alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Havana, Cuba van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Havana, Cuba van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

alweer bijna voorbij

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

11 April 2011 | Cuba, Havana

Hallo allemaal,

Ja, en zo vliegt de tijd. Inmiddels ben ik de ontwenningsverschijnselen van het niet continu beschikbaar hebben van Internet redelijk te boven. Het was dus een verrassing dat we vandaag in een keer wel een computer aantroffen in een hotel!

Het gaat prima met ons, het fietsen zit er al weer bijna op. We hebben op de Ipad iedere dag een verslag bijgehouden dus dat plaatsen we met de bijbehorende foto's zou gauw het kan.

Voor nu:
We hebben in het zuidelijkste deel van Cuba een tocht van 7 dagen gemaakt. Vanuit Santiago de Cuba naar het oosten en dan zuidelijk langs de kust terug. De weg langs de kust volgen we nu al meer dan 100km en we hebben iets van 20 auto's gezien. Deze weg is prachtig: aan de ene kant de heuvels aan de andere kant de zee. Er is ook weinig bebouwing dus we moeten steeds zorgen voor voldoende te eten en te drinken. Het is nog steeds enorm warm overdag dus water is essentieel. De weg is op sommige plekken weggeslagen en vaak ook erg slecht zodat het wel een mountainbike tocht lijkt bij tijden.

Ook de overnachtingsmogelijkheden zijn beperkt en zo vallen we soms van het ene uiterste in het andere. Zaten we gisteren in een "vakantiekamp" met een bunker als slaapplaats zonder wastafel, maar enkele uren water en stroom en weinig te eten, afgelopen nacht zaten we dan weer in een all inclusive met ale luxe vandien! Hier zitten overigens overal bijna alleen maar Canadese toeristen.

Langs de weg lopen overal dieren los, natuurlijk veel geiten en kippen maar ook loslopende paarden, koeien, af en toe een ezel en tot onze verrassing ook heel veel varkens. Soms aan een touw maar vaak ook los rondlopend. In een dorpje gisteren liep op het dorpsplein een zeug met biggen. Moeder ging ergens rustig in de schaduw liggen tussen de mensen en de biggen konden zich te goed doen.

We ondervinden veel hartelijkheid, mensen die spontaan water of fruit aanbieden en in elk geval wordt je overal gegroet. We hebben niet het gevoel dat ze wat van ons terug verwachten of dat ze wat aan ons willen verkopen of zo.

Fietsen verloopt tot nu toe voorspoedig, vandaag laatste etappe van zo'n 60 km terug naar Santiago. Vanavond vertrekken we per bus terug naar Havana, een rit van 15 uur.
Morgen en woensdag zijn we dan nog in de hoofdstad, fietsen weer inpakken, nog wat rondkijken en dan zit het er op. We moeten voor dees en degene inderdaad nog wat sigaren scoren maar dat zal wel lukken.
We zien hier trouwens maar heel weinig mensen (sigaren) roken. Wellicht toch te veel een luxe product? Of denken wij dat alle Cubanen sigaren zouden moeten roken zoals buitenlanders van ons verwachten dat we nog op klompen lopen?

Met onze gezondheid gaat het ook prima, nergens last van gehad behalve dan af en toe wat verbranden. Ik door soms toch nog te weinig of te laat te smeren en Henk doordat hij gister kokend water over zijn voet kreeg. Een half uurtje in de branding (we zaten te lunchen aan het strand) deed wonderen. Het vel is er voor een stukje af maar hij heeft verder nergens meer last van, onvoorstelbaar!

Nou daar moeten jullie het voor nu maar mee doen. Wie het hele verhaal wil lezen krijgt dus later de kans. Of alleen nog even de foto's bekijken, dat kan ook.
Groetjes van Henk en Antonita

• 11 April 2011 - 15:13

Anja En Gerrit:

Ben benieuwd naar de foto's en natuurlijk naar de smeuiige verhalen erbij.
    Hier in Duizel ook kunnen verbranden van de zon!
    Wat betreft de honden ophalen. Haast je niet want we gaan hier breken in de keuken.

• 11 April 2011 - 18:21

Corjan En Aniek:

Wij kijken uit naar de foto's. Hopelijk hebben jullie al kans gehad een selectie te maken ;-)

• 11 April 2011 - 19:55

Mieke:

Wat gaat het toch snel...net weg en jullie komen al weer terug, tenminste zo lijkt het. Ben benieuwd naar de foto's van Cuba vind het een toch maar een misterieus land. Goeie reis en wat zullen jullie in vorm zijn, komt goed uit wij zoeken nog koptrekkers bij de dames. Liefs Mieke

• 11 April 2011 - 20:13

Leonie:

Hoe prachtig! Daar wil ik ook naartoe. En met al die varkens voelen jullie je toch een beetje thuis...
    Henk, beterschap met je voet. Ik hoop dat je er niet later alsnog last van krijgt.
    Geniet ze nog even

• 12 April 2011 - 06:30

Esmiralda:

Ik kijk uit naar het live vakantieverslag met foto's. Geweldig avontuur weer volgens mij. Goeie terugreis en tot snel!

• 12 April 2011 - 10:38

Corjan:

Mooie reis !!! ik ben heel benieuwd naar de foto's
    Voor straks een prettige en veilige terugreis. Ik kijk er naar uit jullie bruine koppen vrijdag te zien.
    Krijgen we cubaanse tapas ?

• 12 April 2011 - 10:57

Corjan:

Henk, hoe is het met je voet ? Ik weet nog hoe pijnlijk de brandwond bij Aniek waren en hoe lang het duurde voordat het helemaal herstelde. Ik las dat je er niet veel last van had, gelukkig maar.
    Goed verzorgen, da's het enige wat je kan doen. Tot vrijdag
    Corjan

• 16 April 2011 - 06:29

Bdette@xsall.nl:

Hallo Antonita en Henk

Welkom thuis!
    Jullie treffen het want dit weekend is het hier mooi zonnig weer.
    Hopelijk niet al te veel last van een jetlag.
    Groetjes, Bernadetta.