Het kastenstelsel qua verkeer - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Het kastenstelsel qua verkeer - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Het kastenstelsel qua verkeer

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

23 April 2018 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Vorige keer hebben we jullie al iets verteld over het chaotische verkeer hier. Inmiddels hebben we hier meer kijk op gekregen.
De laagste kaste in het verkeer zijn de dieren, met name koeien, die echt overal zonder begeleiding los lopen. Dus ook in de dorpen en steden kun je een groep koeien zien lopen of zien liggen herkauwen voor de plaatselijke supermarkt. Daarnaast zitten in deze kaste geiten, olifanten en heel erg veel honden aangevuld met de voetganger.
De volgende kaste zijn de langzame verkeersdeelnemers zoals lokale en niet lokale fietsers, landbouwtrekkertjes en brommertjes.
De tuktuk’s (door ons inmiddels tot tuut-tuut’s hernoemd) vormen, alleen aldoor hun aantal, een eigen kaste.
Daarna komen de snellere voertuigen zoals motoren, auto’s en kleine bussen.
De hoogste kaste bevat de lijndienstbussen.

OK dat wetende, wat is nu de verkeersetikette?
Groep 1 is rechteloos maar heeft ook weinig plichten, ze hoeven niet te laten weten dat ze er zijn en ook niet uit te kijken. Andere weggebruikers laveren er gewoon, liefst op volle snelheid, omheen.

Voor de langzame verkeersdeelnemers geldt dat er verwacht wordt dat ze zich aan de linkerkant van de weg bevinden en daar blijven! Dat doen ze ook tot er een verkeersopstopping is (bij nagenoeg iedere grotere plaats) dan gaan de snellere fietsers (lees wij) en de brommertjes ieder gaatje dat ontstaat benutten om verder te komen. Links voorbij, rechts voorbij, alles is toegestaan.

De tuktuk’s horen ook links te blijven rijden maar trekken zich daar niet zoveel van aan. Ook zij benutten bij grote drukte ieder gaatje maar ondervinden daarbij nadeel van hun breedte en laten dan net dat gaatje waar wij tussen passen. Wij zien hen ook wel als een kolonie mieren die in een lijn ergens naartoe schijnen te willen maar elkaar daarbij op wonderlijke wijze weten te passeren terwijl ze als teken dat ze er aan komen toeteren. Niet dat dat ook maar enige zin heeft, maar toch.

De snellere voertuigen gedragen zich een beetje hetzelfde maar hun getoeter beoogd vooral om de tuktuk’s en al wat daaronder komt, opzij te dirigeren.
Daarna dus de hoogste kaste, de lijnbussen die voor niets en niemand inhouden. Ze laten met een speciale harde toeter weten dat ze er aan komen zodat iedereen zich uit de voeten kan maken. Zelfs voetgangers en honden geven hieraan gehoor. De wat minder intelligente leden van de laagste kaste (de koeien en geiten) of de wat massievere (de olifanten) worden omzeild maar eventueel wel ten koste van andere weggebruikers.

Regel 1, het gevaar komt niet van achteren al zou je dat door het getoeter wel denken, dat is er alleen om lagere kasten mede te delen dat er een lid van een hogere kaste aankomt en je gaat passeren. (Dus niet om je te waarschuwen voor naderend gevaar).
Uitzondering op regel 1, een lijnbus kan er voor zorgen dat alles op zij moet en je dus in de verdrukking raakt. Dus als je die toeter hoort dan is het zorgen dat je uiterst links bent.
Regel 2, het gevaar komt van voren! Als uit tegengestelde richting een tuktuk een landbouwvoertuig inhaalt en een andere tuktuk gelijktijdig deze tuktuk voorbij gaat terwijl hij zelf op dat moment door een motor wordt gepasseerd, dan moet je niet denken dat dat het is. Want mocht er nog een plekje zijn voor een auto om dit hele stel voorbij te gaan dan gaat ie dat ook zeker doen. En dat zie je dan allemaal op je af komen!
Ok nog een regel 3: als een voertuig uit een hogere kaste wil wegrijden uit stilstand en hij heeft je gezien dan betekent dat niet dat hij even wacht tot je voorbij bent, nee dat betekent dat hij er vanuit gaat dat je je lijn nog wat verder naar rechts verplaatst zodat je hem niet raakt terwijl hij gewoon verder de weg opkomt. Het kan dus het zal, dat is wel het motto in het Sri Lankaanse verkeer.

Dan hebben we nog het knipperlicht. Veel voertuigen hebben dat aan staan, of aan de linkerkant of aan de rechterkant. DIt betekent niet dat dit voertuig van plan is binnenkort links respectievelijk rechts af te draaien, of te gaan stoppen. Gemiddeld genomen betekent het aan hebben van het knipperlicht helemaal niks dus dat moet je vooral negeren.

Kortom wij zijn helemaal ingeburgerd en het gaat goed. We proberen zoveel mogelijk binnenweggetjes te pakken. Die zijn rustig en mooi. Het is verder enorm warm en vochtig (81% luchtvochtigheid) dus je kleren proberen te drogen in de avonduren is volstrekt zinloos. In de kamer met de airco aan heb je nog de meeste kans. We hebben verder een safari gedaan en zowaar een luipaard gezien!

We zijn intussen wat meer landinwaarts gegaan en het is nu iets heuvelachtiger. Gisteren een stuk afgelegd met een lokale trein een hele belevenis. Wordt vervolgd.

• 23 April 2018 - 16:41

Patrick:

Haha...en dan te bedenken dat ik Sri Lanka na Vietnam een van de landen vond met het meest gemoedelijke verkeer Kennelijk is een motor nog net een een tiende van een klassepuntje hoger in aanzien dan een fiets

• 23 April 2018 - 16:57

Corinne:

Kortom: je bent een van de laagste verkeersdeelnemers en dus opletten geblazen! Geniet en probeer inderdaad die binnenwegen te kiezen. Groetjes!!!

• 23 April 2018 - 20:05

Julia:

Och Henk en Antonita toch!
    Kijk goed uit! En wat een prachtige foto's die voor zich spreken.
    Nog een hele fijne tijd samen en tot gauw.
    Liefs, Julia

• 23 April 2018 - 20:11

Anita B:

Hahahaaaaa... fantastisch verslag! Ik ben ineens weer terug alhoewel het vast he Fischer is dan in 1999... geniet van het prachtige binnenland en een geluk: jullie horen iig niet bij de laagste kaste!! Fiets ze.. xxx

• 23 April 2018 - 22:36

Big Brother:

Mooi verslag zusje! Leerzaam voor ons Nederlanders die klagen over het feit dat de mensen tegenwoordig geen richting meer aangeven. Het kan nog véééééél erger, kennelijk. En dat verbod om te claxonneren zal wel strikt gehandhaafd worden.....

• 25 April 2018 - 14:11

Gerry:

En jullie belletje??

• 26 April 2018 - 06:51

Corjan:

Een idee om dan zon bustoeter op je fiets te zetten ? Al is het enkel maar om de reacties hahaha...mooi daar zo te zien. Geniet nog en rij voorzichtig. Wij zijn nu ook aan het genieten op Kreta.
    Groeten C&A

• 30 April 2018 - 11:56

Sandra:

Hoi, ik lees het nu pas allemaal. Het lijkt me een ramp, dat verkeer daar, hahaha.
    Wel gaaf om alles te zien vanaf de fiets.
    Hebben jullie ook contact met de locals?
    Veel plezier nog! Groetjes, Sandra