel kilometers gemaakt zeg, en dat bij die warmte en vochtigheid. Geniet nog even en een veilige thuisreis! Tot snel

• 06 Mei 2018 - 16:47

Mjon En Henry:

Wat fijn dat jullie weer veilig aangekomen zijn in Colombo en wat een mooi avontuur.
    Leuk om jullie verhalen te hebben gelezen dat jullie ons een kijkje hebben gegeven in dit mooie avontuur.
    Nog een laatste avond / dagje en dan is het dag Sri-Lanka en Hallo Nederland.
    Goede terugreis en tot morgen.

• 06 Mei 2018 - 19:25

Anita B:

Mooie reis, lieve Henk en Antonita.
    Die luchtvochtigheid is killing... zeker als je moet fietsen. Maar morgen kunnen jullie in de drogere warmte van Nederland acclimatiseren.
    Ik wens jullie een hele mooie terugreis en geniet lekker na.

Liefs en bedankt voor jullie geweldige verslagen. Heerlijk om te lezen! xxx

• 06 Mei 2018 - 19:52

Sandra:

Dat zijn aardig wat kilometers in die drukkende hitte.
    Fantastisch om te lezen hoe jullie het ervaren hebben, dankjulliewel.
    Goede terugreis!