It's a long hot road... - Reisverslag uit Derby, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu It's a long hot road... - Reisverslag uit Derby, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

It's a long hot road...

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

17 Oktober 2016 | Australië, Derby

Derby
We zijn een weekje en zo'n 2.000km verder. We rijden ongeveer 300 km per dag en dat brengt ons mooi van settlement naar settlement. Er tussenin is eigenlijk ook niets. Dus je zet 's morgens de TomTom en dan zie je een rechte streep naar je eindbestemming. Vervolgens ga je zo'n 70 tot 80km per uur rijden, zet de cruise control vast en dat was het dan. Beetje sturen om op de linker weghelft te blijven en heel af en toe zwaaien tegen een tegenligger. Henk heeft er een hobby van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden en van 6.8km per liter hebben we nu de 8.8km gehaald. Onze snelheid is dus wel wat gezakt maar dat boeit niet, we hebben geen haast.

Waarom we zwaaien tegen tegenliggers? We passeerden op een gegevens moment een aantal cowboys die met hun runderen onder weg waren en het viel ons op dat ze stuk voor stuk de hand tegen ons opstaken. Later zagen we dat ook automobilisten op de verlaten wegen dit gebaar maken dus daar zijn we (vooral ik, Antonita) toen ook maar mee begonnen. Voel ik me toch weer een beetje motorrijder.

Het landschap verandert wel wat maar gemiddeld genomen zie je vooral een licht beboste omgeving (je kunt hier door de bomen makkelijk het bos zien) met veel van die termietenheuvels en boab bomen die echt heel mooi zijn. In het begin zaten we in Arnhemland (genoemd naar een Nederlands zeilschip dat voor de kust verging) en dat is een enorm groot gebied. Nu rijden we door De Kimberleys ook zo'n 400.000km2 groot! Dat is 5 keer zo groot als Nederland en België, bijna onvoorstelbaar. Dus eigenlijk rijden we al over een afstand van thuis tot voorbij zuid Spanje in een soortgelijke omgeving! Geen zorgen, we vermaken ons prima!

We zitten nog steeds in het noorden maar nu in de provincie West Australia. De grens overgaan betekende alle groenten en fruit inleveren. Weg laatste ui en komkommer maar ook het potje honing uit de winkel moest er aan geloven! Van de nieuwe aankopen wordt geadviseerd een bonnetje te bewaren zodat je kunt aantonen dat je het in WA (Willem Alexander??) gekocht hebt. Oh ja, en of je ook de tijd maar weer 1,5 uur terug wilde zetten... Het is nu dus om 6 uur 's avonds al stik donker en we hebben met jullie maar 6 uur tijd verschil.

De dag temperatuur blijft onverminderd hoog maar de nachten worden wat minder warm en dat is toch wel fijn want nu hoeven we die lawaaierige airco niet meer aan te houden. Overdag hebben we van de week de 40 graden aangetikt en dat is toch echt wel heel erg warm! Vandaag reden we naar de kust en was het "maar" 34,5 terwijl het nu (17.00) al afkoelt tot zo'n 30 graden. Ongekend maar heerlijk.
Het valt ons op dat, terwijl je in Europa vaak op warm water uit de kraan moet wachten, je hier moet wachten tot het een beetje koud is.

We hebben WiFi in de camper maar het is afhankelijk van de ondersteuning in de omgeving of je er ook werkelijk gebruik van kunt maken (meestal niet dus). In een plaatsje is er meestal wel even bereik en dan horen we ineens piepjes uit onze apparaten komen. Ook op de campings is bereik niet zeker. We blijven dus goed op de hoogte maar met wat wisselende frequentie.

Vandaag op weg naar Broome, de eerste "grote" stad op onze route. Wonen wel 11.500 mensen.

• 17 Oktober 2016 - 11:40

Leonie:

Het klinkt heerlijk en geweldig!! Wat een ruimte en een vrijheid. En de cross met mooie gaten komen nu natuurlijk van pas ;-)
    Bizar dat je het eten "over de grens" in moet leveren. Dat gebeurt jullie vast geen tweede keer :-) Geniet er nog van en ik blijf mee lezen!

• 17 Oktober 2016 - 16:42

Corjan:

Klinkt lekker relaxed. Mis wel fotos bij het verslag. Die komen hopelijk nog ? Geniet er van. Wij genieten een beetje mee. Hoe lang is het trouwens varen in een rubber bootje ? Dan kom ik er aan

• 17 Oktober 2016 - 19:10

Ed:

Ha, jullie genieten wel zo te lezen. Mooi!
    Al wat schapen en konijnen gezien, of van die andere geimporteerde dieren?
    Ze hebben er zo te lezen maar een troosteloos landschap van gemaakt, of toch niet?
    Alleeen die baobaps vonden ze niet lekker denk ik.
    Maar wel heel mooi om het eens met eigen ogen te zien. Misschien toch een beetje jaloers
    Geniet ervan!

• 17 Oktober 2016 - 20:26

Monique Simons:

Tip van Jeroen: Koop een zonnepaneel voor op het dak van de camper. Kun je tijdens de rit van alles opladen. Aan het einde van de reis verkoop je deze weer op de Australische marktplaats of neem hem mee naar Nederland!
    Geniet nog daar!! Ik wacht nog steeds op een foto, Antonita :)

• 17 Oktober 2016 - 20:48

Thea Krol:

Wat heerlijk om zo ontspannen en relaxed rond te mogen rijden. En je ziet ook nog meer onderweg.
    Geniet er lekker van!!

• 17 Oktober 2016 - 20:50

Mientje:

Antonita en henk ,ook ik reis met jullie mee .jullie hebben het ook naar jullie zin zo ik lees .warm maar beter dan kou en regen ja toch ! Dan neem je maar een duik in het water koel je wel af .lieve groetjes en geniet beide vsn julli vakantie .xxx

• 17 Oktober 2016 - 21:58

Anita:

Hee wereldreizigers! Lekker afwisselend landschap.... dat is dan weer het nadeel van zo'n enorm land.... wacht maar tot je in Nieuw-zeeland bent. Na elke bocht weer anders!
    Maar ik wed dat jullie nu wel het meest afgelegen stuk Australië hebben doorcrosst.... Haha!
    Muziekje op en gaan. En ondertussen lekker chillen met wat locals en zwaaien maar!!!!xxx

• 18 Oktober 2016 - 09:46

Aniek:

Jullie voelen je een beetje motorrijder in een camper? Okay ;-)

• 18 Oktober 2016 - 11:00

Els Denissen:

Peter en ik volgen jullie ook op deze mooie reis en krijgen het warm van dit verslag ☺

• 18 Oktober 2016 - 16:23

Gerry:

Eindeloos klinkt het of einderloos.... De afstanden klinken voelbaar door! Op tot de einder.