Staircase to the moon - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Staircase to the moon - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Staircase to the moon

Door: Antonita de Louw

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

23 Oktober 2016 | Australië, Exmouth

In Broome aan de kust zagen we een heel nieuw verschijnsel. We hoorden dat er een mooie zonsondergang was, dat is niks nieuws, dat hebben veel toeristenplaatsen. Dus tegen zonsondergang crossten we met de fiets, ons eerste ritje deze trip, naar de andere kant van de punt om daar de zon in de oceaan te zien ondergaan. Dat was heel mooi.

Daarna moesten we al de wiedeweerga weer terug fietsen om aan de andere kant...de maan te zien opkomen. 3 dagen per maand in september, oktober en november, is hier een verschijnsel dat ze de staircase to the moon noemen. De maan schijnt dan op het drooggevallen strand (volle maan moet dus gelijk vallen met eb) waardoor er een soort trap verschijnt tussen de maan en het strand. Er komen echt veel mensen op af en het gebeurd op een exact tijdstip. In ons geval om 19.07, dat staat ook zo in het boekje over Broome! Het was inderdaad een heel bijzonder verschijnsel en je moest er precies voor op de goede plek staan. Laat dat nou 150meter van onze camperplek zijn!

Onze volgende stop was Eighty Miles Beach. Ook aan zee maar wel aan een dirtroad van 9 km. Dat is niet fijn met een camper over zo'n wasbord weg. Wel weer aan het strand dus, erg mooi en rustig. We kwamen later een ouder stel tegen die stonden daar 5 maanden per jaar. Nou dat is toch wel weer heel veel van het goede want er was verder helemaal maar dan ook helemaal niks te doen!

We besloten onze weg met een ommetje voort te zetten en koersten naar de Pilbara. Weer zo'n gebied van 7 keer de Benelux waar maar 100.000 mensen wonen. We wandelden daar door een aantal mooie gorges (je kon helemaal afdalen en al klauterend door de kloof een route volgen). Henk heeft zelfs een paar keer gezwommen op plekken waar watervallen zorgen dat de gorge niet droog komt te staan.
Ook is dit gebied bekend om zijn mijnbouw. Vanuit Port Hedland wordt naast ijzererts veel zout geëxporteerd dat door zeewaterindamping is gewonnen.
Dat ijzererts moet vanaf de mijnen worden vervoerd naar de haven en daarvoor gebruiken ze Road Trains. Vrachtwagens met 3 of 4 aanhangers. Ze mogen 53,5 meter lang zijn! Wij hebben er echt ongelofelijk veel gezien echt super om ze te zien rijden. Er zijn ook speciale assembly plekken want je hebt wel wat plek nodig om met zo'n gevaarte te manoeuvreren.

We verlieten de Pilbara weer om vanuit het plaatsje Tom Price (waar we nog even een berg beklommen en ik een plantje aaide dat niet zo lief was als het er uit zag - 20 splinters in mijn hand!
De weg naar Nanutarra Roadhouse en vervolgens naar Exmouth was heel erg lang en uitgestorven. Geen tankstation, geen enkel huis of boerderij echt twee dagen lang in the middel of nowhere.

Nu dus weer aan de kust. Morgen lekker snorkelen bij het Ningaloo Reef. We zijn hier in totaal 3 dagen, het is voor het eerst dat we meer dan een nacht op dezelfde plek zijn. Beetje vakantie dus...

• 23 Oktober 2016 - 17:28

Aniek:

Hoe bijzonder! Hier een mooie herfstwandeling gemaakt en zowaar een rood-met-witte-stippen-paddestoel gezien.

• 23 Oktober 2016 - 19:31

Riek :

Hallo Antonita en Henk,
    Ik vind het ontzettend leuk om jullie reisverslag te lezen. Echt Leuke verhaaltjes.
    Goeie reis verder en groetjes vanuit Gemert.

• 23 Oktober 2016 - 20:37

Henry En Mjon:

Wat een prachtige foto van de maan. En ja, soms heb je dan het geluk dat je de beste plaatsen hebt, terwijl je alleen maar je intuïtie volgt. Heerlijk is dat. En voor mij zijn dat de cadeautjes van het leven.
    Jammer dat het zo warm is dat je bijna niet kunt fietsen. Misschien dgaat het in het zuiden van Australië beter.
    Nog heel veel plezier en weer spreken elkaar weer.

• 23 Oktober 2016 - 20:57

Gerry:

Nou, al veel byzonders gezien! En gefietst! Ik dacht al, wanneer worden die ingezet....

• 23 Oktober 2016 - 22:43

Anita:

Mooi die staircase! Ik heb eerder daarover gelezen... mooi om mee te maken. Zeg!
    Fijn dat het een stuk minder saai is dan vorige week. Die wandelingen lijken me ook wel wat! :-) xxx

• 25 Oktober 2016 - 13:47

Minouk & Tom:

Zelfs aan de andere kant vd wereld is Tom bekend en kan hij je toch nog een beetje klieren met 20 splinters in je hand