Eerste indrukken - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

14 April 2018 | Sri Lanka, Mirissa South

Met een tussenstop in Dubai vlogen wij in 12.15 van Amsterdam naar Colombo.
Onze fietsen stonden in de ontvangsthal al op ons te wachten. Dat was wel eens anders. Omdat we behalve twee fietstassen als handbagage niets anders bij ons hadden konden we snel het vliegveld verlaten. We werden opgewacht door de chauffeur die ons naar ons hotel bracht. Eerste wat opviel was de drukkende warmte hier. Het was midden op de dag en dus erg heet en vochtig.

In het hotel mochten we de fietskoffers mee naar de kamer nemen en Henk kon ze daar dus op zijn gemak in elkaar zetten. Nog een rondje gelopen door de omgeving en toen in de buurt wat eten. Henk gaf aan dat, wat hij ook voorgeschoteld kreeg goed was, als het maar niet pittig was. Dat is helaas niet gelukt.... We kregen wel een gratis ijsje als pleister op de wonde.

Volgende morgen koffers achter gelaten in het hotel, tassen op de fietsen en gaan met de banaan... Oh ja links rijden, oeps een tuktuk en nog een en nog een en nog een....tjeeeee! Hoe komen we aan de overkant van de straat. Met verhoogde hartslag en het zweet al op het voorhoofd (man wat is het al heet om half 10) gingen we van start. Naast de tuktuks heel veel motoren en auto’s op de weg. Verder langzaam rijdende fietsers en wandelaars, soms tegen het verkeer is (dus rechts) wat direct kortsluiting geeft in je hersenen want hoe ga je die nou ontwijken.
Als je aan voorgenoemde vervoersmiddelen enigszins gewend bent dan heb je nog de lijnbussen die bestuurd worden door echte rookies die gewoon vol gas overal doorheen blazen. Alle voertuigbestuurders toeteren om hun aanwezigheid kracht bij te zetten dus het is continu een kakofonie van verschillende toeters door elkaar heen.
Die tuktuks maken dan ook nog eens een knetterend geluid en ze stinken! Kortom dit avontuur zou niet voor iedereen een geslaagd idee zijn. Wij kunnen er gelukkig de humor wel van inzien en de omgeving is werkelijk schitterend.
We navigeren zoveel mogelijk van de grote weg vandaan en dan is het prachtig groen en mooie smalle wegen.

We hebben inmiddels 3 etappes gefietst en al twee keer in een guesthouse overnacht met geweldig aardige gastheren. Die zorgen ook nog eens voor een heerlijke maaltijd, inclusief een halve liter bier voor 13 euro voor ons samen!

Brood is wat lastig te krijgen en we zitten dus vaak aan de rijst of noodles. Die laatste zijn wel prima maar voor de rest is het eten vooral voor Henk wel een uitdaging. Ook al zegt hij zero spicy en verklaren zij dat er hoogstens een ietsie pietsie in zal zitten, hun standaard verschilt toch echt behoorlijk met die van ons.

Gisteren, na een regenachtige dag, kwamen we aan in Mirissa een plaatsje aan de Indische oceaan. Blijkt het oudejaarsavond te zijn, overal knetter vuurwerk maar voor de rest onduidelijk hoe het verder gaat. We lazen dat je oudjaar hebt en dan even niks en dat astrologen bepalen wanneer daarna precies het nieuwe jaar begint.
Dat bleek ergens rond een uur of 6 vanmiddag te zijn. Daarvoor moeten dan allerlei rituelen worden uitgevoerd. Vanavond dus weer veel vuurwerk nu ook wel een paar mooie vuurpijlen maar toch ook nu vooral knallers.
Wij gingen vanmorgen met een boot mee om dolfijnen en walvissen te spotten. Dat was een prima trip, rustige zee, niet te warm en ja hoor zowel scholen dolfijnen als een walvis van vrij dichtbij gezien. Kortom prima nieuwjaarsdag.
Morgen weer op de fiets.

• 14 April 2018 - 18:52

Corjan:

Tja not spicy. Het is maar hoe je het bekijkt. Je zou eens kunnen kijken of er niet iets is wat een beetje neutraliseert of zo. Verder lekker genieten daar en niet overreden worden door een tuktuk. Nou ja sowieso maar niet. Groeten en neem een pint op ons.
    C&A

• 14 April 2018 - 19:46

Monique:

Tjee, wat een hectiek. Maar met humor benaderen is het beste, net als dat "zero spicy". Geniet lekker daar en Happy New Year. xxx

• 14 April 2018 - 20:38

Fiona:

Wow! Avontuur!

• 14 April 2018 - 20:39

Fiona:

Wow. Avontuur!

• 14 April 2018 - 21:35

Patrick:

Wow gaaf...het strand bij marissa is een van de mooiste van t eiland.. .en whalewatching....bijna altijd blauwe vinvissen te zien. Behalve toen ik er was dan :-) Veel plezier........en vraag kokosmelk bij t eten

• 14 April 2018 - 22:44

Henry En Mjon:

Klinkt heerlijk. Oké, temperatuur mag misschien iets minder maar jullie genieten wel. En wij mogen gelukkig meegenieten.
    Xxxx

• 14 April 2018 - 22:53

Anita Boeser:

Hahaha.... not spicy.... Yeah ! Leer mij die gekke, kleine sri lankanen kennen. Ik vond het ook nogal spicy! Dat verkeer is een feest van herkenning... erg he? Doe voorzichtig !!
    Wie kan nou zeggen dat ze twee keer nieuwjaar vieren in een jaar? Moet je normaal gesproken wel heel hard voor vliegen.... Maar wel erg leuk en dan dat cadeautje van die dolfijnen en een walvis. Nu al geslaagd!! Geniet ervan en ook al fiets je niet hard, zweten doe je toch. Dan ga je gewoon ff in zo'n tropisch buitje staan. Hihihi! xxx

• 14 April 2018 - 22:54

Floor:

Dat is weer prachtig beschreven, Antonita. Het is alsof ik in een tuktuk naast je rijd. Idd kokosmelk bij of door het eten kan de boel wat neutraliseren. Sterkte, maar vooral plezier!

• 15 April 2018 - 12:17

Julia:

Wat een geweldige verhalen weer! Geniet ervan. En naderhand een keertje afspreken, want ik heb meer contact met jullie als je er niet bent.....xx

• 15 April 2018 - 14:49

Corinne:

Kei leuk om te lezen en een klein beetje mee te beleven! Geniet er van!

• 15 April 2018 - 18:12

Aniek:

Hey spice bikers (weer s wat anders dan the girls ;-) , gaan jullie Colombo nog verkennen? Mooi stadje met zoveel koloniale geschiedenis! Veel plezier

• 16 April 2018 - 11:14

Sabrina:

Super leuk om die mooie reiservaringen van jullie te lezen. Enjoy! (en ik kijk alweer uit naar jullie volgend avontuur)

• 17 April 2018 - 22:48

Tzacor:

Hadden ze ook oliebollen?

• 21 April 2018 - 20:54

Leonie:

Ik lees nu pas jullie eerste paar dagen en las op fb dat jullie alweer in Trincomalee zijn. Jullie hebben er alweer flink wat kilometers opzitten! Geniet van de mooie omgeving!

Groetjes Leonie