´t is stil aan de overkant - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu ´t is stil aan de overkant - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Antonita en Henk Louw - WaarBenJij.nu

´t is stil aan de overkant

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Antonita en Henk

01 April 2011 | Cuba, Trinidad

Voor het eerst sinds we op Cuba zijn hebben we een plek gevonden van waar we kunnen internetten en dus een verhaaltje op onze site kunnen plaatsen. Voor de liefhebbers, te zijner tijd plaatsen we ons hele verslag nog wel, voor nu moeten jullie het doen met een kort resumé.

We zijn al weer meer dan een week op Cuba. Begonnen met een dagje Havana. Daarna gaan fietsen, inmiddels 6 fietsdagen gehad en een verplaatsdag per bus. Allereerst het weer is geweldig mooi, we hebben een klein mini buitje gehad maar dat mocht geen naam hebben. Verder zon en gelukkig af en toe een wolk.
´s middags is het vaak wel heel erg heet en ook hier hebben we af en toe wat verbrandingen opgelopen ook al smeren we ons rot.
Het fietsen valt door de warmte niet altijd mee maar we hebben tot nu toe wel kunnen doen wat we wilden.

Een paar dagen geleden hebben we met ons tweeen en een bewaker overnacht op een prachtig strand, dat was een hele belevenis. In de tent was te warm dus met luchtbed op een strandstoel met alleen een lakentje was voldoende. Het water5 kabbelde zowat aan onze voeten, zeker niet verder dan 5 meter verderop. ´s nacht absoluut stil, geen vliegtuig gezien of gehoord maar wel veel sterren. Natuurlijk wel een muggenaanval moeten doorstaan.

Inmiddels hebben we het oosten van Cuba verwisseld en zijn met een bus nu midden op het eiland. Gister Cienfuegas bekeken, mooie oude stad en vandaag naar Trinidad gereden. Verrassend genoeg is deze hele stad voorzien van kinderkopjes!! Ze liggen nog slecht ook nog en het klimt! Vandaag heel hordes overstekende land krabben gezien. Geen Krabbengat maar vooral Krabbenplat omdat er heel veel de overkant van de straat niet haalden. Enge beesten hoor!

Dingen die ons opvallen zijn kruisingen. Ieder dorp heeft wel een belangrijke kruising en daar zitten dan hele groepen mensen te wachten enige vorm van vervoer. Kan paard en wagen zijn, kan een brommertje zijn, of een grote laadvrachtauto of een ouwe bus....
Op zo´n kruising wordt ook van alles verkocht, bijvoorbeeld heerlijk suikerrietsap maar we hebben ook al iemand eieren zien bakken bijvoorbeeld. Aan de twee soorten geld is het wel wennen. Nu weten we inmiddels redelijk in te schatten we ergens met CUC´s (toeristengeld voor luxere dingen) of met pesos voor simpele dingen zoals brood, of een pizzahapje, of milkshakedrankje op een kruising. De peso is 1/20e van een CUC. Een enorm verschil dus. Rijden in zo´n land roept veel vragen op. We zijn er nog niet uit.

De mensen zijn wel heel vriendelijk. Wij verblijven voornamelijk in casas particulares, bij de mensen thuis. Zeg maar een soort bed and breakfast maar iedere keer is het kompleet anders. gister zaten we in een mooi koloniaal pand met hoge plafonds maar moets dus wel de fietsen naar boven gezeuld worden. Vandaag zitten we als het ware in een aanbouw in de achtertuin. Er is wel enorm veel armoede veel heel magere dieren, verwaarloosde honden maar ze zijn absoluut niet agressief. Ook paarden zijn vaak broodmager. Vandaag veel scheiten of gapen gezien... tja hoe noem je anders een kruising tussen een geit en een schaap. Echt een raar beest zo´n kaal schaap. Goed, we verheugen ons op vanavond want Trinidad schijnt te swingen van de muziek ´s avonds.
Groetjes van de twee op het fietsje door Cuba.

• 02 April 2011 - 01:47

Leonie:

Wow, dat klinkt geweldig. Het duurde wel even voor Pawel jullie grapje over scheiten en gapen had begrepen, haha
    Ga zo door en gij zult spinazie eten...
    Groetjes Leonie

• 02 April 2011 - 02:01

Corjan En Aniek:

Goed om van jullie te horen.
    We zijn ons al aan het beraden over de tapas. Hasta luego!

• 02 April 2011 - 11:04

Tzacor En Wendy:

Hela vakantiemaatjes,
    Eindelijk internet he voor het vervolgverhaal.
    Wat n heerlijke week was t op Aruba. Wij hebben er erg van genoten, jammer dat het alweer zo snel voorbij gaat. We zijn alweer gewend aan het normale (werk)ritme en kunnen dan ook niet wachten op de rest van jullie verhalen en foto's!! Zie je de 15e!

• 03 April 2011 - 11:50

Tom:

hey vakantiegangers,
    wel weer jaloers op jullie!! lekker fietsen in mooi weer en een vreemd land.
    ik hou hier de wegen en de bossen wel in de gaten voor als jullie terug zijn.
    Veel plezier nog daar.
    Groetjes

• 03 April 2011 - 21:00

Johan:

ben eigenlijk wel blij dat jullie op vakantie zijn, geeft mij de gelegenheid om weer eens wat weken tegen een tennisbal aan te slaan. wens jullie nog veel mooie dagen met heel veel indrukken die jullie ongetwijfeld zullen opdoen. blijf het volgen gr johan

• 05 April 2011 - 10:01

Jasper:

Hoi Antonita en Henk,

Wat maken jullie veel mee daar.
    Het lijkt me erg bijzonder om met de fiets door cuba te fietsen en het land te ontdekken. Geniet er iedere dag van.

Groetjes Jasper (Topaze)

• 09 April 2011 - 09:54

Bram:

Welkom thuis
    maar henk je brengt toch wel een dikke cubaanse sigaar voor me mee
    fijne vlucht terug en tot 22 april
    corrie en bram