Nou we zijn er eindelijk - Reisverslag uit Darwin, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu Nou we zijn er eindelijk - Reisverslag uit Darwin, Australië van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

Nou we zijn er eindelijk

Door: Antonita

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

09 Oktober 2016 | Australië, Darwin

Inmiddels zijn we enkele dagen in (of op?) Australië. We hadden een voortreffelijke reis. Zelfs het overgewicht aan bagage werd met een kleine reprimande goedgekeurd. Ook het door de Australische douane komen viel erg mee. Het slalommen met de bagagekarretjes met de fietsen erop was nog het meest moeilijk.

We vertrokken op woensdagavond uit Nederland en het was zowel in Dubai (de 6e) als in Brisbane Australië (de 7e) vroeg in de ochtend toen we aankwamen. Dat is toch wel raar. Met 13,5 uur vliegen ben je ineens een hele dag verder.

We arriveerden na de middag in Darwin na nog 4 uur te hebben gevlogen vanaf Brisbane. We gingen even de stad in en kwamen erachter dat Darwin betrokken was bij de tweede wereldoorlog. De Japanners vielen in 1942 de haven van Darwin aan en die was voor de Britten van strategisch belang. Uit angst voor een Japanse invasie moesten er snel veel manschappen richting het noorden en daarvoor moest er snel een weg van zuid naar noord worden aangelegd. In 1974 werd zo'n 80% van alle huizen in Darwin vernietigd door een cycloon. Je ziet dan ook niet veel oude gebouwen hier. De zomer moet hier nog beginnen maar nu is het al enorm warm. 35 a 36 graden en dat valt niet mee voor een stel Nederlanders na zo'n lange reis. In de bus terug naar het hotel konden we echt niet meer wakker blijven. Omdat het pas 19.00 uur was toch nog even wat baantjes gezwommen in het zwembad bij het hotel en wat gedronken. Toen was het echt op.

Vrijdag de camper ophalen, iets waar we al die maanden naar hadden uitgekeken. De instructies krijg je nu op een Ipad en je kunt de filmpjes op de Tomtom die je meekrijgt nog eens bekijken. Handig.
Echt een mooie camper hebben we, een Mercedes. Het links rijden met zo'n gevaarte vereiste wel even wat aandacht. Ook de hoogte moet je goed in de gaten houden.
Voor vertrek oodschappen doen. Je moet overal aan denken alsof je voor het eerst een huis gaat inrichten, paar uur mee zoet geweest. Nadat ook die horde genomen was gingen we echt op weg. Omdat het al tegen zessen was en het om 7 uur echt donker is zochten we een camping net buiten de stad. Ook in de avond zakt de temperatuur niet onder de 26 graden dus we zijn erg blij met de airco.

De eerste nacht in dit nieuwe verblijf goed doorstaan. 's Morgens al vroeg wakker en buiten gezeten om te genieten van de bijzondere vogelgeluiden en van de temperatuur die toen heel aangenaam aanvoelde. Na het ontbijt op weg naar het Litchfield National Park. Eerst een afslag te vroeg genomen waardoor we na 25km op een onverharde weg kwamen. Volgens de Tomtom gaat dat bestraft worden met een boete van $ 300,- want je mag niet op onverharde wegen komen met de camper (max 12 km als dat nodig is om bij een camping te komen). Die boete, dat zullen we dan nog wel eens zien!
Kortom teruggekeerd naar de grote weg en alsnog de goede afslag gepakt. Eerste bezienswaardigheid: termietenheuvels. Echt ongelofelijk hoog en allemaal staan ze in noord-zuid richting om oververhitting van het nest te voorkomen. Dat vonden wij al knap want het was weer heel erg heet en kleine snellle vliegjes waren bijzonder actief (ofwel, je werd er gek van). We wandelden een eindje verderop een korte trail maar met die hitte was ook dat een hele opgave. Nog wat verder in het park waren de Wangi Falls. Daar was het heerlijk. Henk is gaan zwemmen en heeft zelden zo fijn in een natuurlijk water gezwommen, helder, fijne temperatuur en geurloos. Je kon naar die waterval zwemmen en daar was het water nauwelijks kouder.

Nu weer terug op de camping van gister omdat we morgen vanaf hier de andere kant uitgaan.
We hebben vandaag al onze eerste roadtrain met 4 wagens gezien. Daar kom ik later nog wel eens in een stukje op terug. Indrukwekkend hoor!

• 09 Oktober 2016 - 16:46

Anita:

Lieve Antonita en Henk, ik zit hier met ons mam jullie verslag te lezen met een glimlach en ook met bewondering voor jullie lange reis en dat je het zo lang hebt kunnen volhouden tot 's avonds. Zwemmen om wakker te blijven! Haha.
    Die waterval klinkt heerlijk, ons mam zou er zo onder willen. Ze heeft al heel wat fantasieën daarover (uh.. niet erotisch).
    Geniet van de volgende stop en hou de gepoetste kant van de camper boven!

Veel liefs,
    Mientje en Anita
    (En we zijn de eersten!!! :-) )

• 09 Oktober 2016 - 16:49

Anita:

Oh ja en verander je vlaggetje ff... jullie zitten volgens waarbenjij.nu in (of op?) Cuba !?

• 09 Oktober 2016 - 16:52

Gerry:

Ja even bijkomen en even wennen natuurlijk..... Welkom in Australie!

• 09 Oktober 2016 - 17:05

Anja :

Hoi Antoinita en Henk
    Fijn dat de reis goed is verlopen....
    En geniet van het prachtig land.....ook dan maar via de zandweggetjes( is wel beter van niet )...
    En lekker afkoelen onder de watervallen is zeer zeker niet verkeerd....
    Veel veilge kilometers..

• 09 Oktober 2016 - 19:31

Thea Krol:

Antonita en Henk,

Klinkt goed allemaal. Enjoy!!

• 09 Oktober 2016 - 21:12

Koen En Tamara:

Super dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Die warmte wennen jullie wel aan. Lekker op die onverharden wegen blijven rijden want dan kom je op de mooiste plekjes.Zeker straks in NZ bij de DOC camping plaatsen. Wij mochten ook niet op onverharde wegen rijden en hebben nooit een boeten gehad. Maar goed wij hadden ook geen navigatie die ons vertelde waar we naartoe moesten of bij kon houden waar we waren:-). Geniet ervan en we zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Cheers Koen en Tamara

• 09 Oktober 2016 - 23:15

Aniek:

Aussies! Een Mercedes, nou ben ik helemaal jaloers ;-)
    Bedankt voor de leuke kaart, Siem heeft de button 3 met trots gedragen. Koen ook trouwens, haha!

• 10 Oktober 2016 - 13:24

Mariejona :

Super wat jullie gaan doen.
    Geniet er samen lekker van.
    mooi om te lezen...

• 10 Oktober 2016 - 19:05

Henk Oppers:

Hoi,

Mooi om te horen dat het begin van de reis goed is verlopen.
    En beschouw je camper maar als een 4 weel drive camper. Off track zijn de mooiste dingen te zien en te beleven.

Geniet ervan daar Down Under.
    Gr. Henk

• 11 Oktober 2016 - 07:08

Henry En Marjon:

Lekker temperatuurtje daar.
    Het begin is gemaakt en er komen nog vele mooie dagen aan. Wat is de tijd snel gegaan, vanaf het moment van plannen, leek het nog zover. En nu...we zitten er al.

Geniet van deze mooie reis en van elkaar.
    Xxx

• 11 Oktober 2016 - 09:45

BenG:

Het lijkt fantastisch en spannend. Geniet er van en oppassen met rijden in die camper.