Toeristische trip - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Toeristische trip - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Toeristische trip

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

05 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Zo tegen het einde van de trip wel zorgen dat ik in het ritme blijf, dus de zondagse routine maar weer van stal gehaald. Na deze keer nog 4 verslagen te gaan.

We zijn nu een beetje in het toeristische deel van onze trip aangeland. Vorige week waren we al bij de Frans Joseph en de Fox gletsjer, we reden naar Mount Cook en bewonderden Lake Tekapo. Allemaal bestemmingen die geen bezoeker van het Zuider Eiland wil missen. Deze week gingen we verder naar Queenstown en Te Anau terwijl voor de komende dagen Milford en Doubtful Sound (twee enorme fjorden) op het programma staan.

Maar even terug. We hebben de afgelopen weken weer het een en ander gefietst en er ons weer over verbaasd hoeveel energie en ongetwijfeld ook geld de Nieuw Zeelanders aan het investeren zijn in de aanleg van fietsroutes. Als het kan gebruiken ze bestaande verbindingen waarbij vooral oude treinsporen geliefd zijn omdat die weinig hoogteverschillen kennen en dus bruikbaar zijn voor grote groepen fietsers. Nadeel is wel dat ze vaak saai zijn en zelden een onverwachte wending kennen.
Je fietst er dan wel weer veilig en ongehinderd. Andere routes zijn echt aangelegd vaak over boerenland waarbij er veel met roosters en blokkers gewerkt moet worden om het vee op zijn plaatst te houden. Die routes zijn wel veel afwisselender.
In alle gevallen moeten er ook vaak bruggen aangelegd, verbeterd of onderhouden worden. Dat moet al met al veel geld kosten.

Het weer is nog altijd prima, zeker om te fietsen. We doen het de laatste week zo dat we samen vanaf de camping vertrekken en dat Henk op een gegeven moment omdraait om de camper weer te gaan halen. Zo is hij toch aan het trainen voor Oslo-Trontheim dat voor van de zomer op het programma staat.
Op het punt waar Henk omdraait rijd ik dan vaak nog een km of 20 verder en zo ben ik ook al twee keer boven de 80km uitgekomen.
Van de week had de camper nog een lekke band en met de hulp van een schapenboer heeft Henk die verwisseld (ik zat intussen ergens braaf te wachten). Inmiddels hebben we weer een nieuwe reserveband.

Vrijdag kwamen we aan in Queenstown een echt toeristenoord waar ze heel veel spannende uitdagingen bieden waaraan je je geld kwijt kunt. Naast het inmiddels bekende bungeejumpen, raften, kanoën en vluchten in helikopters zijn er nu ook jetboat rides, een soort gevoel alsof je in een achtbaan zit maar dan over het water in een speedboat. Henk ging uiteraard voor de mogelijkheid om daar te gaan downhillen. Ik ging voor mijn eigen uitdaging en las heerlijk een boek uit waarbij ik in de zon in slaap viel en dus lichtelijk verbrand raakte.
Queenstown is door de vele toeristen wel een gezellig stadje met veel terrasjes, winkeltjes en natuurlijk boekingskantoren.

Nu dus op naar de fjorden, we zijn benieuwd en hebben er zin in. Voor morgen, Milford Sound hebben we niets geboekt maar zoeken we ons vermaak onderweg en misschien dat we nog naar het Milford Discovery Centre gaan, dat zien we morgen wel. Voor Doubtful Sound hebben we wel een dagtrip geboekt. Volgende week horen jullie hoe dat was.

• 05 Maart 2017 - 13:22

Aniek:

Nog maar vier te gaan! We kijken langzaamaan naar jullie uit

• 08 Maart 2017 - 15:07

Leo:

Hoi Antonita en Henk

Volgens mij zijn jullie daar al helemaal ingeburgerd. Komen jullie nog wel terug?
    Ik hoorde laatst een mooie spreuk; je hebt veel geluk als je nooit pech hebt. Als dat beperkt blijft tot een lekke band heb je het helemaal voor mekaar!
    Hier regent het weer 'ns een enkel buitje (van 'n paar dagen).
    Veel plezier met nog mooie dagen te gaan. Ik zie er naar uit om jullie (sterke) verhalen aan te horen.

Groet
    Leo

• 18 Maart 2017 - 15:25

Anita:

Hee Antonita en Henk, ik heb twee verslagen gemist!! Hoe jammer, maar ik krijg geen meldingen op mijn e-mailadres. Maar omdat het eind van jullie trip nu nabij is, kijk ik zelf af en toe wel.
    Naast al het prachtige natuurgeweld op het Zuidereiland is Queenstown met al zijn rare sporten en dito mensen wel leuk als afwisseling, toch? Wij konen destijds helaas de jetboat niet doen want het had te hard geregend... maar de lord of the rings tour met de jeep was ook heel leuk! Evenals de midgetgolf ... mooie indoorbaan hebben ze daar in Queenstown...
    Ik fa weer naar het volgende verslag!