Zig zag over het Zuider Eiland - Reisverslag uit Middlemarch, Nieuw Zeeland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Zig zag over het Zuider Eiland - Reisverslag uit Middlemarch, Nieuw Zeeland van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Zig zag over het Zuider Eiland

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

01 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Middlemarch

Zig zag over het Zuider Eiland

We crossen heerlijk zig/zag over het Zuider Eiland om alle mooie dingen te kunnen bekijken. Het is een prachtig eiland met grote diversiteit. Soms kale rotsen, dan weer begroeide heuvels met grote kuddes schapen of koeien, soms mooie vergezichten, soms bochtige wegen door de heuvels. Midden op het eiland ligt een bergrug (the great devide) en die zijn we inmiddels al een keer of 3 overgestoken en iedere keer is dat heel anders. De mooiste was toch wel vanuit het westen over de Arthur Pass naar het oosten. Daar is het landschap zo groots en adembenemend maar ook alle andere passen hadden hun charme.

Ik heb een foto van een kaartje bijgevoegd. Paars hebben we inmiddels gedaan en rose zit voor de komende weken nog in de planning. Ja, komende weken want vrijdag over twee weken moeten we deze camper al inleveren! Oei het gaat nu inderdaad ineens heel erg hard.

Even wat korte zaken. We hebben nog steeds enorm veel geluk met het weer. Het is qua temperatuur overdag altijd heerlijk, zeg maar tussen de 20 en 26 graden. De avonden verschillen nog al, soms is het gewoon prima temperatuur, zeg maar tussen de 15 en 17 graden maar soms is het ook flink koud. Gelukkig hebben we verwarming maar die gaat 's nachts natuurlijk uit waardoor je soms tegen de ochtend wel eens wakker wordt van de kou.
Van de week hadden we een dag die regenachtig begon (heel uitzonderlijk!) en dus konden we niet direct naar buiten voor de geplande wandeling. Ik zat lekker met een boek en een bak thee in een hoekje en Henk zat wat naar buiten te staren naar de regen. Hoor ik hem opeens zeggen "Ik willllll naaaaaar huiuiuis". Gelukkig werd het gauw droog en konden we naar buiten! Nu wil hij juist weer niet naar huis.

We hebben de laatste week veel in agrarisch gebied gezeten en daar hebben we ons verbaasd over de regeninstallaties. Ik heb een foto bijgevoegd van de installatie die we hier heel vaak zien. Dit werkt als een soort passer. Op een punt is ie vast en de rest gaat in een (deel) cirkel rond. We hebben er gezien van wel 23 delen (van wiel tot wiel noem ik een deel) dat is zo'n 500meter aan elkaar. De buitenste geeft heel veel water en hoe verder naar de passerpunt hoe minder water. Ze hebben ook openingen in de afrastering waar zo'n wiel wel door kan maar een koe niet.

We zijn nog een avond mee geweest op kiwi "jacht". Deze beestjes (vogels die niet kunnen vliegen) zijn het nationale symbool van Nieuw Zeeland. Helaas zijn ze inmiddels behoorlijk zeldzaam. Een koppeltje heeft een territorium van 2 vierkante kilometer, het zijn nachtdieren en erg schuw. Kortom het kost wat moeite om er een te vinden. We moesten ons om half 8 melden en werden met een groep van 8 naar het bos gebracht. We moesten oefenen om zo zacht mogelijk in een rijtje over het gras (niet over de kiezels!!) te lopen en signalen te geven. De vogel(s) die we gingen zoeken hadden een zender en onze gids een ontvanger. Als hij er een spot moet iedereen muisstil blijven staan (gauw 20 minuten tot een half uur) en dan maar hopen dat de kiwi de kant van de groep uitkomt. De eerste poging liep op niets uit. Bij de tweede poging hebben we er een in de berm zien scharrelen maar hij bleef in die berm en verdween ook weer. Twee pogingen daarna bleven ook zonder resultaat maar... we hadden er eentje gezien! Het viel ons wel op hoe muisstil het was in het bos. Om half 1 's nachts waren we pas terug bij het startpunt.

We waren zaterdag in het toeristenplaatsje Wanaka en zagen daar dat vlakbij de Nieuw Zeelandse kampioenschappen MTB Cross Country en Downhill verreden werden. Cross Country was die zaterdag al geweest dus gingen we op zondag naar de Downhill wedstrijd kijken. Bleek het helemaal boven op een berg te zijn (1.600 meter hoog) die alleen via een gravelpad te bereiken was. Boven stonden dan ook niet zo heel veel campers...
Anyway, de wedstrijd was wel erg leuk om te zien. Goh wat gaan die gasten met een noodgang naar beneden over brokken en rotsen en los gravel! We spraken nog even met de winnaars van de cross country, die kunnen we in de toekomst in de gaten houden.

We proberen nu een beetje om en om wel of niet op en camping te staan. Je mag hier op veel plekken met een camper zoals wij hebben (met toilet) vrij kamperen. Vaak zijn dat wat afgelegen maar mooie plekken. Je hebt dan geen stroom dus als je telefoons etc moet opladen of als het water bijgevuld moet worden dan moet je wel op een camping staan. Daar heb je ook veel verschil in soms hele ruime plekken maar de voorzieningen gedateerd, soms kleine plekken maar dan wel prima doucheruimten. Ze hebben nagenoeg overal wasmachines en drogers en ook altijd een campkitchen met meer of minder materiaal. Soms kokend water beschikbaar of een waterkoker en een magnetron, meestal een of meer BBQ's.

Als laatste stoeien we hier wat meer met de wifi. In de camper hebben we via de TomTom (MinoukMinouk) wifi ter beschikking als er zenders zijn die het signaal doorgeven. Maar de bandbreedte is beperkt en zo vliegen we er nog al eens uit, zeker als we met tweeën tegelijk wat willen doen. Op de campings is vaak wel wifi aanwezig en soms moet je daarvoor bijbetalen. Als het allemaal goed werkt en we voldoende mb's hebben dan proberen we toch "Wie is de Mol" en "Boer zoekt Vrouw" te volgen. Ook willen we dan dees en degene nog wel eens bellen. Zo blijven we toch wat in contact want we beginnen jullie zo stiekem toch wel te missen. Vooral de carnaval was voor mij wel even een dingetje maar ja, dat is ook weer voorbij gegaan.

• 01 Maart 2017 - 08:55

Antonita En Henk De Louw:

Let goed op, wie draagt het fototoestel in de foto met de man die Henk waarschuwt niet verder te gaan?

• 01 Maart 2017 - 08:56

Antonita En Henk De Louw:

De foto van de regeninstallatie is niet erg duidelijk maar het vaste punt zit aan de rechter kant.

• 01 Maart 2017 - 09:24

Anja:

Hey...
    Jullie hebben daar dus ook een beetje regen....1 dag
    Nou ik kan je vertellen hier heeeeeeel veel en veel wind
    Geniet nog van de aankomende weken....want de laatste gaan altijd snel
    Groetjes van ons

• 01 Maart 2017 - 09:25

Marjon En Henry:

Wat een prachtige zig-zag trip. En nog wat in petto. Wat is het toch een prachtig land, Nieuw Zeeland. Jammer dat het zo ver weg ligt.
    Wisten jullie dat er een MTB wedstrijd was of was dat helemaal per ongeluk? Het zou natuurlijk kunnen dat Henk het in een MTB blad gelezen had.

Jammer dat ik nu niet de eerste ben die een reactie geeft maar dat je die plaats zelf even ingenomen hebt. Zo kan ik toch nooit 1e worden. Hihihi.
    Er komt nog wel een kans den ik zo.
    Die kartonnen gast met zijn fototoestel. ...stond die bij Fox Glacier? Daar hebben wij er volgens mij ook 1 gezien. Of ik ben gewoon abuis en onder de indruk van die ranger. Kan ook!

Geniet nog een paar weken volop een blijf leuke verhalen sturen. Wij reizen mee.

Xxx

• 01 Maart 2017 - 09:43

Gery:

Ja reizen is heerlijk, maar naar huis gaan ook!! Het knopje gaat bij jullie nu dus langzaam om....

• 03 Maart 2017 - 22:39

Anita B:

Hee Antonita en Henk, wat een heerlijk verslag weer! Walk down memory lane... het begint te korten in dit fantastische land maar die bonus op Fiji is ook wel heel lekker! En wij zullen weer blij zijn jullie weer te zien aan deze kant van de aardbol.
    Geniet nog lekker en niet denken aan vertrekken... xxx